ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Globální problémy lidstva
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Vlastnosti plynů.
Globální oteplování Země trpí! Lidé trpí! Možná to někdo nevidí.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy: ZŠ Netvořice
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
atmosféra počasí VY_32_INOVACE_07-08 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
METEOROLOGIE Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Kvíz VZDUCH.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
11. PODNEBNÉ PÁSY.
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Molekulová fyzika Vlhkost.
VLASTNOSTI KAPALIN
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzduch.
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
VY_32_INOVACE_
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Složení a funkce atmosféry
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Meteorologie.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země

– Obaluje Zemi do výšky několika set kilometrů. Atmosféra – Obaluje Zemi do výšky několika set kilometrů. – Je držena přitažlivostí Země. S rostoucí výškou klesá hustota vzduchu (snižuje se tlak vzduchu) a klesá teplota vzduchu.

- brání pronikání UV záření Složení atmosféry: - dusík (N2) - kyslík (O2) - oxid uhličitý (CO2) - ozon (O3) - vodní pára - dýchání                                                        - fotosyntéza - brání pronikání UV záření

Počasí - je proměnlivé - okamžitý stav atmosféry (ovzduší) Co je meteorologie? - věda, která se zabývá předpovědí počasí Počasí charakterizují meteorologické prvky: sluneční záření teplota a tlak vzduchu vlhkost vzduchu srážky tlak vzduchu směr a rychlost větru oblačnost

Předpověď počasí Je prognóza počasí, založená na využití poznatků o fyzikálních zákonitostech. Meteorologická družice sloužící k určení hodnot, podle kterých lze předpovídat počasí.

Úkoly: Které obrázky popisují stejné počasí? Obrázky pojmenuj. 1. 4. 7. 10. 8. 2. 5. 11. 3. 6. 9. 12. Které obrázky popisují stejné počasí? Obrázky pojmenuj. Nakresli vlastní značky, které vyjadřují toto počasí: bouřku, sněhové přeháňky, mlhu, krupobití d) Vysvětli následující značení. 15°C 0°C Z 2.6 m/s

Podnebí (klima) - průměrný stav atmosféry (ovzduší) - je poměrně stálé Studiem podnebí se zabývá klimatologie. Na Zemi vymezujeme tyto hlavní podnebné pásy: - TROPICKÝ - SUBTROPICKÝ - MÍRNÝ - SUBPOLÁRNÍ - POLÁRNÍ

Oběh vzduchu v atmosféře Vzduch na Zemi je neustále v pohybu. K pohybu dochází v důsledku otáčení Země a především vlivem rozdílných teplot a tlaků. Pravidelné větry, které vanou mezi rovníkem, severem a jihem Země, se nazývají pasáty. Celkový oběh vzduchu v atmosféře

Význam atmosféry Umožňuje život na Zemi. Brání přílišnému ochlazení a ohřátí Země. Pohlcuje škodlivé vesmírné záření.

Globální problémy atmosféry ozónová díra oteplování Země (skleníkový efekt) znečišťování ovzduší

Co je ozónová díra? Jedná se o snižování koncentrace ozonu v určitém místě ozonosféry působením člověka. - Ozon je ničen zejména chlorofluorovanými uhlovodíky, tzv. freony - Uvolňuje se průchod UV záření k zemskému povrchu, což vyvolává poruchy zraku, rakovinu kůže aj.

Na sérii snímků je zřejmé ubývání celkového množství stratosférického ozónu nad Antarktidou během období 1979 až 1999 naměřené spektrometrem TOMS. Rozsah ozónové díry dosáhl svého maxima na počátku září 2000 a to (28,3 miliónů km2).

Co je skleníkový efekt? - Proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety. - Přírodní skleníkový efekt se vyskytuje na Zemi téměř od jejího vzniku. (bez něj by byla teplota na Zemi –18°C) - Díky lidské činnosti (spalování fosilních paliv,kácení lesů a globální změny krajiny) dochází ke zvyšování obsahu CO2 v atmosféře a tím nárůstu teploty. Velmi pravděpodobně tak způsobujeme globální oteplování Země.

Odpověz na otázky! 1) Jaký je rozdíl mezi počasím a podnebím? 2) Kterého prvku je v atmosféře nejvíce procent a kolik? 3) Jak se nazývá vrstva atmosféry nejblíže u Země? 4) Čím se zabývá meteorologie? 5) Který podnebný pás se rozkládá kolem rovníku? 6) V kterém podnebném pásu leží ČR? 7) Který prvek v atmosféře zabraňuje pronikání UV záření? 8) Co způsobuje oteplování Země?

Doplň tajenku! skleníkový _____ ozónovou vrstvu narušují _____ nejchladnější podnebný pás ___ O3 ____ uhličitý meteorologický prvek _____ vzduchu

Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra http://www.kingonk.estranky.cz/stranka/atmosfera http://elearning.cir.cz/1531843/slozeni-atmosfery.html http://www.komenskeho66.cz/materialy/zemepis/atmosfera.htm http://vitejtenazemi.cenia.cz/vzduch/index.php?article=38 http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra_Zem%C4%9B http://www.meteocentrum.cz/ http://www.meteorologie.unas.cz/ http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/meteorol.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Meteorologick%C3%A1_dru%C5%BEice http://www.gymzl.cz/upload.cs/8/82b05ca4_0_atmosfera.doc http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9rick%C3%A1_cirkulace http://cs.wikipedia.org/wiki/Oz%C3%B3nov%C3%A1_d%C3%ADra http://ekopunks.blog.cz/0802/vznik-ozonove-diry http://www.sci.muni.cz/~dobro/ozon_1.htm http://www.ewa.cz/pages1/934.htm http://wikipedia.infostar.cz/g/gr/greenhouse_effect.html