Bezpečnost při uzavírkách a opravách na dálniční síti ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Škola: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Gawronová Člověk a jeho svět - 5. ročník.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Počet obětí dopravních nehod na světě činí za rok:
Systémy řízení silniční dopravy
Systémy řízení silniční dopravy
Zákonná úprava užívání osobních přepravníků (Segway)
Financování dopravní infrastruktury v období
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Hradec Králové, 17. září 2014.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dopravní výchova 8. ročník
Systémy řízení silniční dopravy
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Představení projektu.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
Omezení silniční dopravy na silnici III. třídy č
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Prázdniny 2011 Policie České republiky
PRÁZDNINY 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH ŘSDP PP ČR
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
2. fáze výcviku řidičů.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH
Klasifikace imisních stanic pro výměnu informací (EoI) z hlediska požadavků modulu DEM 7.1 a z hlediska potřeb pro hodnocení kvality ovzduší RNDr. Jan.
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Systém odměňování výkonu
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Komunitní navigace Waze
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Bezpečnost při uzavírkách a opravách na dálniční síti ČR Mgr. Ján Skovajsa Vedoucí sam. odd. dopravního inženýrství Bezpečnost při uzavírkách a opravách na dálniční síti ČR

Dálnice – nejbezpečnější kategorie PK

Koncepce dopravně inženýrských opatření

Dosavadní zkušenosti Dopravní výkony rok od roku rostou Uzavírky významně omezují plynulost provozu a zvyšují riziko vzniku dopravní nehody a kongesce Nutné důsledně plánovat uzavírky a vyhýbat se nebezpečným situacím a tvorbě velkých kolon Co s tím?

Druhy pracovních míst na dálnicích Krátkodobá pracovní místa = do 48 hodin - zpravidla pomocí mobilních prostředků (předzvěstné a výstražné vozíky, kužely, výstražné prahy atp.) Dlouhodobá pracovní místa = klasické uzavírky - používají se trvanlivější prostředky (přechodné dopravní značky a zařízení, dočasná svodidla, kamerový dohled, telematika atp.)

Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu Nejrizikovější skupina uzavírek Provádí se především vlastními prostředky ŘSD Bezpečnostní prvky pro krátkodobá pracovní místa v prvních 20ti letech dálničního provozu:

Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu V 90. letech významný nárůst intenzit Snaha posílit vybavení SSÚD Import prvků ze zahraničí Nové bezpečnostní prvky zaváděné po roce 2000

Schémata pro pracovní místa

Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu Alarmující nárůst nehodovosti při práci za provozu v roce 2018   počet nehod 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 (do 30.4) za celý rok 52 71 62 65 42 49 60 30 za první 4 měsíce 11 14 17 13 10 zranění zaměstnanci ŘSD lehce 7 3 4 –– 1 těžce 2 smrtelně

Dlouhodobá pracovní místa a související bezpečnostní aspekty Uzavírky realizované na základě projektu DIO Projednání projektu s příslušnými úřady Důraz na kvalitní projekt i kvalitní provedení uzavírky Celá řada bezpečnostních aspektů

Bezpečnost především!

Bezpečnost především!

Další příklady – nesprávné dopravní značení

Zmatečné dopravní značení Výtluky a jiné poruchy v uzavírce

Nevyhovující přejezdy SDP a tak dále …

Provozní směrnice 11/17 Požadavky pro plánování a provádění dopravních omezení na dálnicích stanovuje Provozní směrnice 11/17 „Plánování a provádění pracovních míst na dálnicích“ od 1. 6. 2017 Směrnice obsahuje tato témata: Definice pojmů a účastníků procesu plánování uzavírek Zásady pro plánování pracovních míst Popis administrativního zajištění pracovních míst Postupy při zřizování, průběhu, kontrole a ukončování pracovních míst Pravidla pro tvorbu plánu oprav na dálnicích

Zásady pro plánování pracovních míst Při plánování pracovního místa se vychází ze zásad určených PS Hlavním kritériem při volbě režimu vedení dopravy kolem pracovního místa jsou předpokládané intenzity dopravy v úseku Kategorizace úseků dle celoročních intenzit dopravy (A) Nad 40 000 voz/den – úsek ohrožený kongescemi (B) 16 až 40 000 voz/den – úsek potenciálně ohrožený kongescemi (C) Do 16 000 voz/den – úsek s minimální hrozbou kongesce U zatížených úseků požadavek na zachování stávajícího počtu jízdních pruhů a zkrácení doby provádění prací

Další zásady pro plánování pracovních míst V návaznosti na lokalitu volba vhodného režimu vedení dopravy a doporučení pro etapizaci a dobu trvání dopravních omezení Zhodnocení ekonomických dopadů akce lze připustit snížení počtu pruhů? odhad délky kolon dle PS 8/14? Kritéria pro stanovení optimální délky dopravního opatření a vzájemného odstupu pracovních míst Požadavky na připojení křižovatek a odpočívek a na podobu a umístění přejezdů středního dělicího pásu

Dočasná svodidla Ochrana protisměrných jízdních pruhů a staveniště Kritéria pro volbu jejich použití (ekonomické hledisko)

Využívání typových schémat a kontrola

Délka uzavírek a jejich vzájemné vzdálenosti. Doporučená délka do 12 km Provoz v jednom pruhu do 6 km 5 km od sebe Velmi dlouhé uzavírky vyžadují dlouhodobé zvýšené soustředění řidiče na provoz v uzavírce a mohou tak přispět k vyšší nehodovosti – řidič by měl mít možnost si v průběhu jízdy od uzavírek „odpočinout“. V některých zemích je doporučena i maximální délka uzavírek na daný úsek dálnice, tato čísla se pohybují zpravidla v rozmezí nejvýše 20-35% délky dálnice omezené uzavírkou na 100 km dálnice.

Šířka jízdních pruhů v uzavírce Příliš široké jízdní pruhy vyvolávají u řidičů pocit komfortu a nabádají je tak k rychlejší jízdě, než je žádoucí. Příliš úzké pruhy zase vyžadují zvýšenou koncentraci řidičů a mnozí řidiči si do úzkých pruhů o šířce 2,5 m mnohdy ani nedovolí vjet, což má vliv také na snížení kapacity dálnice v místě uzavírky. Při modernizaci dálnice D1 v režimu 2+2 používané šířky pruhů 2,5 m a 3,15 m tak s sebou přinášejí výrazně větší riziko vzniku nehod, než je tomu u režimu 2+1+1, kdy se vozovka opravuje po podélných polovinách a pruhy v uzavírce tak mohou být výrazně širší. V tomto režimu lze také jízdní pás nedotčený stavbou provozovat při rychlosti 100 km/h, což opět přispívá ke zvýšení komfortu a ke snížení dopadů uzavírky na dálniční provoz.

Místa pro nouzové odstavení vozidla Jednou z důležitých součástí uzavírek, na kterou je nutno již při jejím návrhu pamatovat, jsou také místa pro nouzové odstavení vozidla. V minulosti se těmto místům nevěnovala dostatečná pozornost, ze zkušeností z proběhlých uzavírek však vyplývá, že jsou to také nepojízdná nebo velmi pomalu jedoucí vozidla, která významně zvyšují riziko kongesce v uzavírce a před ní.

Telematika v uzavírkách Telematika je užívána u projektů ohrožených či potenciálně ohrožených kongescemi Základem je používání informačních LED vozíků, detektorů a kamer a jejich provázání na NDIC a informační portály ZPI (již dnes na modernizaci D1) V případě dlouhodobých uzavírek se snížením počtu jízdních pruhů a rizikem kongescí chce ve větším měřítku využívat tzv. mobilní liniové řízení dopravy

Mobilní řízení dopravy před uzavírkou

Inspirace v zahraničí Německo BASt Letifaden Hessen Mobil Baustellenmanagementhandbuch Rakousko ASFiNAG Handbuch RVS 05.05.42

Závěr Z hlediska lidského faktoru je nezbytné vždy najít co nejlepší kompromis mezi ochranou pracovníků v uzavírce a vlivem uzavírky na bezpečnost a plynulost účastníků provozu na dálnici. I přes neustálé zlepšování pasivní bezpečnosti krátkodobých i dlouhodobých uzavírek nehodovost v pracovních místech na dálnicích opět roste. Potřeba investovat více prostředků do celostátních kampaní týkajících se bezpečnosti pracovních míst na dálnicích. Jiné evropské státy investují do takovýchto kampaní obrovské prostředky a u nás v tomto výrazně zaostáváme. Jde o život, při práci za provozu zahynulo od roku 1988 již 10 zaměstnanců ŘSD a nespočet dalších z dodavatelů i veřejnosti.

© ŘSD 2016