Bezpečnost při uzavírkách a opravách na dálniční síti ČR Mgr. Ján Skovajsa Vedoucí sam. odd. dopravního inženýrství Bezpečnost při uzavírkách a opravách na dálniční síti ČR
Dálnice – nejbezpečnější kategorie PK
Koncepce dopravně inženýrských opatření
Dosavadní zkušenosti Dopravní výkony rok od roku rostou Uzavírky významně omezují plynulost provozu a zvyšují riziko vzniku dopravní nehody a kongesce Nutné důsledně plánovat uzavírky a vyhýbat se nebezpečným situacím a tvorbě velkých kolon Co s tím?
Druhy pracovních míst na dálnicích Krátkodobá pracovní místa = do 48 hodin - zpravidla pomocí mobilních prostředků (předzvěstné a výstražné vozíky, kužely, výstražné prahy atp.) Dlouhodobá pracovní místa = klasické uzavírky - používají se trvanlivější prostředky (přechodné dopravní značky a zařízení, dočasná svodidla, kamerový dohled, telematika atp.)
Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu Nejrizikovější skupina uzavírek Provádí se především vlastními prostředky ŘSD Bezpečnostní prvky pro krátkodobá pracovní místa v prvních 20ti letech dálničního provozu:
Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu V 90. letech významný nárůst intenzit Snaha posílit vybavení SSÚD Import prvků ze zahraničí Nové bezpečnostní prvky zaváděné po roce 2000
Schémata pro pracovní místa
Krátkodobá pracovní místa a jejich vliv na bezpečnost a plynulost provozu Alarmující nárůst nehodovosti při práci za provozu v roce 2018 počet nehod 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 (do 30.4) za celý rok 52 71 62 65 42 49 60 30 za první 4 měsíce 11 14 17 13 10 zranění zaměstnanci ŘSD lehce 7 3 4 –– 1 těžce 2 smrtelně
Dlouhodobá pracovní místa a související bezpečnostní aspekty Uzavírky realizované na základě projektu DIO Projednání projektu s příslušnými úřady Důraz na kvalitní projekt i kvalitní provedení uzavírky Celá řada bezpečnostních aspektů
Bezpečnost především!
Bezpečnost především!
Další příklady – nesprávné dopravní značení
Zmatečné dopravní značení Výtluky a jiné poruchy v uzavírce
Nevyhovující přejezdy SDP a tak dále …
Provozní směrnice 11/17 Požadavky pro plánování a provádění dopravních omezení na dálnicích stanovuje Provozní směrnice 11/17 „Plánování a provádění pracovních míst na dálnicích“ od 1. 6. 2017 Směrnice obsahuje tato témata: Definice pojmů a účastníků procesu plánování uzavírek Zásady pro plánování pracovních míst Popis administrativního zajištění pracovních míst Postupy při zřizování, průběhu, kontrole a ukončování pracovních míst Pravidla pro tvorbu plánu oprav na dálnicích
Zásady pro plánování pracovních míst Při plánování pracovního místa se vychází ze zásad určených PS Hlavním kritériem při volbě režimu vedení dopravy kolem pracovního místa jsou předpokládané intenzity dopravy v úseku Kategorizace úseků dle celoročních intenzit dopravy (A) Nad 40 000 voz/den – úsek ohrožený kongescemi (B) 16 až 40 000 voz/den – úsek potenciálně ohrožený kongescemi (C) Do 16 000 voz/den – úsek s minimální hrozbou kongesce U zatížených úseků požadavek na zachování stávajícího počtu jízdních pruhů a zkrácení doby provádění prací
Další zásady pro plánování pracovních míst V návaznosti na lokalitu volba vhodného režimu vedení dopravy a doporučení pro etapizaci a dobu trvání dopravních omezení Zhodnocení ekonomických dopadů akce lze připustit snížení počtu pruhů? odhad délky kolon dle PS 8/14? Kritéria pro stanovení optimální délky dopravního opatření a vzájemného odstupu pracovních míst Požadavky na připojení křižovatek a odpočívek a na podobu a umístění přejezdů středního dělicího pásu
Dočasná svodidla Ochrana protisměrných jízdních pruhů a staveniště Kritéria pro volbu jejich použití (ekonomické hledisko)
Využívání typových schémat a kontrola
Délka uzavírek a jejich vzájemné vzdálenosti. Doporučená délka do 12 km Provoz v jednom pruhu do 6 km 5 km od sebe Velmi dlouhé uzavírky vyžadují dlouhodobé zvýšené soustředění řidiče na provoz v uzavírce a mohou tak přispět k vyšší nehodovosti – řidič by měl mít možnost si v průběhu jízdy od uzavírek „odpočinout“. V některých zemích je doporučena i maximální délka uzavírek na daný úsek dálnice, tato čísla se pohybují zpravidla v rozmezí nejvýše 20-35% délky dálnice omezené uzavírkou na 100 km dálnice.
Šířka jízdních pruhů v uzavírce Příliš široké jízdní pruhy vyvolávají u řidičů pocit komfortu a nabádají je tak k rychlejší jízdě, než je žádoucí. Příliš úzké pruhy zase vyžadují zvýšenou koncentraci řidičů a mnozí řidiči si do úzkých pruhů o šířce 2,5 m mnohdy ani nedovolí vjet, což má vliv také na snížení kapacity dálnice v místě uzavírky. Při modernizaci dálnice D1 v režimu 2+2 používané šířky pruhů 2,5 m a 3,15 m tak s sebou přinášejí výrazně větší riziko vzniku nehod, než je tomu u režimu 2+1+1, kdy se vozovka opravuje po podélných polovinách a pruhy v uzavírce tak mohou být výrazně širší. V tomto režimu lze také jízdní pás nedotčený stavbou provozovat při rychlosti 100 km/h, což opět přispívá ke zvýšení komfortu a ke snížení dopadů uzavírky na dálniční provoz.
Místa pro nouzové odstavení vozidla Jednou z důležitých součástí uzavírek, na kterou je nutno již při jejím návrhu pamatovat, jsou také místa pro nouzové odstavení vozidla. V minulosti se těmto místům nevěnovala dostatečná pozornost, ze zkušeností z proběhlých uzavírek však vyplývá, že jsou to také nepojízdná nebo velmi pomalu jedoucí vozidla, která významně zvyšují riziko kongesce v uzavírce a před ní.
Telematika v uzavírkách Telematika je užívána u projektů ohrožených či potenciálně ohrožených kongescemi Základem je používání informačních LED vozíků, detektorů a kamer a jejich provázání na NDIC a informační portály ZPI (již dnes na modernizaci D1) V případě dlouhodobých uzavírek se snížením počtu jízdních pruhů a rizikem kongescí chce ve větším měřítku využívat tzv. mobilní liniové řízení dopravy
Mobilní řízení dopravy před uzavírkou
Inspirace v zahraničí Německo BASt Letifaden Hessen Mobil Baustellenmanagementhandbuch Rakousko ASFiNAG Handbuch RVS 05.05.42
Závěr Z hlediska lidského faktoru je nezbytné vždy najít co nejlepší kompromis mezi ochranou pracovníků v uzavírce a vlivem uzavírky na bezpečnost a plynulost účastníků provozu na dálnici. I přes neustálé zlepšování pasivní bezpečnosti krátkodobých i dlouhodobých uzavírek nehodovost v pracovních místech na dálnicích opět roste. Potřeba investovat více prostředků do celostátních kampaní týkajících se bezpečnosti pracovních míst na dálnicích. Jiné evropské státy investují do takovýchto kampaní obrovské prostředky a u nás v tomto výrazně zaostáváme. Jde o život, při práci za provozu zahynulo od roku 1988 již 10 zaměstnanců ŘSD a nespočet dalších z dodavatelů i veřejnosti.
© ŘSD 2016