Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 8. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_10_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Předmět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět Ročník: 9. ročník Klíčová slova: rozvíjející větný člen, řízenost, slovesa předmětová, bezpředmětová
ANOTACE Materiál slouží ke shrnutí učiva o předmětu, seznamuje se slovesy předmětovými a bezpředmětovými, se vztahem řízenosti. Žáci pracují s učebnicí ČJ 9.
Rozvíjející větné členy - Předmět SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět
Předmět Pt rozvíjející větný člen Ptáme se: všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu Závisí: na slovese na přídavném jméně Formální vztah: řízenost
Čím bývá vyjádřen: podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje osobu, zvíře, věc, kterých se slovesný děj týká nebo které zasahuje
Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu. Sloveso (přídavné jméno) jeho pád ŘÍDÍ, proto tento vztah nazýváme ŘÍZENOST. PROČ? 1. pád = podmět 5. pád = samostatný větný člen
Slovesa, která vyžadují doplnění předmětem, se nazývají PŘEDMĚTOVÁ. př.: daroval květinu, zasloužil si dárek, nese knihu Slovesa, na kterých předmět nemůže záviset, se nazývají BEZPŘEDMĚTOVÁ. př.: utíká pryč (PUM) směje se hodně (PUMÍRY)
Předmět může být: holý nese knihu rozvitý nese hezkou knihu několikanásobný nese knihu a sešit Pt Pks Pt Pt Pt
Najdi předmět a vyznač jej graficky: Postup: najdi a podtrhni podmět a přísudek zeptej se pádovou otázkou a slovesem (nebo přídavným jménem) na předmět označ předmět označ závislost graficky př.: Jirka čte knihu. Po Př Pt-4.p. Po Př J č Pt-4.p. k
Př př.: Otevřel ji. (on) Př Po O o Pt-4.p. j
Rozvíjející větné členy - PŘEDMĚT - procvičování Doplňte do vět: Předmět je __________ větný člen. Ptáme se na něj ___________________ _________________. Předmět bývá nejčastěji vyjádřen ___________________________. Předmět může také být vyjádřen ___________________. Předmět rozvíjí (tvoří dvojici) se _________________________. rozvíjející všemi pád. otázkami kromě 1. a 5. pádu podst. jménem nebo zájmenem číslovkou, infinitivem slovesem nebo příd. jménem
Doplňte do vět a utvořte grafy: holý předmět rozvitý předmět několikanásobný předmět a) Jan se seznámil s ______. Janou Po Př ss J Pt-7.p. sJ
Jan se seznámil s ____________. hezkou Janou Po Př J ss Pt-7.p. J Pk h
Jan se seznámil s ____________. Janou a Evou Po Př J ss Pt-7.p. Pt-7.p. J E a
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.