Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Grafické znázornění věty jednoduché
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 8. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_10_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Předmět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět Ročník: 9. ročník Klíčová slova: rozvíjející větný člen, řízenost, slovesa předmětová, bezpředmětová

ANOTACE Materiál slouží ke shrnutí učiva o předmětu, seznamuje se slovesy předmětovými a bezpředmětovými, se vztahem řízenosti. Žáci pracují s učebnicí ČJ 9.

Rozvíjející větné členy - Předmět SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět

Předmět Pt rozvíjející větný člen Ptáme se: všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu Závisí: na slovese na přídavném jméně Formální vztah: řízenost

Čím bývá vyjádřen: podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje osobu, zvíře, věc, kterých se slovesný děj týká nebo které zasahuje

Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu. Sloveso (přídavné jméno) jeho pád ŘÍDÍ, proto tento vztah nazýváme ŘÍZENOST. PROČ? 1. pád = podmět 5. pád = samostatný větný člen

Slovesa, která vyžadují doplnění předmětem, se nazývají PŘEDMĚTOVÁ. př.: daroval květinu, zasloužil si dárek, nese knihu Slovesa, na kterých předmět nemůže záviset, se nazývají BEZPŘEDMĚTOVÁ. př.: utíká pryč (PUM) směje se hodně (PUMÍRY)

Předmět může být: holý nese knihu rozvitý nese hezkou knihu několikanásobný nese knihu a sešit Pt Pks Pt Pt Pt

Najdi předmět a vyznač jej graficky: Postup: najdi a podtrhni podmět a přísudek zeptej se pádovou otázkou a slovesem (nebo přídavným jménem) na předmět označ předmět označ závislost graficky př.: Jirka čte knihu. Po Př Pt-4.p. Po Př J č Pt-4.p. k

Př př.: Otevřel ji. (on) Př Po O o Pt-4.p. j

Rozvíjející větné členy - PŘEDMĚT - procvičování Doplňte do vět: Předmět je __________ větný člen. Ptáme se na něj ___________________ _________________. Předmět bývá nejčastěji vyjádřen ___________________________. Předmět může také být vyjádřen ___________________. Předmět rozvíjí (tvoří dvojici) se _________________________. rozvíjející všemi pád. otázkami kromě 1. a 5. pádu podst. jménem nebo zájmenem číslovkou, infinitivem slovesem nebo příd. jménem

Doplňte do vět a utvořte grafy: holý předmět rozvitý předmět několikanásobný předmět a) Jan se seznámil s ______. Janou Po Př ss J Pt-7.p. sJ

Jan se seznámil s ____________. hezkou Janou Po Př J ss Pt-7.p. J Pk h

Jan se seznámil s ____________. Janou a Evou Po Př J ss Pt-7.p. Pt-7.p. J E a

POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.