Rekultivace × přirozená sukcese

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana půdy.
Advertisements

Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu Aleš Roztočil
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.
TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN
Nástroje územního plánování
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Ing. Martin MALÍŘ ředitel II. odboru ČBÚ Podzimní setkání těžařů ve dnech 5. – v hotelu Myslivna v Brně 1.
Ochrana zemědělského půdního fondu při stavbě fotovoltaických elektráren Ing. Ivana Skalická.
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Výpočet výše újmy nebo škody způsobené na lesích
Městské lesy Hradec Králové a.s.
Půda – složka životního prostředí
Účelová kategorizace Jana Dudová.
Ochrana zemědělského půdního fondu
Právo na informace Tereza Danielisová,
Právní úprava ochrany lesa
NATURA 2000 Právní rámec v ČR Prameny právní úpravy Část čtvrtá zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění Vloženo.
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Ochrana půdy a lesa.
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Informace odboru životního prostředí KrÚ JMK
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Umisťování staveb.
Těžba nerostných surovin
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Právní režim ochrany půdy
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Krajský úřad Středočeského kraje
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

Rekultivace × přirozená sukcese z pohledu OZPF RNDr. Milan Boukal, Ph.D. milan.boukal@pardubickykraj.cz Mikulov, 15.III.2018

První historický pokus patent Františka Josefa I. 1854 - Obecní horní zákon - majitelé byli povinni "napravit" těžbou postižené pozemky tak, aby mohly sloužit původnímu účelu

Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (OZPF), v platném znění poměrně známý a dlouhodobě používaný jeho aplikace do rekultivační praxe je ale často poměrně složitá, s řadou variant, často je v přímém rozporu s moderními způsoby ochrany přírody [Pozn.: Pikantní je, že jak zákon 114/1992 (OP), tak i 334/1992 (OZPF) patří pod MŽP.] v roce 2015 byl zákon novelizován - zapracována moderní možnost ponechání částí ploch po těžbě pro registrované významné krajinné prvky (VKP), nebo přechodně chráněné plochy (PCHP) → první opravdu radikální změna v přístupu k principům rekultivací (po 161 letech)

Co vlastně očekáváme od rekultivací dnes? Rekultivace by měly do pozměněného prostředí vnést novou kvalitu (která by podporovala přírodní, kulturní, nebo společenskou funkci území). Co však v případech, kdy již na dotčené ploše již řadu let probíhá přirozená sukcese? (respekt k přírodním procesům) Plochy s přirozenou sukcesí jsou ale obvykle biologicky mnohem zajímavější než plochy, které umíme vytvářet technickými rekultivacemi. Přinesou v takovém případě technické rekultivace vyšší kvalitu?

Jaké mohou být motivace „těžařů“ pro přírodně blízkou obnovu? mohou významným způsobem uspořit finanční prostředky z rekultivací pozitivnější obraz „těžařů“ v médiích a u veřejnosti i „těžaři“ obvykle mají rádi přírodu

Co lze udělat z pohledu OZPF, pokud se v průběhu těžby či po ní v dané ploše objeví vzácné nebo ZCHD živočichů nebo rostlin?

Dělení nerostů (zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon): vyhrazené Uvedeny v § 3 horního zákona (např. ropa, zemní plyn, uhlí, žáruvzdorné jíly, sklářské a slévárenské písky, nerosty z nichž je možno průmyslově vyrábět prvky vzácných zemin a prvky s vlastnostmi polovodičů, kaolín, kamenná sůl a mnohé další). Ložiska jsou ve vlastnictví státu bez ohledu na to, kdo je vlastníkem pozemku. nevyhrazené Ty které nejsou v § 3 horního zákona uvedeny (např. stavební kámen, štěrkopísky, cihlářské hlíny atd.). Ložiska obvykle ve vlastnictví majitelů pozemků.

Možnosti po těžbě Vždy musí dojít k zajištění ploch (bezpečnostní důvody, viz báňský zákon). Poté probíhají buď: Technické a na ně navazující biologické rekultivace. nebo Na některých plochách můžeme podpořit vhodnější přírodně blízkou obnovu: Spontánní sukcese. Řízená/usměrňovaná sukcese (potlačování invazních druhů, přenosy biomasy, výsevy atd.). Sukcese s dlouhodobými managementovými zásahy (periodické narušování povrchu, obnova tůní, obnova kolmých písčitých stěn, atd.).

„Kuchařka“, aneb 3 varianty odnímání zemědělské půdy - v dobývacích prostorech (± vyhrazené nerosty) Dočasné odnětí - po splnění podmínek (plán rekultivací) bude plocha opět navrácena zemědělskému půdnímu fondu. V zájmu ochrany přírody lze ve stanoveném dobývacím prostoru změnit plán rekultivací: Orgány OZPF (§ 10 odst. 2 zákona) mohou změnit souhlas s odnětím i plán rekultivací. Změna souhlasu z důvodu ochrany přírody nesmí převýšit 10% plochy řešené původně schváleným plánem rekultivace. Orgány OZPF požadují doložení vyjádření OOP o záměru registrovat VKP, nebo o záměru vyhlásit PCHP. Následně orgány OZPF změní dočasný souhlas na trvalý. Přestat platit odvody je možno po splnění podmínek (§ 11b odst. 4 zákona). Změna souhlasu z důvodu ochrany přírody je účinná teprve ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o registraci VKP, nebo ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o vyhlášení PCHP.

„Kuchařka“, aneb 3 varianty odnímání zemědělské půdy - v dobývacích prostorech (± vyhrazené nerosty) Trvalé odnětí s dočasnými odvody - má-li být rekultivováno zalesněním či zřízením vodní plochy [§ 9 odst. 6 písm. d) zákona] V zájmu ochrany přírody lze ve stanoveném dobývacím prostoru změnit plán rekultivací: Orgány OZPF (§ 10 odst. 2 zákona) mohou změnit souhlas s odnětím i plán rekultivací. Změna souhlasu z důvodu ochrany přírody nesmí převýšit 10% plochy řešené původně schváleným plánem rekultivace. Orgány OZPF požadují doložení vyjádření OOP o záměru registrovat VKP, nebo o záměru vyhlásit PCHP. Následně orgány OZPF změní souhlas na trvalý. Změna souhlasu z důvodu ochrany přírody je účinná teprve ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o registraci VKP, nebo ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o vyhlášení PCHP.

„Kuchařka“, aneb 3 varianty odnímání zemědělské půdy - v dobývacích prostorech (± vyhrazené nerosty) Trvalé odnětí – celá plocha přestane být součástí zemědělského půdního fondu Placení odvodu proběhne jednorázově do 30 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o odvodu. Není schvalován plán rekultivace.

„Kuchařka“ – mimo dobývací prostory (± nevyhrazené nerosty) Je nutno dohledat všechny předchozí dočasné souhlasy a schválený plán rekultivací. Poté vlastníci mohou požádat OOP o rozhodnutí o registraci VKP (lze i na celou požadovanou plochu!), nebo rozhodnutí o vyhlášení PCHP (má však pouze dočasné trvání!). Následně vlastníci/nájemci požádají orgán OZPF o trvalé odnětí celé plochy z důvodu zajištění zájmů ochrany přírody (v případě že žádá nájemce, musí doložit souhlasy všech vlastníků) a převod na ostatní plochu-neplodnou půdu. K žádosti doloží kopii rozhodnutí o registraci VKP (případně kopii rozhodnutí o vyhlášení PCHP).

„Kuchařka“ – mimo dobývací prostory (± nevyhrazené nerosty) Poté orgán OZPF vydá (formou rozhodnutí) souhlas s trvalým odnětím, v tomto případě na ostatní plochu-neplodnou půdu. Zároveň stanoví podmínku, kam má být rozprostřena skrytá zemina k dalšímu smysluplnému zemědělskému využití. Žadatel je povinen orgánu OZPF předložit možné varianty uložení skrytých zemin (odrážka 2.4.1. přílohy č. 5 vyhlášky MŽP č. 13/1994 Sb.). Následně dle § 11b odst. 4 zákona č. 334/1992 Sb., vydáním souhlasu s trvalým odnětím zaniká povinnost rekultivace a budou ukončeny odvody.

„Kuchařka“ – mimo dobývací prostory (± nevyhrazené nerosty) Orgány OZPF informují Celní úřad o ukončení odvodů. Platba odvodů za trvalé odnětí nebude následovat z důvodu § 11a odst. 1 písm. k) odrážka 1 zákona, protože v tu chvíli se již bude jednat o ostatní plochy se způsobem využití neplodná půda, nebo zamokřená plocha, které již nejsou součástí zemědělského půdního fondu.

Děkuji Vám za pozornost. RNDr. Milan Boukal, Ph.D. milan.boukal@pardubickykraj.cz ŘEHOUNEK J. & BOUKAL M. 2017: Existují legální varianty přírodě blízké obnovy po těžbě na zemědělských pozemcích? - Minerální suroviny, 4: 22-25. http://online.fliphtml5.com/yzwm/pigk/#p=10