PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání Rekodifikace veřejného stavebního práva Ing. Michal ŠTEFL viceprezident HK ČR 28. března 2019
Hlavní problémy současného stavebního práva Česká republika je hluboko pod evropským i světovým průměrem, co se týká délky povolovacích řízení, jejich složitosti a realizace staveb obecně - aktuálně 156. místo z 190 zemí žebříčku Doing Business 2019 Je to způsobeno nejednotností, složitostí a roztříštěností veřejného stavebního práva mezi obrovské množství obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů a více než 40 dotčených orgánů státní správy Z toho vyplývá systémová podjatost, nepřiměřená délka řízení a přezkumu závazných stanovisek a enormní právní nejistota pro podnikatelskou i širokou veřejnost
Hlavní problémy současného stavebního práva Neefektivní pravidla v odvětví stavebnictví je třeba změnit, a to s cílem stavební řízení: ZRYCHLIT; ZEFEKTIVNIT; ZJEDNODUŠIT; ZVÝŠIT PRÁVNÍ JISTOTU. Prostou novelou současně platného stavebního zákona se daného cíle nedosáhne, je třeba připravit zcela nový zákon (včetně zásadních změn souvisejících zákonů a vyhlášek).
Cíle rekodifikace veřejného stavebního práva Posílení konkurenceschopnosti ČR reformou veřejného stavebního práva Zkvalitnění a zrychlení povolovacích procesů staveb Minimalizace ztrát plynoucích z oddalování realizace staveb Zefektivnění procesu územního plánování a povolovacích řízení Stabilizace právního prostředí v územním a stavebním plánování Zvýšení kvality rozhodování, nezávislosti, odborné kapacity a metodického řízení stavebních úřadů Eliminace problémů systémové podjatosti Zachování vyvážené ochrany veřejných zájmů a práv dotčených subjektů
Základní principy rekodifikace veřejného stavebního práva
8 ZÁKLADNÍCH PŘEDPOKLADŮ ÚSPĚŠNÉ REKODIFIKACE STAVEBNÍHO PRÁVA JEDNA HLAVA Sjednocení kompetencí Odstraníme nesourodost rezortních cílů a z toho plynoucí rozpory v právních předpisech KONCENTRACE 1 stavba = 1 řízení = 1 úřad Zahraniční standard – investor předloží dokumentaci a úřad zajistí ve lhůtě a za poplatek povolení DOTČENÉ ORGÁNY Integrace stávající agendy dotčených orgánů Sjednocení kompetencí a přesun specialistů PŘEZKUM 1 řízení = 1 přezkumný proces Závazné a vymahatelné lhůty Nejzásadnější dopad na zkrácení přípravy staveb AGLOMERACE/KRAJ 1 úřad = 1 přístup Omezení vlivu lokálních samospráv Sjednocení stanovisek napříč územím ČR ZJEDNODUŠENÍ Snížení/ zmenšení počtu stupňů schvalování Efektivní zapojení veřejnosti a samosprávy Sjednocení EIA, kácení, biologického hodnocení, Natura,… ZJEDNODUŠENÍ 3 stupňové územní plánování státní, krajská, lokální Zásadní zrychlení procesu Jednou vyjádřený veřejný zájem nelze zpochybnit PRINCIP PŘEZKUMU Jednou a dost Soud každé instance max. 4 měsíce, celkem maximálně 1 rok
Nezávislá a jednotná soustava státní stavební správy vyřešení systémové podjatosti a oddělení výkonu státní správy ve vysoce složité a odborné problematice; profesionalizace, odbornost v celé šíři stavebního zákona v plánování území i povolování záměrů/staveb; jednotné odborné i metodické vedení v celé ČR, využití specialistů a možnost sdílení jejich zkušeností napříč ČR; sjednocení stávajících obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů do nové soustavy.
Zapojení veřejnosti Široké veřejnosti je umožněno uplatnit své připomínky či návrhy k budoucímu nastavení legislativy územního plánování a stavebního řádu. Podněty je možné zasílat prostřednictvím formuláře, který zpřístupnila HK ČR na svých webových stránkách. https://www.komora.cz/rekodifikace-stavebniho-prava/ Každý z obdržených podnětů bude posouzen a vyhodnocen, zda je uplatnitelný již pro účely věcného záměru zákona nebo až posléze při přípravě paragrafového znění nového zákona.
Ing. Michal Štefl Hospodářská komora České republiky www.komora.cz DĚKUJI ZA POZORNOST! Ing. Michal Štefl Hospodářská komora České republiky www.komora.cz