Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu CZ. 1. 07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_1_3_Minulý čas prostý Šablona číslo: V Sada číslo: 1 Autor: Mgr. Bronislava Hašpicová Pořadové číslo DŮM: 3
Anotace V této prezentaci vysvětluji pravidla pro vytvoření minulého prostého času sloves pravidelných a nepravidelných a jeho používání Autor Mgr. Bronislava Hašpicová Klíčová slova Minulý čas prostý, sloveso pravidelné a nepravidelné, pomocné sloveso Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – anglický jazyk
Tento čas – past simple – užíváme tehdy, hovoříme-li o činnostech a situacích, které v minulosti začaly i skončily. He sold his bike yesterday. During last lesson pupils had many questions.
Past simple také oužíváme, když hovoříme o minulých událostech následujících jedna po druhé. Často tomu tak je např. v povídkách. He went into the room, switched on the TV and watched football match.
Následující výrazy se používají především s časem minulým prostým: Yesterday/morning, afternoon…, last year/month …, two days ago, when I was young …
Pravidelná slovesa tvoří minulý čas přidáním - ed. Work - worked Study – studied Nepravidelná slovesa mají zvláštní tvar: Leave - left Go - went
Otázku a zápor tvoříme pomocí did/did not. Did you go to school when you were young? They did not live in Prague three years ago. Sloveso býti - to be - má v minulosti tvary was a were.
Příklady nepravidelných sloves, nácvik: Rozumět Koupit Prodat Dostat Dát Přinést Nosit na sobě Příklady nepravidelných sloves, nácvik:
Přeložte: Bylo to divné. Byl jste unavený. Ve váze byly tři květiny. Samantha hrála na kytaru. Chtěla mít dlouhé vlasy. Odešli v 9 hodin.
Použitá literatura: Hastings, B., Uniňska, M., Maturita Activator. United Kingdom: PEARSON LONGMAN, 2008 Kerr, P. , Straigtforward. Oxford: MACMILLAN EDUCATION, 2005 Umiňska, M., Kratz, C., Solutions. Oxford: , 2008 Navrátilová, H., Angličtina – cvičebnice středoškolské gramatiky. Třebíč: PETRA VELANOVÁ, 2009 Wilke, S., Traditional Teaching, USA: MH TEACHERS PUBLISHING, 2005 Quirk, L., Longman Dictionary of Contemporary English. United Kingdom: PEARSONS LONGMAN, 2000 .