Didaktický seminář 2019 Technologie pro aktivní zapojení žáků a studentů se zrakovým postižením do výuky mgr. Lukáš Másilko, ing. Svatoslav Ondra 16.—17.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Advertisements

Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
PŘEDMĚTY ZE SKLA TŘÍDÍME ODPADY. Co je na obrázku? 2.
Základní škola Jílové u Prahy© 2017
Obchodní akademie Náchod
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky Jaké formy CLILu? Tento projekt je spolufinancován z Evropského.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Animační efekty v prezentaci
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Didaktické zásady Literatura:
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Zvuky hudebních nástrojů
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_3.1.2
Grafomotorika - geometrické tvary
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
POČÍTAČ VY_32_INOVACE_02 Sada 6 ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM
Zoner Callisto – další ovládací prvky
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
OSOBNÍ AUTOMOBILY OCHRANNÉ PROSTŘEDKY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Zásady tvorby prezentace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Máte zájem o více informací?
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
UA104 – Didaktika informatiky I
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Microsoft Education education.microsoft.com.
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Hudební nástroje vnímání.
Transkript prezentace:

Didaktický seminář 2019 Technologie pro aktivní zapojení žáků a studentů se zrakovým postižením do výuky mgr. Lukáš Másilko, ing. Svatoslav Ondra 16.—17. května 2019

Žáci a studenti se zrakovým postižením uživatel čtoucí v různé míře zrakem zvětšovačem obrazovky, příp. s pomocným hlasovým výstupem optickou a kamerovou lupou apod. uživatel hlasu/hmatu odečítačem obrazovky s hlasovým a hmat. výstupem hmatové fyzické dokumenty

Přístupnost školy a výuky fyzický prostor školy (bezbariérové prostředí) učebnice, studijní materiály další odkazované zdroje e-learningové prostředí a jeho obsah informační a administrativní systémy školy

Přístupnost školy a výuky Během výuky učitel pracuje s dalšími vizuálními dokumenty prezentace, interaktivní tabule aplikace a další el. nástroje ve výuce učitel předpokládá spolupráci studentů nad těmito dokumenty

Výběr typických situací ve výuce informace zobrazované na plátno/tabuli učitel promítá snímky prezentace, video… učitel píše nebo kreslí na tabuli (výklad látky) studenti píší nebo kreslí na tabuli (prokazují znalosti) textové dokumenty, aplikace… spolupráce na dokumentu mezi učitelem a studentem (revize eseje, závěrečné práce…) mimo dobu výuky

Jak na to… 1a. promítaný materiál — běžné prezentace, video… inkluze slabozrakého studenta: vysílání prezentace v reálném čase online (PowerPoint — desktopová verze, SlideShare, Slides.com, Google Slides — mobilní verze) přenos promítaného obrazu na individuální zařízení (Skype — sdílení obrazovky, TeamViewer, Polygraf, iAssistent…) přenáší se jen jako obraz → nepřístupné nevidomému

Jak na to… 1a. promítaný materiál — běžné prezentace, video… inkluze nevidomého studenta: technické řešení pro synchronní zpřístupnění promítaného snímku vesměs neexistuje poskytnutí prezentačního dokumentu předem technická korektnost dokumentu → zákl. přístupnost

Jak na to… 1b. učitel píše nebo kreslí na tabuli inkluze slabozrakého studenta: přenos obrazu interaktivní tabule na individuální zařízení (jako v předchozím příkladu) využití některého systému pro sdílení dokumentů (Microsoft Office, Google Documents and MathType)

Jak na to… 1b. učitel píše nebo kreslí na tabuli inkluze nevidomého studenta: textový obsah: využití některého systému pro sdílení dokumentů (Microsoft Office, částečně Google Documents) v ostatních případech je zpřístupnění velmi komplikované, až nemožné

Jak na to… 1c. studenti píší nebo kreslí na tabuli inkluze slabozrakého studenta: zápis na tabuli je pro studenta obvykle zvládnutelný nicméně lze přenášet promítaný obraz na individuální zařízení současně dálkově ovládat učitelův počítač myší a klávesnicí

Jak na to… 1c. studenti píší nebo kreslí na tabuli inkluze nevidomého studenta: pracuje na svém počítači svými prostředky, jeho obraz je promítnut na plátno textový obsah: využití některého systému pro sdílení dokumentů (Microsoft Office, částečně Google Documents)

Jak na to… 2. spolupráce na dokumentu mezi učitelem a studentem (revize eseje, závěrečné práce…) použití revizního aparátu textového editoru se odvíjí od možností asistivní technologie studenta se zrak. post. použití systému pro sdílení dokumentů online taktéž

Lukáš Másilko, Svatoslav Ondra Děkujeme za pozornost. Lukáš Másilko, Svatoslav Ondra Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity {masilko,ondra}@teiresias.muni.cz