Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Advertisements

HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik pracovního poměru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
City DUM_15.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 11 Autor: Mgr. Miluše Červinková

VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Anotace Materiál objasňuje žákům pojmy sociální instituce a sociální organizace. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Sociální instituce, sociální organizace, technologie, akulturace, asimilace Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV

Sociologie 7 Mgr. Miluše Červinková

Instituce a sociální organizace Prvky kultury jsou rozpoznatelné v jednání, postojích, myšlení a názorech lidí. Výsledkem jednání, postojů, myšlení a názorů jsou instituce a sociální organizace.

Instituce Instituce mají kulturní povahu, můžeme je řadit mezi sociální útvary s velmi zvláštním postavením, představují způsoby, jak lidé v dané kultuře dělají nějakou věc. nemají charakter členství, vystupují spíš jako organizující a řídící složka určitých systémů.

instituce Instituce představují specificky lidský způsob jak zajistit své přežití a reprodukci, tvoří jádro nebo osu dané kultury. Jde vlastně o obecně používané způsoby jednání, o praktiky uspokojování potřeb reálných a fiktivních (rituály, svátky). Když se člověk stává studentem, rodičem, zaměstnancem, jedná institucionálně podle vzorců chování, které jsou pro studenta, rodiče nebo zaměstnance v dané společnosti typické.

Instituce K nejvýznamnějším institucím patří: Manželství Rodina Soukromé vlastnictví Stát Do centra pozornosti další instituce: Soudy Policie Armáda Církev Instituce kulturní (divadla) a vzdělávací (školství)

Sociální organizace Sociální organizace není jednání, ale způsob provázání lidí, kteří jednají určitým způsobem, je způsob, jak při tom svoji činnost koordinují (vzájemný soulad, optimální spolupráce). mají blíže k sociálním skupinám, může jít o velmi rozsáhlé celky (armáda, velké průmyslové korporace často nadnárodního charakteru).

Sociální organizace V organizaci obvykle existuje určité jádro, řídící centrum – hraje důležitou roli i ve vztahu k okolí. Každá organizace je vymezená pozicemi lidí v ní, vztahy mezi nimi a rolemi, které v organizaci mají (tyto pozice jsou zdrojem nejen prestiže, ale i moci). Bankovnictví je instituce, banka je organizace.

Lidské chování Lidské chování z jedné společnosti je proměnlivé do druhé společnosti – je podmíněné kulturou, do níž se člověk narodil, v níž vyrostl a v níž žije. Př. francouzští gynekologové doporučují těhotným ženám pít denně sklenku vína, američtí gynekologové to striktně odmítají.

Proměny kultury Tři nejvýznamnější příčiny kulturních změn: Technologie – způsob zpracování materiálu v určitý výrobek. Akulturace – přebírání prvků kultury z jiných kultur (hodnoty, normy, jazyk). Asimilace a integrace – osvojení si prvků kultury většinové společnosti menšinou (především u etnických menšin – Romové, Vietnamci …).

Kontrolní otázky Jak byste vysvětlili pojem instituce? Vyjmenujte některé instituce, s nimiž můžete přijít v běžném životě do styku. Objasněte pojem sociální organizace. Čím je každá organizace vymezená? Jak můžeme nazvat jedním slovem přebírání prvků kultury z jiných kultur? K čemu dochází při asimilaci?

Řešení Instituce jsou způsoby jak co dělat, nemají charakter členství, vystupují spíš jako organizující a řídící složka určitých systémů. Stát, rodina, manželství, divadlo, školství, policie, soudy … Sociální organizace reprezentují určitý typ vztahů, obvykle je chápeme jako konkrétní útvary. Každá organizace je vymezená pozicemi lidí v ní, vztahy mezi nimi a rolemi, které v organizaci mají. Akulturace Asimilace je osvojení si prvků kultury většinové společnosti menšinou.

Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.