Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 11 Autor: Mgr. Miluše Červinková
VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Anotace Materiál objasňuje žákům pojmy sociální instituce a sociální organizace. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_11_Instituce a sociální organizace Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Sociální instituce, sociální organizace, technologie, akulturace, asimilace Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV
Sociologie 7 Mgr. Miluše Červinková
Instituce a sociální organizace Prvky kultury jsou rozpoznatelné v jednání, postojích, myšlení a názorech lidí. Výsledkem jednání, postojů, myšlení a názorů jsou instituce a sociální organizace.
Instituce Instituce mají kulturní povahu, můžeme je řadit mezi sociální útvary s velmi zvláštním postavením, představují způsoby, jak lidé v dané kultuře dělají nějakou věc. nemají charakter členství, vystupují spíš jako organizující a řídící složka určitých systémů.
instituce Instituce představují specificky lidský způsob jak zajistit své přežití a reprodukci, tvoří jádro nebo osu dané kultury. Jde vlastně o obecně používané způsoby jednání, o praktiky uspokojování potřeb reálných a fiktivních (rituály, svátky). Když se člověk stává studentem, rodičem, zaměstnancem, jedná institucionálně podle vzorců chování, které jsou pro studenta, rodiče nebo zaměstnance v dané společnosti typické.
Instituce K nejvýznamnějším institucím patří: Manželství Rodina Soukromé vlastnictví Stát Do centra pozornosti další instituce: Soudy Policie Armáda Církev Instituce kulturní (divadla) a vzdělávací (školství)
Sociální organizace Sociální organizace není jednání, ale způsob provázání lidí, kteří jednají určitým způsobem, je způsob, jak při tom svoji činnost koordinují (vzájemný soulad, optimální spolupráce). mají blíže k sociálním skupinám, může jít o velmi rozsáhlé celky (armáda, velké průmyslové korporace často nadnárodního charakteru).
Sociální organizace V organizaci obvykle existuje určité jádro, řídící centrum – hraje důležitou roli i ve vztahu k okolí. Každá organizace je vymezená pozicemi lidí v ní, vztahy mezi nimi a rolemi, které v organizaci mají (tyto pozice jsou zdrojem nejen prestiže, ale i moci). Bankovnictví je instituce, banka je organizace.
Lidské chování Lidské chování z jedné společnosti je proměnlivé do druhé společnosti – je podmíněné kulturou, do níž se člověk narodil, v níž vyrostl a v níž žije. Př. francouzští gynekologové doporučují těhotným ženám pít denně sklenku vína, američtí gynekologové to striktně odmítají.
Proměny kultury Tři nejvýznamnější příčiny kulturních změn: Technologie – způsob zpracování materiálu v určitý výrobek. Akulturace – přebírání prvků kultury z jiných kultur (hodnoty, normy, jazyk). Asimilace a integrace – osvojení si prvků kultury většinové společnosti menšinou (především u etnických menšin – Romové, Vietnamci …).
Kontrolní otázky Jak byste vysvětlili pojem instituce? Vyjmenujte některé instituce, s nimiž můžete přijít v běžném životě do styku. Objasněte pojem sociální organizace. Čím je každá organizace vymezená? Jak můžeme nazvat jedním slovem přebírání prvků kultury z jiných kultur? K čemu dochází při asimilaci?
Řešení Instituce jsou způsoby jak co dělat, nemají charakter členství, vystupují spíš jako organizující a řídící složka určitých systémů. Stát, rodina, manželství, divadlo, školství, policie, soudy … Sociální organizace reprezentují určitý typ vztahů, obvykle je chápeme jako konkrétní útvary. Každá organizace je vymezená pozicemi lidí v ní, vztahy mezi nimi a rolemi, které v organizaci mají. Akulturace Asimilace je osvojení si prvků kultury většinové společnosti menšinou.
Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.