Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_15_Masová komunikace Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Miluše Červinková
VY_32_INOVACE_I_1_15_Masová komunikace. Veřejnoprávní média. Anotace Materiál se zabývá veřejnými masmédii, jejich hlavními funkcemi a významem veřejnoprávních médií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_15_Masová komunikace. Veřejnoprávní média. Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Masmédia, veřejné mínění, veřejnoprávní média. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV
Sociologie 10 Mgr. MilušeČervinková
Masová komunikace Znaky masové komunikace: jednosměrná, bez zpětné vazby, příjemce je anonymní (nemusí být vůbec žádný), skupina příjemců je různorodá. Vyznačuje se použitím takových technologií (tisk, rozhlas, televize), které umožňují předávat velké množství informací velkému počtu anonymních příjemců.
Hlavní funkce masmédií Funkce masmédií mohou být kladné i záporné. Orientační a informační zdroj informací. Interpretační média informaci nejen sdělí, ale také zprostředkují a interpretují, čímž formují veřejné mínění, vykládají souvztažnosti. díky médiím se předávají informace z generace na generaci a pomáhají tak uchovávat i některé hodnoty.
Hlavní funkce masmédií Veřejná kontrola moci pomocí médií, když upozorňují na nejrůznější negativní jevy a problémy ve společnosti (zvláště těch, co způsobují nejrůznější politici či úředníci). (v totalitních systémech – nástroj formování politických postojů lidí) Socializační předávají informace dalším kulturám a pokolením Zábavní a oddechová
Veřejné mínění Veřejné mínění Jsou představy, přesvědčení a názory, jež jsou typické pro většinu společnosti. Je formováno masmédii, která jej do určité míry vytvářejí.
Veřejnoprávní média Veřejnoprávní média jsou příkladem nezávislosti masmédií na státu a politickém zřízení, existují na základě koncesionářských poplatků a případné reklamě, ze státního rozpočtu nedostávají žádné finanční prostředky.
Veřejnoprávní média Zahrnuje komerční (soukromé) média a V ČR Česká televize Český rozhlas Česká tisková kancelář
Kontrolní otázky Vyjmenujte znaky masové komunikace. Vysvětlete, jak probíhá veřejná kontrola moci pomocí médií. Objasněte pojem veřejné mínění. Jaká média patří do veřejnoprávních medií?
Řešení Mezi znaky masové komunikace patří jednosměrnost, malá nebo téměř žádná zpětná vazba, anonymita příjemců (nemusí být vůbec žádný) a jejich různorodost. Veřejná kontrola moci pomocí médií probíhá tak, když média upozorňují na nejrůznější negativní jevy a problémy ve společnosti (zvláště těch, co způsobují nejrůznější politici či úředníci). Jsou představy, přesvědčení a názory, jež jsou typické pro většinu společnosti. Zahrnuje komerční (soukromé) média a veřejnoprávní média.
Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.