SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Hodnocení bakalářské práce. Formální náležitosti BP odevzdat ve 2 vyhotoveních a v elektronické podobě (PDF) Dodržet termín odevzdání Hodnotí vedoucí.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_8A_17F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:8.r. Tematický okruh,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Útvary založené na dialogu 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Maturita 2017.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pracovní porada Pracovní list.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Poměr v základním tvaru.
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Digitální učební materiál
Maturita 2018.
POPIS Shrnutí učiva.
Části obchodního dopisu, osnova
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2017/2018
Hledáme klíč k právům dětí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Poměr v základním tvaru.
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce PUBLICISTICKÝ STYL VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová

PUBLICISTICKÝ FUNKČNÍ STYL zpráva článek (s prvky reportáže, fejetonu, zamýšlející se nad určitým problémem) interview

ZPRÁVA FUNKČNÍ STYL: publicistický, popř. prostě sdělovací SLOHOVÝ POSTUP: informační, popisný MARKANTNÍ PRVEK: informace o události, která se stala

POŽADAVKY směřuje do minulosti aktuálnost objektivnost, věcnost věcná správnost – pracovat s daty výchozího textu! úplnost – podat všechny podstatné informace

KOMPOZICE TITULEK! Informace o události – CO, KDY, KDE, JAK nejvhodněji chronologický postup vhodné – 1. odstavec shrnující lze funkčně začlenit přímou řeč (citace svědků události) v závěru lze uvést subjektivní hodnocení, ale musí být zřetelně odděleno od informací objektivních

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk možno využít automatizaci a aktualizaci vedle neutrálních jazykových prostředků lze využít prostředky s emocionálním zabarvením

REPORTÁŽ Slohový postup: popisný, vyprávěcí, informační, výkladový Markantní prvek: autorova osobní účast, o které referuje, autor je očitým svědkem

REPORTÁŽ Přímý záznam nějaké události – autor je očitým svědkem Adresát je vtahován do děje a místa Cílem je vyvolat názornou představu o události – pocit, že je autor „při tom“ Nemusí být nestranná, může zahrnovat autorovy názory

REPORTÁŽ – cvičná práce 5 vět o 5 minutách Vytvořte 5 vět, které reportážním způsobem zachytí atmosféru na naší škole v průběhu pětiminutové přestávky.

FEJETON Funkční styl: publicistický, umělecký Slohový postup: úvahový, vyprávěcí Markantní prvek: pointa, výrazné vyústění

FEJETON Krátký, ale sevřený text Vtipně – „lehkým perem“ otevírá nějaký (často i zdánlivě banální) problém, ten může mít i obecnější dosah Sdělení je podáno nově, neotřele Text může obsahovat překvapivé vyústění – pointu Příležitost pro uplatnění originálních nápadů, ironie, nadhledu apod.

INTERVIEW Metodicky vedený rozhovor mezi tazatelem a dotazovaným ( slavná - známá, významná, zajímavá osobnost) za účelem získání potřebných informací Většinou předem připraveno

Příprava na interview Shromáždit informace o daném tématu Otázky promyslet – sdělit je tázanému předem Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky

Interview Nejdříve stručné představení dotazovaného Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky Reagovat na obsah odpovědí Neklást nevhodné otázky – ctít soukromí Autorizace!

ČLÁNEK FUNKČNÍ STYL: publicistický SLOHOVÝ POSTUP: úvahový, informační, výkladový MARKANTNÍ PRVEK: zaměření na adresáta a komunikační situaci určenou v zadání; funkce informační, vzdělávací i zábavná

ČLÁNEK velmi široce pojímaný útvar např. článek s úvahovými či apelativními prvky; reportážními či fejetonovými prvky lze za něj považovat jakýkoliv text se znaky publicistického stylu – lze jej otisknout v novinách, časopisu, zpravodaji, publikovat na internetu (automatizace a aktualizace, obrazná pojmenování, módní výrazy)

ČLÁNEK řešit problém jasně a srozumitelně subjektivní názor může být vyjádřen výběrem a řazením informací nesmí chybět titulek respektovat typ periodika, zadanou funkci kontakt s adresátem

KOMPOZICE přehledná logicky členěná – snadná orientace v textu dodržet formální pravidla

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY ustálené fráze, větné konstrukce formální zdvořilost neutrální prostředky (lze však funkčně užít mírné emocionální zabarvení)

POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, 2002. ISBN 978-80-87337-11-0.