SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce PUBLICISTICKÝ STYL VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová
PUBLICISTICKÝ FUNKČNÍ STYL zpráva článek (s prvky reportáže, fejetonu, zamýšlející se nad určitým problémem) interview
ZPRÁVA FUNKČNÍ STYL: publicistický, popř. prostě sdělovací SLOHOVÝ POSTUP: informační, popisný MARKANTNÍ PRVEK: informace o události, která se stala
POŽADAVKY směřuje do minulosti aktuálnost objektivnost, věcnost věcná správnost – pracovat s daty výchozího textu! úplnost – podat všechny podstatné informace
KOMPOZICE TITULEK! Informace o události – CO, KDY, KDE, JAK nejvhodněji chronologický postup vhodné – 1. odstavec shrnující lze funkčně začlenit přímou řeč (citace svědků události) v závěru lze uvést subjektivní hodnocení, ale musí být zřetelně odděleno od informací objektivních
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk možno využít automatizaci a aktualizaci vedle neutrálních jazykových prostředků lze využít prostředky s emocionálním zabarvením
REPORTÁŽ Slohový postup: popisný, vyprávěcí, informační, výkladový Markantní prvek: autorova osobní účast, o které referuje, autor je očitým svědkem
REPORTÁŽ Přímý záznam nějaké události – autor je očitým svědkem Adresát je vtahován do děje a místa Cílem je vyvolat názornou představu o události – pocit, že je autor „při tom“ Nemusí být nestranná, může zahrnovat autorovy názory
REPORTÁŽ – cvičná práce 5 vět o 5 minutách Vytvořte 5 vět, které reportážním způsobem zachytí atmosféru na naší škole v průběhu pětiminutové přestávky.
FEJETON Funkční styl: publicistický, umělecký Slohový postup: úvahový, vyprávěcí Markantní prvek: pointa, výrazné vyústění
FEJETON Krátký, ale sevřený text Vtipně – „lehkým perem“ otevírá nějaký (často i zdánlivě banální) problém, ten může mít i obecnější dosah Sdělení je podáno nově, neotřele Text může obsahovat překvapivé vyústění – pointu Příležitost pro uplatnění originálních nápadů, ironie, nadhledu apod.
INTERVIEW Metodicky vedený rozhovor mezi tazatelem a dotazovaným ( slavná - známá, významná, zajímavá osobnost) za účelem získání potřebných informací Většinou předem připraveno
Příprava na interview Shromáždit informace o daném tématu Otázky promyslet – sdělit je tázanému předem Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky
Interview Nejdříve stručné představení dotazovaného Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky Reagovat na obsah odpovědí Neklást nevhodné otázky – ctít soukromí Autorizace!
ČLÁNEK FUNKČNÍ STYL: publicistický SLOHOVÝ POSTUP: úvahový, informační, výkladový MARKANTNÍ PRVEK: zaměření na adresáta a komunikační situaci určenou v zadání; funkce informační, vzdělávací i zábavná
ČLÁNEK velmi široce pojímaný útvar např. článek s úvahovými či apelativními prvky; reportážními či fejetonovými prvky lze za něj považovat jakýkoliv text se znaky publicistického stylu – lze jej otisknout v novinách, časopisu, zpravodaji, publikovat na internetu (automatizace a aktualizace, obrazná pojmenování, módní výrazy)
ČLÁNEK řešit problém jasně a srozumitelně subjektivní názor může být vyjádřen výběrem a řazením informací nesmí chybět titulek respektovat typ periodika, zadanou funkci kontakt s adresátem
KOMPOZICE přehledná logicky členěná – snadná orientace v textu dodržet formální pravidla
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY ustálené fráze, větné konstrukce formální zdvořilost neutrální prostředky (lze však funkčně užít mírné emocionální zabarvení)
POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, 2002. ISBN 978-80-87337-11-0.