Předmět Didaktika organické chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední zdravotnická škola v Karviné. oslavila v roce let své existence vybudovala si tradici kvalitní odborné školy její brány již opustilo přes.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Setkání se studenty přijatými na FCHT Petr Zámostný proděkan pro pedagogickou činnost.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Individuálně, ale společně a jinak
Gymnázium Brno-Řečkovice, Terezy Novákové 2
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Maturita 2017.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pedagogická psychologie
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Základní učební dokumenty
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Pedagogická psychologie
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
3. Metody pedagogické diagnostiky
Gymnasium Jižní Město Praha
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Maturita 2018.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Didaktika biochemie Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2018/19
Gymnázium Brno-Řečkovice, Terezy Novákové 2
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Informace k přijímacímu řízení na střední školy
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSTVÍ
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Akreditace NMS Podklady Poděbrady
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Předmět Didaktika organické chemie Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (rostejnskamilada@seznam.cz) Mgr. David Šarboch

Harmonogram předmětu, informace o zkoušce http://didaktikaorganickechemie.natur.cuni.cz/

RVP a výuka organické chemie a biochemie

Vzdělávací obsah na čtyřletých G a na vyšším stupni víceletých G je v RVP G orientačně rozdělen do osmi vzdělávacích oblastí. Vzdělávací obor

Vzdělávací obsah tematického celku: Obecná chemie

Vzdělávací obsah tematického celku: Anorganická chemie

Vzdělávací obsah tematického celku: Organická chemie

Vzdělávací obsah tematického celku: Biochemie

ŠVP obsahuje: Identifikační údaje Charakteristika školy (velikost, vybavení, spolupráce, projekty…) Charakteristika ŠVP (zaměření školy, profil absolventa, organizace přijímacího řízení, organizace maturitní zkoušky, výchovné a vzdělávací strategie – klíčové kompetence, vzdělávání žáků se speciálními potřebami, vzdělávání nadaných žáků, průřezová témata) Hodnocení žáků a autoevaluace školy Učební plán Učební osnovy - Charakteristika vyučovacího předmětu: - obsahové, časové a organizační vymezení předmětu - hlavní cíle výuky předmětu - průřezová témata - výchovné a vzdělávací strategie (kompetence) - tabulka (výsledky vzdělávání (cíle, kompetence), tématické celky - učivo, mezipředmětové vztahy)

Příklad učebního Plánu z ŠVP

Příklad učebního Plánu z ŠVP

Příklady ŠVP Příklad ŠVP 1 Ch – 3 roky, str. 156 Příklad ŠVP 2

Tématický plán počet VH určených na výuku: celkem 180 VH (3 roky) Obecné chemie: ¾ roku… (45 VH) Anorganické chemie: 1 rok (60 VH) Organické chemie: ¾ roku (45 VH) Biochemie: ½ roku (30 VH) Příklad tématického plánu – zde k nahlédnutí

ŠVP, TP Která témata zařadit do výuky organické chemie? Kolik času jim věnovat? Jaké metody, formy použít? Proč? (Co je cílem?)

Učebnice pro SŠ Výběr učebnice dle zvyku školy dle vašeho výběru Učebnice bude vaším průvodcem nepodceňovat výběr Zařazovat práci s učebnicí do vyučování?

Chemie pro čtyřletá gymnázia 3 (Autor: Mareček Aleš, Honza Jaroslav, Nakladatelství: Olomouc, Rok vydání: 2000) Přehled středoškolské chemie (Autor: Vacík Jiří, Barthová Jana, Pacák Josef, Nakladatelství: SPN, Rok vydání: 1999) Chemie 2 (organická a biochemie) pro gymnázia (Autor: Kolář Karel, Kodíček Milan, Pospíšil Jiří, Nakladatelství: SPN, Rok vydání: 2000)

Chemie v kostce 2 pro střední školy (Autor: Kotlík Bohumír, Růžičková Květoslava, Nakladatelství: Fragment, 2006) Chemie pro střední školy (Autor: Banýr Jiří, Beneš Pavel, Hally Jan, Halada Karel, Novotný Petr, Pospíšil Jiří, Nakladatelství: SPN, 1999) Odmaturuj z chemie (Autor: Benešová Marika, Satrapová Hana, Nakladatelství: Didaktis, 2002) Biochemie pro studenty středních škol a všechny, které láká tajemství živé přírody (Autor: Vodrážka Zdeněk, Nakladatelství: Scientia, 1998)

Odborná literatura John McMurry Vydavatel: Akademické nakladatelství VUTIUM 2007

Učitel chemie – nástup do školní praxe

Zavádějící učitel a ostatní kolegové Začínající učitel má svého zavádějícího učitele (1 rok) měl by být pomocnou rukou

Pedagogické dokumenty školní řád – včetně pravidel pro hodnocení třídní kniha – klasická (papírová) nebo elektronická RVP ŠVP

Platné předpisy MŠMT Zákony Nařízení vlády Vyhlášky Školský zákon (zákon č. 179/2006 Sb.; zákon č. 158/2006 Sb.; zákon č. 383/2005 Sb.; zákon č. 561+562+563/2004 Sb. – školský zákon – 88 stran; změna školského zákona – zákon č. 472/2011 Sb.) Zákon o pedagogických pracovnících Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Nařízení vlády Vyhlášky Vnitroresortní předpisy MŠMT

Školní řád - hodnocení

Chemická laboratoř Co je neoznačené – likvidace Nebezpečné látky, jedy musí být pod zámkem. Zkontrolovat sešítky pro žáky a jejich stoly. Digestoř – zkontrolovat funkčnost. HUP a HUV – nezbytné! Další zařízení: myčka, mikrovlnka Správce laboratoře.

Chemická legislativa (MZ, MPO) Chemický zákon http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-350 Platná chemická legislativa: http://www.mpo.cz/dokument27543.html Význam výstražných symbolů a jednotlivých H a P vět: http://www.msds-europe.com/id-469-h_p_vety.html Seznam chemicky nebezpečných látek ke stažení zde: http://www.mpo.cz/dokument62790.html

Bezpečnost práce v chemické laboratoři žáci musí být poučeni ihned na prvních LP žáci musí podepsat, že byli poučeni o bezpečnosti práce v chemické laboratoři! používat ochranné pomůcky (přezůvky, plášť, brýle)! přezůvky (pevná obuv) ne papuče! těhotenství (MPSV - vyhláška: http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=v288_2003) Didaktická hra!

podpis

Další školní aktivity chemická olympiáda ročníkové práce (dvouletá – lze jako jeden z předmětů k maturitě) středoškolská odborná činnost přírodovědné semináře (volitelné předměty související s chemií) přírodovědné projekty („projektové dny“) přírodovědné kurzy den otevřených dveří mimořádné situace (havárie s unikem nebezpečných látek)…

Chemická olympiáda https://web.natur.cuni.cz/cho/index.php/letoni-ronik-mainmenu-31 Kategorie: A: 3. a 4. ročníky G B: 2. a 3. ročníky G C: 1. a 2. ročníky G D: pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ, E: 3 a 4. roč. SOČ s chem. zaměřením (teoretická část většinou shodná s A) Termíny (pro každou kategorii jinak, v průběhu celého školního roku) Školní kolo: studijní část; praktická laboratorní část; kontrolní test školního kola.

Talentovaní žáci Talnet ksicht chemická olympiáda chemické tábory www.prirodovedci.cz …

Proč se to máme učit??? Všeobecný přehled „být v obraze“ – každodenní život Methanol x ethanol Nanočástice Lékařské pokroky Chemie v reklamách (omega-3 MK, kyselina hyaluronová, „zlý cholesterol“…) Naši žáci mohou být budoucími vědci (příprava na vysokou školu, přijímací zkoušky) další…

Virtuální hospitace http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645 (databáze hospitací) http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4467 (chemie - popis) http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/12507/VIRTUALNI-HOSPITACE---CHEMIE-VLASTNOSTI-VODIKU-A-KYSLIKU-V-POKUSECH.html/#video_hospitace (chemie – video) http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/8179/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/10131/VIRTUALNI-HOSPITACE---FYZIKA-SETRVACNOST.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/11063/VIRTUALNI-HOSPITACE---FYZIKA-MAGNETICKE-POLE-VODICE-S-PROUDEM.html/#video_hospitace http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/7337/VIRTUALNI-HOSPITACE-%E2%80%93-BIOLOGIE-MEKKYSI.html/#video_hospitace