Kompetence sociálního pracovníka absolventa pohledem praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
J AK SE ZAŘADIT DO SPOLEČNOSTI ? N A KOHO SE MOHU OBRÁTIT ? Praktická část.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Vymezení a pojetí sociální práce
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
REGIONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM O UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ NA TRHU PRÁCE TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ A ČESKOU REPUBLIKOU.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Průřezová témata.
Specifické metody SP LS 2014
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Profesní etické kodexy
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Definice, základní pojmy
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
1. Současný legislativní stav
Program na podporu zaměstnanosti znevýhodněných osob na území Brna
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Moje práce na Broumovsku
Společnost sociálních pracovníků ČR
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Specializace na nepříznivé sociální situace rodin s dětmi
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Kompetence sociálního pracovníka absolventa pohledem praxe Ivana Davidová Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Kompetence sociálního pracovníka absolventa pohledem praxe Cílem vzdělávání v sociální práci je rozvíjet kompetentní praktiky sociální práce. Proto je zásadní, aby byli absolventi dobře připraveni a schopni vykonávat praxi. Na otázku nakolik jsou absolventi pro praxi připraveni, lze podat relevantní odpověď jen výzkumem. Na zhodnocení kompetencí sociálního pracovníka absolventa pohledem praxe, by bylo zapotřebí prostoru samostatné konference a samozřejmě též „průzkumu“ aktuálního stavu. Co však víme bez výzkumu, že ač jsou více či méně připraveni pro většinu pracovních pozic v sociální oblasti, očekávají, že budou mít na svých pracovištích značnou podporu a poradenství. Nicméně možnosti poskytnutí podpory a poradenství, které absolventi očekávají, jsou v realitě praxe limitovány mnohými faktory (firemní kultura, vytíženost zúčastněných …). Cílem příspěvku je upozornit na dva z nich, jeden nacházím praxi a v druhý v přípravě na praxi. Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Etický kodex V Preambuli Minimálního standardu vzdělávání v sociální práci ASVSP je mimo jiné uvedeno, že sociální práce považuje za svůj klíčový princip respekt k lidské důstojnosti, usiluje o mezilidskou a občanskou angažovanost. Zaměřuje se na interakce, které podporují sociální soudržnost a změnu k lepšímu. Posiluje člověka v jeho svobodě a rozvoji. Činí tak prostřednictvím vzdělávání v sociální práci a sociálních pracovníků samotných s využitím jejich schopností spolupracovat s rozmanitými lidmi, kulturami a obory. Tomu napomáhá Etický kodex sociálních pracovníků. Školy se výuce etiky a aplikované etiky věnují, jak v samostatných přednáškách, tak i jako nezbytné součásti mnoha dalších předmětů (metod sociální práce, cílové skupiny apod.). Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Etický kodex Praxe nabídne absolventovi nejen mnoho etických otázek, problémů i dilemat, ale také něco na co připraven není vůbec nebo minimálně. Jsou situace, kdy do dilematických situací staví svého pracovníka sám zaměstnavatel Stále platí, že málokterý zaměstnavatel se zajímá o znění a obsah Etického kodexu sociálního pracovníka, neboť jeho vymahatelnost není dosud jednoznačně dána. Záleží tak spíše na „osvícenosti“ organizace a jejího vedení. Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Sebepéče sociálních pracovníků – často přehlížená kompetence V čem absolventi nejsou dobře připraveni a ani my praktici jim nemůžeme dát očekávanou podporu v potřebném rozsahu (jsme na tom obdobně) je péče o sebe – i my ji zanedbáváme. Učíme se, jak pečovat o své klienty, ale nebyli jsme dobře vzdělaní v péči o sebe. Nemáme vytvořeno cosi jako „kulturu péče o sebe". A mnohdy si sami ani neuvědomíme příznaky nebezpečí „zanedbání sebepéče“ spojeného s profesionální praxí. Když sociální pracovníci pociťují vyčerpání nebo méně soucitu, trpí také jejich klienti. Je to axiomatické, pokud se sociální pracovníci nebudou starat o sebe, jejich schopnost pečovat o druhé bude snížena nebo dokonce vyčerpána. Přitom je to vlastně logické -"čím víc mám, tím víc mohu dát“. Když se cítím zdravý, odpočinutý, klidný a prosperující, jsem dobře vybaven na to, abych mohl sdílet dobré věci se světem. Pokud jsem emocionálně i fyzicky vyčerpaný a cítím se neúspěšný, a stěžuju si na svůj život, není toho moc, co bych dal světu. Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Obraz sociální práce zprostředkovaný médii Sociální práce je považována za náročnou profesi, která klade na pracovníky vysoké nároky je stále podfinancovaná a pracovníci jsou přetěžováni nejen počtem klientů spadajících pod jednoho pracovníka, rovněž narůstá byrokracie. Oblast působnosti sociální práce se rozšiřuje, není omezena jenom na sociální služby, nýbrž i na zdravotnictví, školství, justici.. Sociální status sociální práce je závislý na tom, jak je vnímán nejen samotnými sociálními pracovníky, ale také společností. Na sociální práci doléhá obraz zprostředkovaný médii, který není obvykle příliš objektivní, ani lichotivý, což sociální práci nepřidává na oblíbenosti a na uznání ve společnosti. To v důsledku odklání některé z absolventů profese k volbě jiného zaměstnání, a tak zapátráme-li mezi absolventy jen této katedry, nalezneme je na pozicích PR specialistů, personalistů, v médiích apod. Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Obraz sociální práce zprostředkovaný médii Je potřeba říci si: A dost! Přestaňme počítat škody a pojďme mediální obraz spoluvytvářet, stejně jako jej vytvářeli a obhajovali sociální pracovníci před námi. Ale bez vzájemně provázané spolupráce se neobejdeme. Stejně jako v jiných zemích i na území českých zemí začalo dobrovolnou a charitativní práci postupně prostupovat vzdělávání pro praxi sociální práce, a ta se tak mohla začít vyvíjet do povolání, jsou vzdělávání a praxe vzájemně neoddělitelně propojené … Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Děkuji za pozornost Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751