Témata kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Témata kognitivní psychologie
Advertisements

1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
OPERAČNÍ SYSTÉMY Část 3 – správa procesů Zpracovala: Mgr. Marcela Cvrkalová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Témata kognitivní psychologie
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Vývojov člověka – základní přehled
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Témata kognitivní psychologie
Didaktické zásady Literatura:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Diagnostika Kognitivní procesy.
Zvuky hudebních nástrojů
Pedagogická psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Témata kognitivní psychologie
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Informační gramotnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Jak nám roste krokus vnímání.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Pedagogika školního sportu
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
„Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Psychologie test.
Severní Amerika – Kanada 1
Název projektu: Moderní škola
Malujeme vodovkami vnímání.
Orientujeme se v prostoru
Co je kognitivní psychologie?
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Psychologie pro učitele Paměť jako podmínka učení
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Odkrývání obrázků – poznej místa
Témata kognitivní psychologie
Vztah k životnímu prostředí
Základní psychologické směry
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání psychoanalýza

PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …)

PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p.

PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník

PAMĚŤ Zapomínání Vytěsnění (Freud) Interference (proaktivní, retroaktivní) Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase

Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování

Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí

Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků

Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0

Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610

Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …)

Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD

Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, …

Co ovlivňuje zapamatování představivost; využití v mnemotechnice Eidetická představivost

Vybavování autobiografických událostí - často na základě konstruování podle dominantních událostí

Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery)

Druhy učení senzitiace, habituace vtiskávání (imprinting), K. Lorenz

Druhy učení Podmiňování primární S R primární

S R S R S Druhy učení Podmiňování sekundární primární sekundární

Druhy učení Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování

Druhy učení Pojmové učení

Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura)

4 – 9 – 2 – 3 – 5 8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 H – T – K – L – G G – L – F – M – K – H F – H – G – T – L – N – D G – K – D – G – F – T – H – N O – T – D – H – N – D – F – L – K G – F – T – H – K – O – D – M – U - L

Postel Odpočinek Vzbuzený Unavený Sen Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Klid Zívat Ospalý

Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek