Organizace destinačního managementu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Plán akcí oddělení cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje krajského úřadu pro rok 2002.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
Sdružení cestovního ruchu Aktivity a činnost SM-SCR
Mechanismy evaluace kulturních služeb
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Volnočasové projekty a EU financování
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Cykloturistika Produkty Služby Infrastruktura Propagace.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Prezentace turistické oblasti
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Marketingové prostředí obce
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Nová Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR květen zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Poslanecká sněmovna PČR Praha Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Role Turistických informačních center v managementu destinací Výroční konference ATIC Ostrava, Ing. Šárka Tittelbachová, Ph.D.
Aktivity CzT vůči TIC. VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ TIC Projekt: Rozvoj lidských zdrojů v oblasti CR formou dalšího vzdělávání Program: OPLZZ Cíl = zvýšení úrovně:
Projekt Destinační management MSK - možnosti spolupráce.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Systém trvale udržitelného rozvoje podnikání pro město Aš Skupina 4.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Jana Vavryčuková manažerka
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Prioritní osa 2 Interreg V-A Česká republika – Polsko Společný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
CCRJM Certifikace DMO TURISTICKÉ INFORMAČNÍ CENTRUM MĚSTA BRNA, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Kategorizace organizací destinačního managementu
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Organizace destinačního managementu Prezentace listopad 2017

Představení problematiky destinačního managementu Osnova prezentace Představení problematiky destinačního managementu Kategorizace organizací destinačního managementu, proces certifikace Hlavní úkoly organizací destinačního managementu (DMO) Financování organizací destinačního managementu Strategické dokumenty, produkty, marketing, hodnocení efektivity, statistická data Založení DMO a jejich rozvoj Diskuze Přednášející Aleš Pangrác Tel: + 420 739 514 941 pangrac@czechtourism.cz Ondřej Špaček Tel: + 420 602 265 851 ondrej.spacek@ce-traffic.com Soňa Machová Tel: + 420 777 702 753 machova@czechtourism.cz Miloš Vedral Tel: + 420 603 160 160 milos.vedral@mvmarketing.cz

Průmysl cestovního ruchu v ČR – odhad dopadů 2015 Cestovní ruch Celková spotřeba / útrata účastníků cestovního ruchu cca 250 mld. Kč Města a obce Kraje Spotřeba Zdravotní pojišťovny Celková spotřeba v multiplikaci cca 505 mld. Kč Multiplikace Celkové přínosy pro veřejné rozpočty z CR cca 100 mld. Kč Státní rozpočet Veřejné rozpočty Cestovní ruch vč. multiplikačních efektů se podílí více než 5 % na HDP Podíl cestovního ruchu na příjmech státního rozpočtu je téměř 7 % Zdroj: ČSÚ, KPMG

Představení destinačního managementu Přínosy vyplývající z destinačního managementu! Destinační Management lze chápat jako dlouhodobý nástroj pro: spolupráci a komunikaci se zástupci veřejného sektoru (samospráv i státní správy) se soukromým a neziskovým sektorem (platforma pro sdružování soukromých subjektů) rozvoj destinace: regionu, obcí, území,… („průřezové odvětví“) zvyšování zaměstnanosti v destinaci, omezení emigrace zlepšování kvality života obyvatel v destinaci rozvoj potenciálu a infrastruktury cestovního ruchu rozvoj návazné infrastruktury (dopravní, obslužné, zdravotní,…) zvyšování prestiže destinace

Představení destinačního managementu Předpoklady pro efektivní činnost DMO předpokladem úspěchu je vymezení oblasti tak, jak ji přirozeně chápou klienti cestovního ruchu, event. je nutné investovat do propagace značky pro nově vymezený region a jeho vnímání DM, to je trvalé vyjednávání v oblasti – prvotní přesvědčování zainteresovaných a následná obhajoba činnosti za účelem udržení…. podpora „zdola“ je základní předpoklad pro činnost DMO koncepce a strategie je předpokladem k udržitelnému rozvoji produkty cestovního ruchu rozvíjejí cestovní ruch v destinaci DM je dlouhodobá investice s „neadresnou“ návratností, je nutné počítat s omezenou možností měřit výsledky činnosti zpětná vazba je optimálním nástrojem ke zlepšování činnosti DMO DMO má být odborně vedenou organizací

Představení destinačního managementu 3K - základní princip destinačního managementu Komunikace Koordinace Kooperace Destinace (cílové místo) Nabídka destinace Poptávka po destinaci Organizace destinačního managementu Marketingová strategie Návštěvníci Podnikatelé Rezidenti Veřejný sektor Aktivace nabídky Jednotná komunikační strategie a branding destinace Spolupráce a partnerství v destinaci (veřejný, soukromý a neziskový sektor na národní, regionální a místní úrovni) Dopady Zvýšení počtu přenocování a příjmů z turismu Podnikatelské příležitosti a konkurenceschopnost Příjmy do veřejných rozpočtů, regionální rozvoj Nová pracovní místa, vyšší příjmy a kvalita života Produkty cestovního ruchu

Členění úrovní destinačního managementu a Kategorizace DMO Národní DMO Krajské DMO Oblastní DMO Lokální DMO Požadavky Kategorizace na certifikaci organizací destinačního managementu Formální Kvalitativní Požadavky přijatelnosti Požadavky na strategické plánování a řízení Požadavky na produkty cestovního ruchu a marketingové aktivity Kontextové Rozvojové Požadavky na zaměření a činnost Požadavky na hodnocení spokojenosti Požadavky na vzdělávání a odborné kompetence

Požadavky na kategorie DMO Kritérium I. Lokální DMO II. Oblastní DMO Geograficky homogenní region ohraničený územím obcí √ Území se nepřekrývá s územím shodné kategorie DMO Stanovisko kraje / oblasti Počet obcí nebo rozloha (minimální hodnoty) 1 obec 20 obcí; 600 km2 Počet certifikovaných turistických informačních center 1 3 a více Počet lůžek a přenocování (minimální hodnoty) x 2 000 lůžek; 200 000 přenocování Podíl podnikatelských a NNO subjektů s vlivem na rozhodování Min. 30% Kritérium I. Lokální DMO II. Oblastní DMO Strategické dokumenty - dlouhodobé, krátkodobé √ Počet aktivních partnerů (minimální hodnoty) 25 50 Systém sledování ukazatelů CR o vývoji destinace Kritérium I. Lokální DMO II. Oblastní DMO Systém produktů cestovního ruchu √ Internetové a mobilní marketingové nástroje Jednotný branding marketingových aktivit (zahraničí)

Hlavní úkoly organizací destinačního managementu Příprava strategických a řídicích dokumentů (dlouhodobých i krátkodobých) za účelem zajištění koncepčního, organizovaného, koordinovaného a udržitelného rozvoje destinace Tvorba produktů (tematických balíčků) cestovního ruchu na příslušné úrovni a ideálně ve spolupráci… Realizace marketingových aktivit zaměřených jak na domácí, tak také na příjezdový cestovní ruch Podpora jednotného brandingu ČR, kraje, destinace Aktivní B2B spolupráce s partnery na příslušné oblastní úrovni (s podnikateli, samosprávou, NNO, rezidenty apod.) Aktivní spolupráce s dalšími DMO (koordinace aktivit, poskytování dat a informací apod.) Informační a servisní systém pro návštěvníky ve spolupráci s TIC, samosprávou, podnikateli…

Hlavní úkoly organizací destinačního managementu Kultivace potenciálu destinace, iniciace rozvoje potenciálu a infrastruktury cestovního ruchu v destinaci (ne financování) Poradenství subjektům v destinaci, podpora osvětových a vzdělávacích aktivit, podpora rozvoje kvality služeb v destinaci Sledování efektivity realizovaných aktivit, sběr doporučených dat a informací a jejich sdílení Nedoporučené aktivity Vytváření samostatných produktů na úrovni nepříslušející dané DMO Realizace své činnosti bez koordinace a vazby na nadřazené kategorie DMO Uplatňování selektivního přístupu v činnosti DMO

Financování organizací destinačních managementů Úspěšný a dlouhodobě udržitelný provoz organizace destinačního managementu je založený na vícezdrojovém financování. JAKÉ ZDROJE FINANCOVÁNÍ JSOU K DISPOZICI Členské příspěvky základní členské příspěvky specifické členské příspěvky projektové členské příspěvky Příjmy z vlastní činnosti marketingová spolupráce (např. spolupodílení se na nákladech) zprostředkování obchodu či služeb (provize) poradenství, vzdělávání, odborná činnost provozování infrastruktury cestovního ruchu Podpora veřejného sektoru Národní program rozvoje cestovního ruchu ČR podpora na marketing podpora na investiční akce krajská podpora evropské fondy další dotace či granty Fond turismu Sponzoring

Strategické dokumenty ZÁKLADNÍ PRINCIPY TVORBY STRATEGIE STRATEGIE říká, na co soustředit naše síly STRATEGIE není dílo jednotlivce STRATEGIE musí mít svého vlastníka Tvorba STRATEGIE potřebuje čas STRATEGIE musí obsahovat konkrétní cíle, jasné kroky a odpovědnosti osob za jejich provedení STRATEGIE musí obsahovat finanční zdroje STRATEGII je nutné průběžně hodnotit a upravovat, aktualizovat Strategie = CESTA VIZE = CÍL ? SOUČASNOST STRATEGICKY NEŘÍZENÁ DESTINACE Nevyužitý potenciál destinace Nepřijetí turismu místními obyvateli Řešení dílčích problémů bez jasného směřování Nerovnoměrný rozvoj obce Rozdrobené financování a plýtvání finančních zdrojů na „nedůležité“ akce Nižší zájem soukromých investorů kvůli neznámé a nedůvěryhodné budoucnosti Chátrání infrastruktury v obci, odchod obyvatel, stagnace

Produkt cestovního ruchu Produkt cestovního ruchu je komplex nabízených služeb a zážitků, které spojuje silná jednotící myšlenka do ucelené a komplexní nabídky cestovního ruchu mířící na jednoznačně definovanou cílovou skupinu. PRINCIPY PRODUKTU CESTOVNÍHO RUCHU je spojen se zážitkem je komplexní, vícevrstvý, kombinovaný je zaměřený na konkrétní cílovou skupinu je spojen se zvýšením spotřeby je řízen a koordinován → je dlouhodobý HLAVNÍ VLASTNOSTI PRODUKTU CESTOVNÍHO RUCHU Autenticita Atraktivita Ucelenost Systematičnost Udržitelnost KVALITNÍ PRODUKT CESTOVNÍHO RUCHU JE SILNÝ V RÁMCI VŠECH SLOŽEK JÁDRO OBAL ROZŠÍŘENÝ PRODUKT Fyzická nabídka – turistické atraktivity a poskytované služby Image – představy a očekávání konzumenta produktu / návštěvníka Přidaná hodnota – doplnění produktu dalšími výhodami

Segmentace klientely – archetypy návštěvníků Levná dovolená Odpočinek Na doporučení od známých či z televize S cestovní kanceláří Vlastní program S rodinou Nákupy Posezení s blízkými Kvalita a dostupnost služeb S cestovní kanceláří Částečně organizovaný program Informace z časopisů, propagace Příroda Místní speciality Relaxace wellness Rekreanti Požitkáři Noční zábava Nová místa Cenová dostupnost Na vlastní pěst Ve skupině přátel Informace z internetu Ubytování v hostelech, apartmánech, u známých Program až na místě Poznávání nových míst Autenticita zážitků Pečlivé plánování Na vlastní pěst Poznávání lokálních obyvatel Návštěva kulturních akcí Aktivní sport Turistika Poznávání místní kultury, tradic obyvatel a lokálních jídel Návštěva hradů, zámků, historických měst a památek Dlouhé pobyty Cestují sami Informace z dokumentů a knih Zajištění lidé Vysokoškoláci Pařmeni Dobrodruzi Poutníci

Produkt cestovního ruchu – inspirativní příklady České středohoří – Sopečná tajemství Dílčí produktová nabídka – balíčky Aktivní dovolená v Dolní Moravě Regionální produkt Cesty pro zdraví – české lázně Nadregionální produkt Moravské vinařské stezky Regionální produkt Jižní Čechy pohodové Regionální produkt Co není „produkt“ Webová stránka s přehledem atraktivit v regionu Zážitkový víkend na biofarmě BIORÁJ Vyznačení trasy pro sjezd na horských kolech v lese

Úspěšné příběhy ze zahraničí Region Liptov Ukázkový turistický region, 1. DMO na Slovensku www.visitliptov.sk www.klasterliptov.sk Založení klastru (sdružení právnických osob) – 8.8. 2008 s cílem ZDOJNÁSOBIT návštěvnost mezi roky 2007 a 2013 Vznik spoluprací měst (LM, LH a Ružomberok) a podnikatelů (TMR – Tatralandia, Jasná, termální park Bešeňová, ski a bike park Ružomberok) Na začátku nedůvěra obcí a podnikatelů, postupné přesvědčení Po 5 letech činnosti – finanční soběstačnost, v roce 2012 9 zaměstnanců Finanční zdroje systém odvodů peněz z ubytování, ze vstupenek a lístků Vlastní příjmy – Liptov Region Card (slevy ale také věrnostní systém) Čísla Červenec 2017 – 231 942 přenocování (+ 7,48 %), zahr. návštěvníci+15,77 %

Úspěšné příběhy ze zahraničí Region Wachau www.domaene-wachau.at www.wachau.at www.donau.com/de/wachau-nibelungengau-kremstal/ Wachau údolí cca 30 km podél Dunaje mezi městy Křemže a Melk Terasovitý vinařský a historický region Vinařství, vinice - hlavní atrakce regionu, více jak 100 let staré Mezi nimi turistické a cyklo trasy Asociace vinařů, sdružení, společná prezentace a prodejní místa Od 2006 – meruňkový region, meruňkové slavnosti, specifický produkt CR Chráněná značka EU Destiláty, likéry, džemy a džusy Festival meruněk v Křemži a ve Špitzi Navazující další produkty a nabídky CR Cyklostezky podél Dunaje, Dunajské plavby

Jak na marketing MARKETING je všeobjímající disciplína – NENÍ TO REKLAMA. Reklama (komunikace) je jen jednou částí marketingového mixu. Marketingová strategie Analytická část Stanovení cílů marketingové strategie – jasné, měřitelné Strategická část - Strategie rozvoje CR, Plán rozvoje (akční) Jednotná značka destinace Komunikační strategie Často je těžiště na letácích a výstavách, opomíjí se aktivní reklama vně Komunikační mix musí být komplexní a musí respektovat cílovou skupinu Největší těžiště na on line reklamě responsibilní web mobilní aplikace, mapové, navigační, informační displej (bannerová) reklama, PPC, remarketing, sociální sítě, turistické portály, nejlépe cílené a vyhodnotitelné

Jak na marketing Komunikace (reklama) vně destinace – emoce, respektování nákupního chování Cestování se plánuje z domova Nejvíc on line vyhledávání – rozhodování i příprava programu, důležité – viz bod 5.3 certifikace DMO Komunikace (reklama) uvnitř destinace Informace pro návštěvníka Infocentra, ALE také UBYTOVATELÉ DISTRIBUCE na místa pohybu návštěvníků Princip přípravy a realizace komunikace (reklamy) Profesionálové, vysoká složitost, cílení, efektivnost, vyhodnocování, nastavování ROZPOČET – bez rozpočtu na reklamu to NEJDE

Sběr statistických dat Potenciál cestovního ruchu Nabídka cestovního ruchu Kvantitativní ukazatele – poptávka CR Kvalitativní ukazatele – poptávka CR 25 % 50 % Ukazatele efektivity Zdroje dat Český statistický úřad registry veřejné správy výzkumný projekt TA ČR - Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS) geolokační signalizační data výzkumy a analýzy CzechTourism, MMR ČR výzkumy, analýzy a data profesních asociací Marketingový informační systém: https://mis.czechtourism.cz/

Založení DMO na lokální a oblastní úrovni, další rozvoj DMO DOPORUČENÁ PRÁVNÍ FORMA – SPOLEK (dle zákona č. 89/2012 Sb., obč. zák. §214–302) min. 3 zakladatelé, vždy alespoň jeden z veřejného a soukromého sektor stanovy organizace (základní pravidla): orgány organizace (řídicí, kontrolní, strategické), schvalovací proces, principy financování apod. PERSONÁLNÍ A FINANČNÍ ZAJIŠTĚNÍ DLE FÁZÍ ROZVOJE (od data založení) zahajovací / pilotní etapa – cca 2 roky ředitel + marketingový / produktový specialista rozpočet: cca 2 – 5 mil. Kč ročně rozvojová etapa - cca 3 – 5 let ředitel + marketingový specialista + produktový specialista + analytik rozpočet: cca 5 – 10 mil. Kč ročně finální etapa – cca 5 let a více ředitel + marketingoví a P.R. specialisté + produktoví specialisté + analytici + správce partnerské spolupráce rozpočet: více než 10 mil. Kč ročně Mzdové náklady vynaložené za správně vybrané, výkonné a motivované odborníky jsou nejefektivněji využité zdroje na rozvoj destinace !!!

Diskuze, návrhy, náměty, otázky… Jaké má Vaše destinace rozvojové předpoklady pro cestovní ruch, jaký má váš region potenciál? Jaké bariery a limity rozvoje cestovního ruchu jste identifikovali ve Vaší destinaci? Jaké jsou Vaše zkušenosti s destinačním managementem a organizací destinačního managementu? Kolik jste ochotní investovat do rozvoje Vaší destinace? A kolik pak do organizace destinačního managementu?

Děkujeme Vám za pozornost Aleš Pangrác Tel: + 420 739 514 941 pangrac@czechtourism.cz Soňa Machová Tel: + 420 777 702 753 machova@czechtourism.cz Ondřej Špaček Tel: + 420 602 265 851 ondrej.spacek@ce-traffic.com Adéla Pilařová Tel: + 420 777 702 756 pilarova@czechtourism.cz Miloš Vedral Tel: + 420 603 160 160 milos.vedral@mvmarketing.cz