Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Nabídková funkce.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Seminář 2. Nabídka a poptávka
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3) Pavel Seknička

Obsah Trh a konkurence Poptávka, faktory ovlivňující poptávku Zákon poptávky Substituty a komplementy Nabídka, faktory ovlivňující nabídkovou křivku Posuny křivek Rovnováha nabídky a poptávky Přebytek a nedostatek na trhu Elasticita Cenová elasticita poptávky Cenová elasticita nabídky

Trh a konkurence Trh – je skupina kupujících a prodávajících určitého zboží nebo služby. Konkurenční trh – je trh, na kterém je mnoho prodávajících a kupujících, takže každý z nich má pouze zanedbatelný vliv na tržní cenu. Dokonalá konkurence je definována dvěma základními charakteristikami: Nabízené statky jsou stejné; 2. kupujících a prodávajících je tolik, že žádný z nich nemůže ovlivnit tržní cenu.

Poptávka Poptávané množství – je množství statku, kteří jsou kupující ochotni a schopni koupit. Zákon poptávky – tvrzení, že za jinak stejných podmínek při zvýšení ceny statku klesne poptávané množství. Normální statek – je statek, pro který platí, že za jinak stejných podmínek při zvýšení příjmu dojde ke zvýšení poptávaného množství. Podřadný statek – je statek pro který platí, že za jinak stejných podmínek při zvýšení příjmu dojde ke snížení poptávaného množství.

Zákon poptávky, faktory ovlivňující poptávku Pokud se cena určitého zboží zvýší (za jinak stejných podmínek, tj. ceteris paribus), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží a naopak. Faktory ovlivňující poptávku: Cena Průměrný (disponibilní) důchod, Populace , resp. velikost trhu, Ceny příbuzných statků, Vkus, Další specifické faktory.

Klesající trend poptávky (křivky poptávky, funkce poptávky) ovlivňuje Zákon poptávky, Zákon klesajícího mezního užitku – výraz nezní je klíčovým pojmem v ekonomii znamená „dodatečný“ nebo „navíc“. Mezní užitek označuje užitek, který vám přinese spotřeba dodatečné jednotka statku. Zákon klesajícího mezního užitku říká, že roste množství spotřebovaného statku, mezní užitek z tohoto statku obvykle klesá. Substituční efekt – k tomuto efektu dochází, když růst ceny jednoho statku vede k jeho substituci jinými statky Důchodový efekt – vyjadřuje změnu poptávaného množství statku, která je důsledkem změny reálného příjmu spotřebitele při změně ceny statku.

Substituty a komplementy Substituty – jsou dva statky, pro které platí, že zvýšení ceny jednoho statku má za následek zvýšení poptávky po druhém statku; Komplementy – jsou dva statky, pro které platí, že zvýšení ceny jednoho statku má za následek snížení poptávky po druhém statku.

Nabídka Zákon nabídky – tvrzení, že nabízené množství, za jinak stejných podmínek, stoupá, stoupá-li cena nabízeného statku. Faktory ovlivňující nabídku: Cena, Technologie, Výrobní náklady, Ceny výrobních substitutů, Vládní politika, Další specifické faktory.

Posuny křivek Posuny poptávky – pokud se mění jiné faktory než vlastní cena statku, které ovlivňují poptávané množství, dochází k posunům poptávky. Poptávka roste (klesá), jestliže poptávané množství pro každou cenu roste (klesá). Posuny nabídky – pokud nabízené množství ovlivňují změny jiných faktorů, než je vlastní cena statku. Nabídka roste (klesá) vzroste-li (klesne-li) nabízené množství pro každou cenu.

Rovnováha K tržní rovnováze dochází při ceně, kdy se poptávané a nabízené množství rovnají. V této rovnováze nemá cena tendenci růst ani klesat. Rovnovážná cena se nazývá cena vyčišťující trh. Tím chceme říci, že nepřibývají už žádné objednávky ani nabídky a poptávající a nabízející jsou spokojeni. Rovnovážná cena a množství se ustálí na úrovni, kdy množství, které jsou výrobci ochotni nabízet se rovná množství, které spotřebitelé dobrovolně poptávají. Na konkurenčním trhu tuto rovnováhu nalezneme v průsečíku poptávkové a nabídkové křivky. Při rovnovážné ceně neexistují žádné nedostatky ani přebytky.

Převis nabídky, převis poptávky Převis nabídky – je situace, ve které je nabízené množství větší než množství poptávané. Převis poptávky – je situace, ve které je poptávané množství vyšší než množství nabízené.

Elasticita Elasticita – je měřítko citlivosti poptávaného množství nebo nabízeného množství v reakci na změnu jednoho z faktorů, které určují toto množství.

Cenová elasticita poptávky Cenová elasticita poptávky – měří do jaké míry reaguje poptávané množství na změnu ceny. Poptávka po statku se považuje za elastickou, pokud poptávané množství reaguje na změnu ceny významně. Poptávka po statku se považuje za neelastickou, pokud poptávané množství reaguje na změnu ceny pouze mírně. Elastická poptávka: hodnota větší než 1, při růstu cen větší pokles poptávaného zboží, sklon poptávkové křivky. Plochý, počet substitutů: mnoho, typ zboží: luxusní, cena zboží: drahé, příklad zlatý šperk, kožich apod. Neelastická poptávka: hodnota menší než 1, při růsu cen menší pokles poptávaného zboží, sklon poptávkové křivky: strmá, počet substitutů: málo, typ zboží: nezbytné, cena zboží: levné, příklad: chléb.

Cenová elasticita nabídky Cenová elasticita nabídky – měří, do jaké míry reaguje nabízené množství na změnu ceny. Nabídka zboží je elastická, pokud nabízené množství reaguje na změnu ceny podstatně. Nabídka je neelastická, pokud nabízené množství na změnu ceny reaguje pouze malou změnou. Elastická nabídka: hodnota větší než 1, růst cen znamená větší růst nabízeného množství, sklon nabídkové křivky: plochá, zboží vyráběno: rychle, časové období: měsíce, firma má velké zásoby, příklad: šrouby. Neelastická nabídka: hodnota menší než 1, růst cen znamená menší růst nabízeného množství, sklon nabídkové křivky: strmá, zboží vyráběno: pomalu, časové období: dny, firma má omezení zásoby, příklad: potrviny, např. pečivo, maso apod.

Použitá literatura Mankiw, N. G.: Zásady ekonomie. Praha: Grada Publishing, 1999, kap. 5 a 6