SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_8A_17F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:8.r. Tematický okruh,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Datum: 29. prosince 2012 Název školy: Základní škola Městec Králové
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
POPIS Shrnutí učiva.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Kooperace a kolaborace v online prostředí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Typy promluv.
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Lineární funkce a její vlastnosti
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Grafy kvadratických funkcí
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce VYPRAVOVÁNÍ VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová

POZOR NA PLAGIÁTORSTVÍ! VYPRAVOVÁNÍ funkční styl: prostě sdělovací, umělecký slohový postup: vyprávěcí (popisný, úvahový) markantní prvek: sled dějových složek, jedna je příčinou druhé POZOR NA PLAGIÁTORSTVÍ!

HLAVNÍ POŽADAVKY dynamičnost (nezaměnit za dějový popis), adresátovi je nastiňován zajímavý děj mezi jeho jednotlivými složkami je příčinná souvislost cílem je představit konkrétní příběh/událost jako uzavřený celek s napínavým průběhem a završeným pointou

KOMPOZICE VYPRAVOVÁNÍ ideálně podobná kompozici dramatu: expozice kolize krize peripetie rozuzlení / pointa

KOMPOZICE VYPRAVOVÁNÍ základem je chronologická kompozice (možná je i retrospektivní, příp. paralelní) klíčová je přítomnost zápletky a její vyřešení uplatňuje se přímá řeč (postav, vypravěče) stavba vět odpovídá ději – krátké věty pro zrychlení děje, budování napětí

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY vychází ze všech vrstev národního jazyka (lze užít i nespisovné výrazy – funkčně) potřeba zajistit živost a názornost vypravování důležitá jsou dynamická slovesa smyslově názorné výrazy (podstatná a přídavná jména) vhodné je zachytit řeč postav (přímá řeč, popř. neznačená přímá řeč a polopřímá řeč)

ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA 1. PÁSMO ŘEČI VYPRAVĚČE 2. PÁSMO ŘEČI POSTAV

ŘEČ VYPRAVĚČE VYPRAVĚČ - prostředník mezi obsahem sdělení a čtenářem, navazuje a udržuje s ním kontakt Nezaměňovat s autorem! Je vyznačena jednou mluvnickou osobou (ich-forma, er-forma)

AUTORSKÉ POSTUPY AUTORSKÝ VYPRAVĚČ vševědoucí zachycuje všechny postavy zevnitř i zvenku všudypřítomný

AUTORSKÉ POSTUPY PERSONÁLNÍ VYPRAVĚČ vyjadřuje jen to, co o sobě může znát jedna postava zevnitř i zvenčí ostatní postavy jsou nahlíženy pouze zvenčí

AUTORSKÉ POSTUPY PŘÍMÝ VYPRAVĚČ projevuje se jako literární postava s perspektivou zevnitř nemá možnost na sebe nahlížet zvenčí

AUTORSKÉ POSTUPY VYPRAVĚČ „OKO KAMERY“ důsledný popis vnějších projevů postav, zaznamenávání jejich dialogů bez možnosti proniknout do jejich myšlenek

PÁSMO ŘEČI POSTAV PŘÍMÁ ŘEČ NEPŘÍMÁ ŘEČ POLOPŘÍMÁ ŘEČ NEZNAČENÁ (NEVLASTNÍ) PŘÍMÁ ŘEČ

PŘÍMÁ ŘEČ doslovné opakování cizí řeči (+ věta uvozovací) Zašeptal: „Zavři oči a jen poslouchej.“ „Zavři oči a jen poslouchej,“ zašeptal. „Zavři oči,“ zašeptal, „a jen poslouchej.“

NEPŘÍMÁ ŘEČ zpráva mluvčího o výroku jiné osoby vyjádřená vedlejší větou Zašeptal, že má zavřít oči a jen poslouchat.

NEZNAČENÁ PŘÍMÁ ŘEČ je moderní – oživuje a ozvláštňuje text osobitá varianta přímé řeči, ale bez uvozovek Zašeptal: Zavři oči a jen poslouchej. Zašeptal. Zavři oči a jen poslouchej.

POLOPŘÍMÁ ŘEČ spojuje se pásmo vypravěče a pásmo postav prostředek pro vyjádření vnitřního monologu postavy bez grafického odlišení, užití 3. osoby Zašeptal, zavře oči a bude ho jen poslouchat.

PŘÍKLADY ZADÁNÍ VYPRAVOVÁNÍ PŘÍHODA Z VLASTNÍHO ŽIVOTA VYPRAVOVÁNÍ OBSAHUJÍCÍ ZADANOU ČÁST TEXTU (obvykle závěr) MIKROPOVÍDKA

POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, 2002. ISBN 978-80-87337-11-0.