Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_114 Ročník: 6. Sada: Dějepis Druh: Učební materiál Autor: Mgr. Nikola Žolnová Název: Kultura starověkého Egypta II. Anotace: Materiál slouží k probírání učiva o starověkém Egyptě – umění, architektura. Tento výukový materiál může sloužit jako stručný zápis do sešitu. Datum vytvoření: 9. 1. 2013 Datum ověření: 10. 1. 2013
KULTURA STAROVĚKÉHO EGYPTA II. Obr. 2 Obr. 1
vzdálené věci malovali k hornímu okraji blízké věci k dolnímu okraji Umění a) kresba vzdálené věci malovali k hornímu okraji blízké věci k dolnímu okraji důležité osoby = FARAÓN, byly větší než ostatní stěny chrámů a pyramid Obr. 3
- různá velikost – i několik metrů zobrazovali – bohy a faraony b) reliéf, sochy - různá velikost – i několik metrů zobrazovali – bohy a faraony nejznámější socha - Sfinga Horus Sfinga Obr. 4 Obr. 5
obrovské stavby – tvar jehlanu hrobky faraonů Architektura Pyramidy obrovské stavby – tvar jehlanu hrobky faraonů první stupňovité pyramidy (jako zikkuraty) - později pyramidy s hladkými stěnami Džoserova pyramida pyramidy v Gíze Obr. 6 Obr. 7
sloupy podpíraly střechy – jako palma, papyrus, lotos Chrámy sloupy podpíraly střechy – jako palma, papyrus, lotos - uctívání bohů a zemřelých faraonů chrám Abú Simbel chrám Kom Ombo Obr. 8 Obr. 9
Použité zdroje Obr. 1 REEVE. Wikipedie. Tutanchamun Maske [online]. 2002 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tutanchamun_Maske.jpg Obr. 2 WERNER, Berthold. Gizeh Cheops. Wikipedie [online]. 2010 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gizeh_Cheops_BW_1.jpg Obr. 3 Ägyptischer Maler. Wikipedia [online]. 2007 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C3%84gyptischer_Maler_um_1400_v._Chr._001.jpg Obr. 4 HAJOR. Egypt Giza: Sphinx. Wikipedia [online]. 2002 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egypt.Giza.Sphinx.01.jpg Obr. 5 HAJOR. Egypt: Edfu Temple. Wikipedia [online]. 2005 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egypt.Edfu.Temple.01.jpg Obr. 6. WERNER, Berthold. Saqqara. Wikipedia [online]. 2010 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saqqara_BW_5.jpg Obr. 7 LIBERATO, Ricardo. All Gizah Pyramids. Wikipedia [online]. 2006 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:All_Gizah_Pyramids.jpg
Obr. 8 BLUESHADE. Abu Simbel: Ramesses Temple. Wikipedia [online]. 2004 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Abu_Simbel,_Ramesses_Temple,_front,_Egypt,_Oct_2004.jpg Obr. 9 RÉMIH. Kom Ombo. Wikipedia [online]. 2009 [cit. 2013-01-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kom_Ombo.JPG VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6: pravěk a starověk pro základní školy. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-337-3. SKLADANÝ, Marián, Tomáš JÍLEK a Marta ORSÁGOVÁ. Dějepis 5: pro 5. ročník základní školy. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-179-89.