Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesný rod činný a Trpný
Advertisements

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Procvičujeme tvary sloves
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovesa.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Za předpokladu použití psacích potřeb
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný rod.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Opakování a procvičování
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy - podmět
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Slovesný rod Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková Slovesný rod

Jazykový rozbor: Zpěvák rockových písní podal velice dobrý výkon. Určete slovní druhy. Nahraďte slovo „velice“ synonymem. Vystupňujte slovo „dobrý“. U slovesa ve větě určete: osobu, číslo, způsob, čas. Převeďte toto sloveso do: podmiňovacího způsobu minulého. podstatné jméno, přídavné jméno, podstatné jméno, sloveso, příslovce, přídavné jméno, podstatné jméno velmi lepší, nejlepší 3., jednotné, oznamovací, minulý by byl podal

Rod činný a trpný Koně táhli vůz. Vůz byl tažen koňmi. Pokuste říci, ve které větě je sloveso v rodě činném a ve které v rodě trpném.

Rod činný a trpný ROD ČINNÝ ROD TRPNÝ podmět je původcem děje KONĚ TÁHNOU VŮZ. ROD TRPNÝ původcem děje je někdo jiný než podmět VŮZ JE TAŽEN KOŇMI.

Rod trpný může být vyjádřen opisným tvarem trpným (tvar slovesa být + příčestí trpné) Karlova univerzita byla založena Karlem IV. zvratnou podobou slovesa Karlova univerzita se založila. Pozor! – Má-li sloveso zvratné zájmeno se už v infinitivu, je to zvratné sloveso, a to je vždy v rodě činném (myji se).

Přeformulujte věty tak, aby činitel nebyl podmětem: Vítr vylomil vzrostlý smrk. Projektant navrhl krásný dům. Učitel chválí žáka. Tornádo smetlo skoro celé město. Horští psi táhnou saně. Zastupitelstvo umístilo zastávku autobusu blíže k náměstí. Vzrostlý smrk byl vylomen větrem. Krásný dům byl navržen projektantem. Žák je chválen učitelem. Skoro celé město bylo smeteno tornádem. Saně jsou taženy horskými psi. Zastávka autobusu byla zastupitelstvem umístěna blíže k náměstí. Jaký rod nám přeformulováním vět vznikl?

Doplňte tabulku: Rod činný Rod trpný: opisné pasivum zvratné pasivum okna – rozbít - kluci Karel IV. – postavit - Karlštejn domy – stavět – z cihel v Kopřivnici – vyrábět - Tatra Kluci rozbili okna. Okna byla rozbita kluky. nelze utvořit Karel IV. postavil Karlštejn. Karlštejn byl postaven Karlem IV. nelze utvořit Domy stavěli z cihel. Domy se stavěly z cihel. Domy byly stavěny z cihel. V Kopřivnici vyrábí Tatru. V Kopřivnici je vyráběna Tatra. V Kopřivnici se vyrábí Tatra.

Rozlište rod činný a trpný: Nebojím se ani hadů. Dveře se pomalu otevřely. Nezlobíš se na mě? Sami si ověřili správnost domácího úkolu. Po delší době byl požár uhašen. Sportovci zakládají nový klub. Obchod bude otevřen zítra. Chyby se označují červeně. Znám ji. Chci mít jistotu, že máme všechny detaily. V Mladé Boleslavi se vyrábějí automobily. činný trpný činný, činný

Kde je vyjádřen zvratnou podobou slovesa rod činný a kde rod trpný: Kamarádi se sešli v šest hodin před kinem. Vlaky se zpozdily. Před křižovatkou se musí zastavit. Učím se o Janu Lucemburském. Otužilci se koupají i v zimě. Knihy se půjčují každý den. Přehrady se stavějí na velkých řekách. Maminka se o tebe bojí. Myslel si o mě jen to nejhorší. Představení se bude konat od pěti hodin.

Použitá literatura: Ilustrace: www.jezdectvi.cz GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, 1996. STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ, SPN