Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Individuálně, ale společně a jinak
Obchod, trh Základy hospodaření.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Ing. Kateřina Lichtenberková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Rozvoj zaměstnanosti ve vybraném podniku
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky Jaké formy CLILu? Tento projekt je spolufinancován z Evropského.
Podpora krajského akčního plánování
Matematika – 4. ročník. Pracujeme s diagramy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Základy pedagogické metodologie
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
GENDER.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Komunikace se zákazníky ve vybraném podniku Autor práce: Zuzana.
3. Metody pedagogické diagnostiky
Výběr výzkumného vzorku
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
2. seminární úkol - projekt
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Pedagogika školního sportu
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Digitální učební materiál
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Ing. Mgr. Zuzana Fišerová
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky? Mgr. Jana Nováková

Sociometrie Soubor specifických výzkumných postupů, které slouží ke zjišťování, popisu a analýze směru a intenzity mezilidských vztahů, jak se projevují v malých sociálních skupinách (Chráska, M. 2007). Mezilidské vztahy patří k nejsledovanějším problémům v pedagogickém výzkumu (Pelikán, J. 2007).

Hlavní cíl výzkumného šetření Hlavním cílem byla analýza sociopreferenčních vztahů spolužáků s  žáky s poruchou autistického spektra v inkluzivních školách. Zároveň se seznámit se zkušenostmi žáků s poruchou autistického spektra se vzděláváním v inkluzivní škole.

Dílčí cíle Analyzovat postavení žáka s PAS v kolektivu třídy. Zabývat se tím, jak ovlivňuje pohlaví spolužáků vnímání žáka s PAS. Zjistit, zda postavení žáka s PAS ovlivňuje velikost třídy. Analyzovat jak postavení žáka s PAS ovlivňuje věk žáků.

Dílčí cíle Zjistit, jak postavení žáka s PAS ovlivní jeho přidružené problémové chování. Zabývat se informovaností spolužáků o postižení žáka s PAS. Poukázat na problematiku přátelství žáků s PAS. Získat informace o tom, jak vnímají svou integraci samotní žáci s PAS.

Metodologie výzkumného šetření Empirické šetření bylo realizováno statisticko-analytickou procedurou. Pro získání zkoumaných dat bylo využito šetření smíšeného charakteru. Hlavní technika - sociometrický dotazník vlastní konstrukce. Doplňující techniky – rozhovor a pozorování.

Výzkumný soubor Distribuce sociometrických dotazníků proběhla na 4 základních školách (10 tříd) v městě Brně. 173 žáků (N = 173) včetně žáků s poruchou autistického spektra, 10 třídních učitelů, 3 žáci s PAS - různou formou integrováni na jedné ze čtyř ZŠ.

Dílčí výsledky výzkumného šetření Ověřování stanovených hypotéz Položky sociometrického dotazníku byly kvantifikovány pro výpočet individuálních sociometrických statusů žáků. Proměnná „sociometrický status“ je průměrnou hodnotou (aritmetický průměr) výsledného sociometrického statusu ze všech 12 položek sociometrického dotazníku.

Dílčí výsledky výzkumného šetření H1: Žák s poruchou autistického spektra má nižší sociometrický status než většina spolužáků bez poruchy autistického spektra z jeho třídy. Hypotéza byla verifikována. H2: Dívky mají k žákovi s poruchou autistického spektra méně negativních vazeb než chlapci. Hypotéza byla falzifikována. H3: Čím je počet žáků ve třídě nižší, tím je sociometrický status žáka s poruchou autistického spektra vyšší. Hypotéza byla falzifikována.

Dílčí výsledky výzkumného šetření H4: Žák s poruchou autistického spektra má vyšší sociometrický status ve třídách prvního stupně základní školy než ve třídách stupně druhého. Hypotéza byla falzifikována. H5: Žák s poruchou autistického spektra vykazující problémové chování má nižší sociometrický status než ostatní spolužáci z jeho třídy vykazující problémové chování. Hypotéza byla falzifikována.

Závěry empirického šetření Obecně jsou vztahy žáků s PAS s vrstevníky ze třídy výrazně narušeny. Zarážejícím a znepokojujícím zjištěním je intenzita odmítání některých žáků s PAS velkou většinou třídy (chlapci i dívkami). Celkově závěry o postavení žáků s PAS ve skupině vrstevníků přináší smíšený obraz.

Děkuji za pozornost.