Základní pojmy
Optimální jakost konstrukce Náklady s rostoucí jakostí konstrukce rostou progresivně a efekt z užívání výrobku roste degresivně. Mimo vyznačené pásmo bude běžný (neluxusní) výrobek špatně prodejný: zleva – nebude splňovat požadavky většiny zákazníků zprava – bude příliš drahý přičemž efekt z užívání bude jen o málo vyšší, než u levnějších výrobků konkurence
Vliv údržby a provozních podmínek na spolehlivost Úroveň spolehlivosti Vliv údržby a provozních podmínek na spolehlivost Úroveň spolehlivosti je ovlivněna: Výrobcem kvalitou konstrukce hovoříme o tzv. inherentní spolehlivosti (výrobcem do stroje vložené) Uživatelem úrovní péče náročností provozního nasazení
Provozuschopnost Stroj se může nacházet ve třech stavech: Bezvadný stav bez opotřebení = splňuje parametry dané při výrobě Provozuschopný stav vlivem opotřebení došlo ke zhoršení parametrů, ale stále dokáže plnit požadované funkce Poruchový stav opotřebení je natolik vysoké, že stroj nevyhovuje požadovaným parametrům
přeřazení na výrobu výrobků s větší povolenou tolerancí Provozuschopnost Bezvadný stav - splňuje parametry dané při výrobě Provozuschopný stav - stále dokáže plnit požadované funkce Poruchový stav - nevyhovuje požadovaným parametrům Pro lepší pochopení si představme soustruh, u kterého výrobce garantuje přesnost ± 0,02 mm. U vyráběného výrobku je požadována přesnost ± 0,05 mm. Bezvadný stav – výrobky splňují toleranci ± 0,02 mm. Provozuschopný stav – vlivem opotřebení tolerance překročila ± 0,02 mm, ale výrobky jsou stále vyhovující. Poruchový stav – opotřebení vzrostlo natolik, že rozměry výrobků nesplňují požadovanou toleranci ± 0,05 mm. oprava ŘEŠENÍ přeřazení na výrobu výrobků s větší povolenou tolerancí U motorových vozidel mohou být sledovaným parametrem například celkové provozní náklady.
Technická diagnostika technologický postup sloužící ke zjištění technického stavu (např. změření tloušťky brzdového kotouče pomocí posuvného měřítka) Diagnóza vyhodnocení technického stavu (šířka kotouče je 8 mm, opotřebení je rovnoměrné) Prognóza předpověď dalšího vývoje technického stavu (určení zbývající životnosti) a nebo rozhodnutí o okamžité obnově (oprava / výměna) Pro zjištění opotřebení válce motoru změříme jeho vnitřní průměr dutinoměrem = nutnost rozebrání motoru. Pro zjištění opotřebení válce změříme kompresní tlak = bezdemontážní metoda. Přímá metoda – přímo měříme zjišťovanou veličinu Diagnostika Nepřímá metoda – z důvodu nižší pracnosti měříme snadněji měřitelnou veličinu
Měřitelnost opotřebení Vícestavový objekt opotřebení je měřitelné a obvykle lze stanovit zbývající životnost výrobku například brzdové obložení, vůle v nápravě, opotřebení válce motoru… opotřebení lze měřit přímou metodou (změřit průměr válce) nebo nepřímou metodou (měření komprese) nepřímé metody umožňují diagnostiku bez demontáže = úspora Dvoustavový objekt opotřebení nelze vypozorovat, z funkčního stavu přechází skokově do poruchového typickým příkladem je žárovka v případě žárovky provedeme výměnu po poruše, v případě rozvodového řemene preventivně, neboť jeho selhání znamená vážné poškození dalších dílů motoru
Stanovení optimálního okamžiku obnovy ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI raději vůbec nepoužívej Cena nového vozu - 530 000 Kč Provozní náklady (pojištění, pravidelná údržba, opravy…) Cena po jednom roce - 320 000 Kč Cena po dvou letech – 290 000 Kč Cena po šesti letech – 210 000 Kč používej co nejdéle
Stanovení optimálního okamžiku obnovy Náklady obnovy NO (Kč) - jednorázové vklady zmenšené o jednorázové zisky. (část pořizovací hodnoty, která byla v uplynulém období spotřebována a musí být při obnově nahrazena) NO = cena nového motoru + náklady na jeho výměnu - zůstatková hodnota starého motoru. Náklady na provoz NP (Kč) - suma veškerých položek s provozem souvisejících. NP = náklady za benzín, olej, filtry, seřizování, opravy, pneumatiky, pojištění … t u(t) [Kč/w] raději vůbec nepoužívej NO NP používej co nejdéle Zjednodušeně nastane optimální okamžik tehdy, když NO překročí NP tO Optimální okamžik obnovy nastane, když součet obou funkcí dosahuje minima.
Typy údržby Z hlediska okamžiku, kdy se údržba provádí, rozlišujeme tyto typy údržby: Preventivní údržba Provádí se v předem stanovených intervalech bez ohledu na technický stav. (výměna rozvodového řemene, výměna oleje …) Údržba dle technického stavu Nejprve se zjistí technický stav a na jeho základě se rozhodne, zda je vhodné údržbu provést. Údržba po poruše Řeší se až v případě výskytu závady.
Seskupování úkonů údržby Optimální okamžik dle továrních zkoušek: motorový olej …………………..15 000 km nebo 1,25 roku brzdová kapalina …………….. 2 roky rozvodový řemen …………….. 98 000 km Servisní plán po seskupení: motorový olej …………………..15 000 km nebo 1 rok rozvodový řemen …………….. 90 000 km (6 x 15 000 km) Seskupování úkonů údržby Automobil se skládá z řady komponent, které vyžadují údržbu. Optimální okamžik údržby je pro jednotlivé komponenty různý. V praxi je však nemyslitelné, abychom po 15 000 km jeli na výměnu oleje a za další měsíc na výměnu rozvodového řemene a o něco později na výměnu brzdové kapaliny. Výrobce proto při sestavování plánu údržby jednotlivé úkony seskupuje. Další seskupování se provádí v případech, kdy pracnost a časová náročnost technických operací dosahuje takového rozsahu, že cena práce přesahuje hodnotu zbývající životnosti některého komponentu (například při výměně kotouče spojky je nutné demontovat z vozu převodovku a tak zároveň vyměníme i spojkové ložisko bez ohledu na jeho technický stav).
Zkouškové otázky: Co zahrnuje pojem údržba? Znázorněte graficky vliv údržby a provozních podmínek na provozuschopnost stroje. Jak hodnotíme provozuschopnost stroje? Objasněte pojmy diagnostika, diagnóza a prognóza. Dvoustavový a vícestavový objekt. Uveďte typy údržby včetně praktických příkladů. Seskupování úkonů údržby.