17. Listopad 1989
Plán výuky 2 vyučovací hodiny Dějepis pro 4. ročník středních škol Klíčové kompetence Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence k učení Kompetence občanská Mezioborový přesah – ZSV, Čj a literatura, zeměpis Průřezová témata Mediální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Plán výuky
Úvodní Diskuse Co si pamatují rodiče/prarodiče žáků z roku 1989 nebo ze 17. listopadu 1989? Symboly Sametové revoluce
1939 Video s pamětnicemi: https://www.facebook.com/CT24. cz/videos/329864457595304/ Otázky k videu a k roku 1939 Co se podle vyprávění pamětnic stalo v roce 1939? Co se stalo studentům v roce 1939? A proč? Co se stalo Janu Opletalovi? Kdo to byl? Jaká je souvislost mezi děním v roce 1939 a 17. listopadem 1989?
Souvislost mezi rokem 1939 a 17. listopadem 1989 Zdroj: https://www.facebook.com/CT24.cz /videos/332494343997705/
17. Listopad 1989 Video s trasou pietní akce https://www.facebook.com/CT24.cz/videos/28174829 2474943/ Rozhovor s Pavlem Žáčkem, jedním z organizátorů pietní akce (8:37 – 15:00) https://www.facebook.com/CT24.cz/videos/30558584 6833793/ Rozhovor se Zdeňkem Ondráčkem https://www.youtube.com/watch?v=jc8qMkNRYQ4&f bclid=IwAR0U-yYzw6rcclB- LbTPQ8iFEXqONugu_PSQ1OGn28rTLUAktv9kJLPc8ik Otázky k videím: Z jakého důvodu se studenti sešli 17. listopadu 1989? Kde a co se stalo po pietním shromáždění? Jaké důsledky měla tato událost? 17. Listopad 1989
Trasa pietní akce 17. listopadu 1989
Jak média reagovala na události 17. listopadu 1989? Televize – 18. listopad (0:35 – 1:49) https://ct24.ceskatelevize.cz/1009326- televizni-noviny-18-listopadu-1989 Rudé právo – 18. listopad https://www.mfdnes.cz/archiv.aspx?d=20.11.1 989&n=MFD&fbclid=IwAR3SBxZ0BwJ_4O3Ec WHS9W0oI65iWHVEGSxLJlOZS_rzDdlmWQEu 5hHmMB4 Rozhlas – 19. listopad (1:15 – 7:30) http://www.rozhlas.cz/17listopad/zvukovyarch iv/_zprava/657699. Rudé právo – 20. listopad Mladá fronta – 20. listopad Práce ve skupinách Každá skupina pracuje s jedním zdrojem Seznámit se s obsahem textu/nahrávky/videa a popsat klíčový obsah spolužákům. Rekonstrukce dění den po dni prostřednictvím médií. Otázky k zamyšlení: Jsou pro vás uvedené informace překvapující vzhledem k obrazům událostí 17. listopadu s nimiž jste se doposud setkali? Působí na vás média věrohodně? Máte pocit, že s Vámi média manipulují? Prezentují média události 17. listopadu objektivně či subjektivně? Ovlivnila média váš názor nebo úsudek na dění 17. listopadu?
Tomáš Florián, Tomáš Hurný, Eliška Beránková Děkujeme za pozornost! Tomáš Florián, Tomáš Hurný, Eliška Beránková