Geobiocenologie Kontakt: Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
A GEISMUS Věková diskriminace v pracovním procesu Návrh výzkumu v rámci ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Chráněná území ČR Vypracoval Mgr. Pavel Daněk. Chráněná území Chráněná území jsou místa, kde jsou přírodní složky uchovávány v co nejpřirozenějším stavu.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání program semestru Cvičení – úvodní hodina, zadání témat – konzultace – prezentace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Ochrana přírody a krajiny
Současný stav HÚL v evropském kontextu
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
Pražské červnové povstání
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Biotické faktory Výukový materiál EK
Základní společenstva - lesy
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
19 NATURA 2000 Ochrana přírody a EU.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zeměpis – živé a neživé složky krajiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, , Brno
Ochrana lesa Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
13. Růst lidské populace, demografie
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pozemkové úpravy.
zpracovaný v rámci projektu
KVALITA Z EVROPY – chutě s příběhem
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
ÚSES ekologická stabilita krajiny
Zobrazení polohopisu a vyhotovení lesnických map
Lesní hospodářský plán Náležitosti LHP
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Ekoelement (ekologický prvek)
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

Geobiocenologie Kontakt: Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D. email: tomas.koutecky@mendelu.cz kancelář: N5042 Materiály ke studiu budou uloženy na adrese: user.mendelu.cz/xkouteck - složka geobiocenologie Zápočet a zkouška: zpracování seminární práce zkouška formou obhajoby seminární práce s doplňkovými otázkami na probíranou látku

Zadání seminární práce z Geobiocenologie Geobiocenologická diferenciace vybraného území a vymezení kostry ekologické stability 1. Zvolte si segment krajiny okolo 2 km2, nejlépe tvořený mozaikou zemědělsko-lesní krajiny. 2. Zpracujte stručnou charakteristiku přírodních poměrů oblasti (reliéf, geologické a půdní poměry, klima a biota). 3. Na základě terénního průzkumu a disponibilních podkladů diferencujte ve zvoleném území potenciální vegetaci prostřednictvím skupin typů geobiocénů. Vylišená STG stručně charakterizujte. Vhodné je pro každé vylišené STG v přílohách uvést fytocenologický snímek. 4. V zájmovém území vymezte aktuální vegetaci (nejvhodněji ve smyslu Katalogů biotopů ČR, resp. SR projektu Natura 2000) a vyhodnoťte ji z hlediska ekologické stability. 5. Na základě porovnání potenciální a aktuální vegetace vymezte ekologicky nejstabilnější segmenty krajiny, tedy kostru ekologické stability území. Alespoň jeden z vymezených ekologicky významných segmentů charakterizujte. 6. V závěru zhodnoťte současný stav krajiny ve studované lokalitě a obecně navrhněte opatření, jak jej zlepšit.

Zadání seminární práce z Geobiocenologie Geobiocenologická diferenciace vybraného území a vymezení kostry ekologické stability Přílohy: 1. Mapa skupin typů geobiocénů ve vhodném měřítku 2. Mapa aktuální vegetace (s vymezením kostry ekologické stability) 3. Geobiocenologický profil územím 4. Fotodokumentace 5. Fytocenologické snímky

Geobiocenóza Ekotop klima živiny voda = Společenstvo organizmů (BIOCENÓZA) se vzájemnými vztahy a ovlivněné abiotickými složkami prostředí (EKOTOPem). Předpoklad: - na podobném ekotopu vznikne obdobná geobiocenóza

Ekosystém: Geobiocenóza Funkční soustava živých a neživých složek životního prostředí, jež jsou navzájem spojeny výměnou látek, tokem energie a předáváním informací a které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase. Geobiocenóza Společenstvo organizmů (biocenóza) se vzájemnými vztahy s abiotickými složkami prostředí (ekotopem) v konkrétní lokalitě.

prof. Alois Zlatník * 9.11. 1902 Dvůr Králové nad Labem + 30. 6. 1979 Brno „Výzkum přírody nelze bez ochrany přírody“ 1921-25: Přírodovědecká fakulta UK 1923-24: stáž v Montpellier u Braun-Blanqueta 1928: příchod na Lesnickou fakultu do Brna 1934: absolvent Lesního inženýrství Od roku 1925 - 1938 průzkum přirozených lesů na Podkarpatské Rusi První pokusy o vymezení vegetačních jednotek jakožto rámců produkce – počátek typologie Postupný oklon od fytocenologické školy a příklon k typologické škole V. N. Sukačeva

Během války tvorba vegetační mapy pro vodohospodářský plán (nedokončeno) Po roce 1945: výuka botaniky, fytocenologie, dendrologie, krátce i pěstění lesů, mikrobiologie, fytopatologie a anatomie dřeva, 1946: titul profesor 50. léta: Práce na první verzi typologického sytému. Zpracovány jednotky pro Karpaty i Čechy a Moravu 1956: učebnice Pěstění lesa – 1. verze systému pro území ČR 55 „skupin lesních typů“ V 60. letech spolupráce s Geografickým ústavem ČSAV v Brně 1966: tvorba biogeografických map – 2. verze systému pro území ČR 60 „skupin přírodních geobiocenóz“ 1976: Zprávy GÚ ČSAV – tabulka 244 „skupin typů geobiocénů“ 1999: Buček a Lacina: Geobiocenologie II – 170 jednotek (STG)

Zlatníkovi diplomanti doc. Ing. Jan Lacina, CSc. doc. Ing. Antonín Buček, CSc.

Květena ČR

Květena versus vegetace „Jen se smějte, smějte, pošetilé rostliny lidskému neštěstí. Styď se, hloupá květeno!“ (král Já I. 1954) Květena (flóra) Flora – staroitalská bohyně květů a jara = soupis druhů daného území (např. květena katastru Horní Lhoty) = publikace popisující druhy zájmové oblasti (např. Květena ČR) Vegetace (rostlinstvo) Z latinského vegetatio - růsti = fytocenózy daného území (např. lesní společenstva Brna a okolí)

Květena České republiky Celkem v ČR 3557 druhů (+ 609 ustálených hybridů) Danihelka J., Chrtek J. Jr. & Kaplan Z. (2012): Checklist of vascular plants of the Czech Republic. – Preslia 84: 647–811. Nejvíce zastoupené čeledi (Kaplan 2012): Asteraceae (662 druhů), Rosaceae (316), Poaceae (275), Fabaceae (170), Brassicaceae (148), Cyperaceae (127), Lamiaceae (112), Caryophyllaceae (108) a Apiaceae (100) Nejvíce zastoupené rody (Kaplan 2012): Taraxacum (221 druhů), Hieracium s. l. (118), Rubus (127), Carex (87), Veronica (35) a Trifolium (34)

Kolik kde roste kytek? http://www.unesco.org/mab/doc/iyb/scConf/Barthlott.pdf

Květena České republiky – srovnání ČR: 3557 (Danihelka et al. 2012) Evropa: 12 500 (Witkowski et al. 2003) Mediterán: 25 000 (Schönfelder 2011) Karpaty: 3698 (Witkowski et al. 2003) Skandinávie: 3250 (Pohjolan 2005) Německo: 4142 (Wisskirchen a Haeupler 1998) Respublika Tuva: 2200 (Shaulo 2007) Kamčatka: 1100 (Jakubov a Chernyagina 2004) Island: 483 (Ministry of environment, Iceland 2001) Kanárské ostrovy 2100 (Schönfelder a Schönfelder 2002)

Květena České republiky Vyhláška 395/92 sb.: 485 druhů zvláště chráněných Druhy červeného seznamu: 1720 - vyhynulé a nevěstné – A: 156 (9,1%) - kriticky ohrožené – C1: 471 (27,4%) - silně ohrožené – C2: 357 (20,8%) - ohrožené – C3: 356 (20,7%) - vyžadující pozornost – C4: 380 (22 %) Grulich V. (2012): Red List of vascular plants of the Czech Republic: 3rd edition. – Preslia 84: 631–645.

Proč je naše květena relativně bohatá? Důvod 1: Geografická poloha Zóna opadavého listnatého lesa Rozhraní mezi oceanickým a kontinentálním klimatem Středoevropská vegetační oblast, ve které se stýkají druhy oblastí okolních mezní prvky – druhy na hranicích areálu www.sci.muni.cz/botany/chytry

Pozice ČR neovlivňuje jen druhovou diverzitu… destiláty pivo víno BRNO

Endemity ČR Malé zastoupení (48 druhů a poddruhů) Neoendemity (mladší 2,6 mil. let) (Kaplan 2012)

Sorbus sudetica foto: Petr Vít; zdroj: (Kaplan 2012) Dianthus moravicus biomonitoring.cz Sorbus sudetica foto: Petr Vít; zdroj: (Kaplan 2012) Campanula gelida www.botany.cz

Jeseníky – Petrovy kameny Lokalita dvou endemitů: Campanula gelida a Poa riphaea www.quido.cz

Proč je naše květena relativně bohatá? Důvod 2: Relativně pestrá geologická stavba i reliéf sestka-fm.cz

celkem 1454 druhů (víc než 1/3 flóry ČR) Proč je naše květena relativně bohatá? Důvod 3: velký podíl nepůvodních druhů celkem 1454 druhů (víc než 1/3 flóry ČR) - archeofyty (zavlečené před r. 1492): 350 (24%) - neofyty (zavlečené po r. 1492): 1104 (76%) Pyšek a kol. 2012: Catalogue of alien plants of the Czech Republic (2nd edition): checklist update, taxonomic diversity and invasion patterns. – Preslia 84:155–255.

Proč je naše květena relativně bohatá? Důvod 4: Tradice systematické botaniky; probádanost území - Viz pampelišky - Četná periodicky se opakující mapování (např. Natura 2000) - Nebývalá koncentrace kvalitních botaniků