MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Kariérové poradenství
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Metody pedagogické diagnostiky
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Minimální preventivní program školy
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pedagogická diagnostika
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Diagnostika a reedukace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Nářadí pro dům a zahradu. Pojmenuj nářadí používané na zahradě Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Metodické materiály a pomůcky
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Mgr. Dominika Pudilová manažerka projektu
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Diagnostika Uvedení do kontextu
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY Mgr. Jiřina Bednářová Podzimní setkání zástupců CKP 7. listopadu 2017 Hotel Prokopka, Praha

Témata Co diagnostika sleduje: schopnosti dovednosti vědomosti statická, standardizovaná statická, nestandardizovaná dynamická

PEDAGOGICKÝ PROCES - SYSTÉM PÉČE, který umožní: dítě poznat, vycházet z toho, jaké dítě je, co již umí a zná, stanovit si výchozí bod společné cesty, míru a přiměřenost podnětů podporovat proces učení, zprostředkované učení, průběžně vyhodnocovat přijímání a zpracování podnětů vyhodnocení posunů dílčí, závěrečné

Statická (standardizovaná) Diagnostika Statická (standardizovaná) Zjištění aktuálního výkonu dítěte Obsah vázaný na znalost, zkušenost Prezentace podnětového materiálu, sběr dat i jejich vyhodnocení probíhá podle striktních pravidel. Dynamická Důraz kladen na proces Zjištění potenciálu učit se Učení součásti diagnostiky Výkon s asistencí dospělého, zprostředkované učení

Diagnostika školní připravenosti, DIB Brno Standardizovaná diagnostika Diagnostika školní připravenosti, DIB Brno Fonologické uvědomování– diferenciace, analýza, syntéza Základní matematické představy Zraková diferenciace Vnímání prostoru Grafomotorika Promítá se úroveň řeči, duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle); osobnosti (emociálně-sociální)

Ukázka vyhodnocení testu Percentily Kriteriální norma

Standardizovaná diagnostika výhody úskalí Poměrně rychlé získání informací Poměrně rychlá depistáž Zjištění aktuálního stavu, informace o oslabených schopnostech,dovednostech Správná interpretace dat Správné použití dat Nemusí zjistit výchozí bod stimulace v oslabené oblasti Často bez informací, jak k aktuálnímu stavu došlo (předpoklady dítěte, metodické chyby ve výuce…?)

Statická diagnostika bez standardizace (bez norem) Často škály, dotazníky Položky ano – ne; umí – neumí Nutno sledovat vědomostní prostor , posloupnosti v řazení položek Při posloupném řazení – může obsahovat prvky dynamického přístupu

Příklady řazení položek Orientace v prostoru Orientace v prostoru vpravo - vlevo nahoře dole vpředu – vzadu nahoře – dole vpředu – vzadu vpravo - vlevo

Dynamická diagnostika Sledování a hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu Sledování a podpora postupy při řešení úkolů, sledování, zda dítě postupy používá vědomě, zda aplikuje na nové situace (metakognice). Sledování potřeby časové dotace k postupu do dalšího stupně obtížnosti Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje?

Předškolní věk Výchozími materiály mohou být diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.)

Přiřadí barvu (základní barvy)   Barva věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 1 Přiřadí barvu (základní barvy) 3 2 Na pokyn ukáže požadovanou barvu 3,5 Pojmenuje barvu (základní) 4 Přiřadí odstíny barev 5 Pojmenuje odstíny barev 6

nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně   Zrakové rozlišení (zraková diferenciace) věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 6 Odliší výrazně jiný předmět v řadě 3,5 7 Odliší předmět v jiné velikosti 8 Odliší jiný předmět v řadě 4,5-5 9 Odliší předmět v řadě lišící se horizontální polohou 10 Odliší podobný předmět v řadě 5-5,5 11 Odliší tvarem shodné a neshod. dvojice 5 12 Vyhledá dva shodné předměty 5,5-6 13 Odliší předmět lišící se vertikální polohou 14 Odliší vertikálně shodné a nesh. dvojice

„Zvládá s dopomocí“ dítě potřebuje opakované, event. další vysvětlení, delší zácvik potřebuje dopomoc, větší podporu od dospělého při vykonávání úkolu, činnosti, při uplatnění v položce popsaného vzorce chování provázet postupně od pasivní roviny chápání pojmů po aktivní znalost podpora dítěte v přijímání a zpracování podnětu hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu. sociální interakce, které umožňují a podporují vývoj složitějších poznávacích procesů dítěte, uplatňování zprostředkovaného učení

Pedagogická diagnostika základ intervence podklad plánu pedagogické podpory (IVP)

HLAVNÍM CÍLEM projektu je zvýšit kvalitu předškolního vzdělávání, usnadnit přechod dětí na ZŠ, vytvořit podmínky pro lepší podporu potenciálu každého jednotlivého dítěte. Kvalitu předškolního vzdělávání zásadně ovlivňuje kvalita předškolního pedagoga. Projekt přispěje k posílení kompetencí učitelů v pedagogické diagnostice a ve stimulaci dítěte v oblasti čtenářské a matematické pregramotnosti, polytechnické výchovy, a bude směřovat ke sdílení profesních zkušeností učitelů a k jejich spolupráci mezi sebou a dále např. s učiteli prvního stupně ZŠ, rodiči a dalšími odborníky na předškolní vzdělávání.

Děkuji za pozornost bednarova@pppbrno.cz