Standardy kvality pro OSPOD Tvorba, zavádění a kontrola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Nástroje územního plánování
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Inspekce kvality sociálních služeb
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Individuální projekt OP LZZ Systémová podpora procesů transformace systému péče o rodiny a děti Pardubice, 25. října 2012 PhDr. Miloslav Macela ředitel.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Pěstounské péče na přechodnou dobu poznatky z praxe Krajský úřad Středočeského kraje Praha, 20. června 2016.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany dětí
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita v sociálních službách jako proces
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
územního plánování na obcích v roce 2007
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Standardy kvality pro OSPOD Tvorba, zavádění a kontrola

Standardy kvality v ČR nejrozšířenější nástroj řízení kvality v sociální oblasti; nastavují obecná kritéria pro hodnocení vykonávané činnosti – snaha formulovat ideál dobré praxe; založeny na dosahování minimálních požadavků, které musí dané pracoviště splnit, aby byla garantována kvalita (nepodkročitelné minimum); V současnosti standardy slouží zejména: jako metodický nástroj inspektorům/kontrolorům kvality (nástroj měření a hodnocení kvality); pro orientaci uživatelům služby (co mohou od služby očekávat, podle jakých pravidel funguje); pro sebeposuzování organizací, které služby poskytují (nástroj rozvoje, v čem ještě zdokonalit nabízenou službu) .

Proč standardizovat SPO PROBLÉMEM - odlišná kvalita a dostupnost výkonu SPO napříč ČR, porušování práv dětí, nejednotné postupy OSPOD, intuitivní přístup pracovníků a odlišné metody práce, nedostatečný počet pracovníků OSPOD, špatné prostorové, materiální a technické podmínky výkonu SPO – potřeba zavést sjednocující závazná pravidla kvality pro všechny. Standardizace SPO – opatření Národní strategie ochrany práv dětí – Právo na dětství dílčí krok transformace systému péče o ohrožené děti Cílem: vytvořit efektivní, transparentní a nediskriminující systém práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami; vytvořit provozní, materiální a technické podmínky pro systematickou a kvalitní práci OSPOD s dětmi a jejich rodinami; sjednotit kvalifikační předpoklady u zaměstnanců zařazených k výkonu SPO a systém jejich dalšího vzdělávání; sjednotit v týmu pracovníků OSPOD postupy práce s ohroženými dětmi a rodinami; garantovat jednotný přístup a využívání metod sociální práce při poskytování SPO u všech OSPOD napříč ČR. Standardizace SPO – inspirována standardizací sociálních služeb.

Legislativní rámec standardů zavedeny novelou zákona č. 359/1999 Sb., provedenou zákonem č. 401/2012 Sb. s účinností od 1. 1. 2013; ustanovení § 9a odst. 3 zákona o SPOD zavedena povinnost OSPOD řídit se při výkonu SPO standardy kvality, a to až od 1. 1. 2015 – odložená účinnost o 2 roky – čas na zavedení standardů do praxe; § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 473/2012 Sb. - pro OSPOD je závazná soustava standardů uvedená v příloze č. 1 této vyhlášky; 14 standardů tematicky zaměřených na tyto okruhy: způsob poskytování SPO ve vztahu ke klientovi - místní a časová dostupnost, prostředí a podmínky, informovanost o výkonu SPO; personální zabezpečení agendy – přiměřený počet zaměstnanců, přijímání a zaškolování nových zaměstnanců, kvalifikační předpoklady k výkonu SPO, hodnocení a profesní rozvoj zaměstnanců; širší koordinace výkonu SPO - prevence, multidisciplinární spolupráce s jinými institucemi, návaznost výkonu SPO na služby dalších poskytovatelů; případová práce – postupy SPO od oznámení případu, posouzení jeho naléhavosti, přidělení případu koordinátorovi případu, vyhodnocování situace a tvorba individuálního plánu ochrany dítěte, kontrola případu, vedení spisové dokumentace; další procesy související s výkonem SPO - nouzové a rizikové situace, přijímání a vyřizování stížností.

Kdo je povinen se standardy řídit standardy závazné pro všechna pracoviště OSPOD; odlišný rozsah naplňování zákonem daných kritérií standardů podle úrovně, na které OSPOD působí - čím intenzivnější je přímá práce s klientem, tím více kritérií je závazných (nejvíce kritérií závazných pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností) Požadovaný rozsah naplňování standardů: obecní úřady I. a II. typu – dle přílohy č. 1 závazných 13 standardů, 31 kritérií (fakticky se rozsah určuje individuálně dle kapacity úřadu věnovat se agendě SPO, závisí např. na tom, zda je na úřadě zařazený k výkonu SPO nějaký pracovník, byť na část úvazku, zda je uzavřena veřejnoprávní smlouva s jinou obcí, která SPO za obec zajišťuje, atd.); obecní úřady obcí s rozšířenou působností – 14 standardů, 38 kritérií; krajské úřady – 13 standardů, 31 kritérií; MPSV a ÚMPOD – 13 standardů, 29 kritérií.

Tvorba standardů 2008 – publikace Standardy pro péči o děti mimo domov v Evropě (Quality4Children) – vycházely z Úmluvy o právech dítěte; 2010/2011 - ustanovena pracovní skupina na MPSV - mnoho zástupců bylo poskytovateli sociálních služeb – první verze zaměřena „službově“; opomenuto - OSPOD není poskytovatelem služby, ale orgánem veřejné správy - řada činností a postupů vyplývá přímo ze zákona o SPOD; Příklad – požadavky na to, aby bylo stanoveno poslání, cíle, cílová skupina – to už ale vymezuje zákon o SPOD; první verze – stanoveno 18 standardů kvality - popisné, kladly vysoké nároky na OSPOD, co se týče zpracování písemných pravidel a zavedení standardů do praxe, obtížně měřitelné naplnění některých kritérií v praxi; v roce 2012 – korekce – snížení počtu standardů na 14 a kritérií na 38, důraz na konkretizaci a měřitelnost kritérií, snížení nároků na vypracování písemných pravidel (řadu postupů upravují už vnitřní předpisy úřadu); od 1. 1. 2013 legislativní ukotvení v novele zákona o SPOD a v její prováděcí vyhlášce č. 473/2012 Sb.

Zavádění IP MPSV „Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti“– standardizace jednou z klíčových aktivit ; pilotní ověřování - Pardubický a Olomoucký kraj, a to jak na úrovni OÚ, tak i KÚ - ověření z hlediska zavádění standardů do praxe i z hlediska jejich kontroly Součástí projektu tvorba metodiky pro OSPOD pro zavádění a kontrolu standardů: - Manuál implementace standardů kvality sociálně - právní ochrany pro OSPOD (2014); - Manuál k provádění kontrol kvality sociálně-právní ochrany dětí (2015); školení pracovníků OSPOD – 5 denní školení (vyhodnocování, IPOD, zavádění standardů) cca 40 seminářů s kapacitou 1 800 osob na území ČR); vysvětlující stanoviska (průběžně do současnosti) řada krajských úřadů – vlastní individuální projekty, v rámci nichž zaváděly standardy s podporou odborníků (nejen OSPOD krajského úřadu, ale i podpora OSPOD obecních úřadů)

Finanční dopady změna koncepce dotace na výkon SPO pro obce s rozšířenou působností a hl. město Prahu – uznatelné výdaje musí reflektovat požadavky standardů; vazba na § 58 odst. 1 zákona o SPOD – u OSPOD „náklady vzniklé v souvislosti s výkonem SPO nese stát“....; zvýšení objemu přerozdělovaných prostředků – finance na zajištění osobních nákladů, prostorového, materiálního a technického vybavení, atd.; podkladem pro financování Sociodemografická analýza – mapy ohrožení dětí a rodin v ČR (základem pro nastavení mechanismu pro úhradu os. nákladů spojených se zajištěním adekvátního personálního zabezpečení výkonu SPO); vyšší nároky na kontrolu využití dotace (vyšší riziko neúčelného vynakládání prostředků pod rouškou naplňování standardů)

Personální dopady zvýšení počtu zaměstnanců OSPOD v návaznosti na požadavky kritérií: kritérium 4b) přiměřený počet zaměstnanců (1 zaměstnanec/800 dětí s trvalým pobytem ve správním obvodu OSPOD, zohlednění náročnosti výkonu SPO); kritérium 8d) stanovená max. okamžitá kapacita pracovníků (terénní pracovník – max. 80 rodin, kurátor – max. 40 rodin, pracovník doprovázející pěstounské rodiny max. 40 rodin); zvýšený počet zaměstnanců = vyšší nároky na jejich metodické vedení Rok Počet pracovníků OSPOD 2008 1757 2009 1790 2010 1803 2011 1808 2012 1934 2013 2107 2014 2419 2015 2514 2016 2576 2017 2 621 [

Přístup OSPOD ke standardizaci Postoje obce k povinnosti řídit se standardy kvality SPO (zjištění Analýzy a návrhu monitoringu kvality a strategie implementace řízení systému řízení kvality SPO, Institut projektového řízení a. s., 2018) 3 kategorie obcí z hlediska přístupu ke standardizaci: 1) pracoviště, která vnímají proces standardizace jako kvalitativní změnu – týmová diskuse o nastavení práce a komunikace s klienty, zaměření na kvalitu a dopady práce na klienty; 2) pracoviště naplnila standardy jako formální povinnost uloženou zákonem, u těchto pracovišť zpracovány písemné dokumenty (někdy s využitím vnějších zdrojů), provedeny dílčí změny, např. zvýšení počtu sociálních pracovníků, k zásadním změnám v přístupu k výkonu SPO a ke klientům nedošlo; 3) pracoviště, kde jsou standardy zaváděny a naplňovány s obtížemi, některá kritéria nejsou naplněna, problematický postoj vedení úřadu (tajemník, samospráva) k nim zaujalo negativní postoj Komplikace problém zajistit adekvátní počet zaměstnanců; prostory, materiální vybavení - vysoké finanční náklady; administrativní zátěž; vysoké nároky na průběžné vzdělávání pracovníků OSPOD.

Kontrola od 1. 1. 2015 - kontrola výkonu přenesené působnosti; režim kontroly dle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád); provádí nadřízený správní orgán - u OÚ ORP, OÚ - krajské úřady; - u krajských úřadů a ÚMPOD - MPSV; kritérium se hodnotí jako celek - § 6 odst. 2 prováděcí vyhlášky stanovuje systém bodového hodnocení - splnění kritéria - 1 bod; - nesplnění - 0 bodů; veřejná správa – vyšší míra regulace → zákonem stanovené povinnosti nelze u OSPOD naplnit např. jen na 80%, veřejná správa musí bezezbytku na 100% dodržovat právní předpisy, včetně standardů – proto není vetší rozptyl bodového hodnocení jako např. u sociálních služeb.

Další nároky kontroly kontrolní tým – vyšší personální nároky (2 – 3 členný tým); časově náročná kontrola - minimálně dvoudenní kontroly; součástí je více úkonů v porovnání s jinými kontrolami na úseku SPO (žádost o zaslání podkladů předem, před kontrolou nastudování podkladů, prohlídka prostor, rozhovory s pracovníky, náročnější zpracování protokolu, vyšší nároky na technické vybavení); většina kontrolorů – nevykonává tuto činnost na celý úvazek, k tomu se běžně zabývá jinými agendami SPO → náročné skloubit výkon ostatních pracovních činností s kontrolami standardů

Výzva do budoucna Zavedení standardů bylo určitě vysoce potřebné a přínosné, ale…… standardy zaměřeny na hodnocení obecných požadavků (vytvoření provozních, personálních, materiálně technických podmínek k odpovídajícímu výkonu SPO = procesně organizační systém kontroly kvality, který je v mnoha ohledech limitující; hodnocení standardů - z části postaveno na subjektivním hodnocení, zda bylo dodrženo pravidlo, zda je písemně zpracován postup, atd.; co nepodchycují - hodnocení výsledků a dopadů případové práce ve vztahu ke konkrétnímu dítěti či rodině (vede skutečně výkon SPO ke zvýšení kvality života dítěte a jeho rodiny, k naplnění zájmu dítěte, přispívá ke všestrannému rozvoji dítěte?); opomíjenou dimenzí hodnocení - kvalita z hlediska práv a potřeb klientů; chybí propojení s oblasti sledování efektivity využívání finančních prostředků; na tyto otázky se nyní soustředí IP MPSV „Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany“, konkrétně jeho klíčová aktivita č.2 „Monitorování a řízení kvality systému SPO“

Děkuji za pozornost