Sociální pedagogika Práce s neorganizovanou mládeží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh komunitního plánu na rok
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Metody sociální pedagogiky
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Školní poradenské pracoviště
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Metody sociální práce PhDr. Jana Novotná, Ph.D..
ZD - změny, registrace Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sdružení Podané ruce, o.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Podpora integrace příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit v Pardubickém kraji II Registrační číslo CZ.1.04./3.2.00/B
MARKETINGOVÝ MIX.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Komunitní centrum Amaro Phurd - Pražská
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Metodiky zájmových činností 1 Michal Kaplánek ZS 2006/2007.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Sociální rehabilitace. je soubor specifických činností směřující dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Komunitní centrum. KOSTKA Krásná Lípa  obyvatel  nezaměstnanost 15 – 22%  nízká kvalifikace uchazečů  minimální nabídka pracovních míst  3%
ZAŘÍZENÍ NZDM V ČR ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK sdružující nízkoprahové sociální služby NZDM a terénní prace s mládež: formy možné spolupráce s drogovými.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
VY_32_INOVACE_SA4A_1 DUM 1. „ OBLASTI AKTIVIT PRO PRÁCI S CÍLOVOU SKUPINOU “
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími.
Tísňová péče. je terénní distanční sociální služba, jejímž základním cílem je snížit zdravotní a sociální rizika starých nebo zdravotně postižených lidí.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Aktivita je součástí individuálního projektu Služby sociální prevence v Královéhradeckém kraji ( Projekt.
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
NSDM v Proxima Sociale o.p.s. Programy pro děti a mládežΙ Jarka Janíčková, Radek Skřivan.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Denní stacionáře.
Kontaktní centra.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
Terénní programy.
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Bc. Nikol Fišerová, DiS., Bc. Šárka Mrázková
Krizová pomoc.
VY_32_INOVACE_SA4A_10 DUM 10. příprava aktivity pro 3
NSDM v Proxima Sociale o.p.s. Programy pro děti a mládežΙ
Konzultační proces k tématu „Nová „druhologie“ sociálních služeb a souvisejících konceptů změn“ Chotoviny, květen, 2014 Mgr. Jan Vrbický.
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Sociální pedagogika Historický úvod
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociálně aktivizační služby
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Sociální pedagogika Práce s neorganizovanou mládeží doc. Michal Kaplánek, Th.D. přednáška –13.března 2017

Youth work – Jugendarbeit V angličtině a v němčině se používá výraz práce s mládeží (youth work – Jugendarbeit) pro veškerou socializační pomoc a podporu mladých lidí mimo školu a rodinu V ČR je tato oblast uměle rozdělena mezi sféru pedagogiky volného času (zájmové vzdělávání) a sociální práce (NZDM)

Neorganizovaná mládež Zavádějící pojem, který (možná nevědomky) navazuje na představu z doby totality: jen ten, kdo je „organizován“, je v pořádku Dnes (cca od r. 2000) tímto pojmem označujeme mladé lidi, kteří propadají sítem sociálních vztahů v běžných skupinách – ve třídě, na pracovišti, v zájmových činnostech, často i v rodině Jsou to tedy mladí lidé, „kteří nejsou sami schopni řešit náročné životní situace, což u nich výsledněvede k moratoriu identity“ (Svoboda).

Formy a metody práce s „neorganizovanou mládeží“ Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež Streetwork Otevřené kluby Salesiánské oratoře a kluby Metody Preventivní programy Poradenská činnost Individuální pedagogické doprovázení Animace Pedagogika sociálního prostoru

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (§ 62 zák. č. 108/2006 Sb Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (§ 62 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) (1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně. (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, (srov. § 35, odst. 1 f) b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Streetwork Podstatou práce streetworkera je být s mladými lidmi v jejich prostředí a podle možností jim pomáhat při zvládání konkrétních problémů Streetworker respektuje způsob života scény, do níž vstupuje; proto k němu mohou mít mladí lidé důvěru Streetworker je na straně mladých lidí (etické dilema)

Otevřené kluby Zejména kolem roku 2000 vznikaly v rámci domů dětí a mládeže „otevřené kluby“, jako prostor pro tzv. „spontánní činnost“ Vzhledem ke klesajícímu počtu adolescentů, kteří si volí pravidelnou zájmovou činnost, rozhodly se některé DDM nabízet také tuto formu činnosti Oficiálně se zde nerealizuje sociální práce

Salesiánské oratoře a kluby Salesiánská střediska provozují všechny uvedené formy (kromě streetworku), ale v různých kombinacích, s různými věkovými skupinami – a přitom v rámci jednoho projektu (SaSM). Podle salesiánského projektu pracuje v současnosti 10 středisek volného času v 9 českých a moravských městech 6 středisek je registrováno jako DDM, v 5 střediscích funguje NZDM jako registrovaní sociální služba, ve všech je klubová činnost (oratoř, otevřený klub).

Salesiánské oratoře a kluby Oratoř (v ČR) : pravidelný prostor pro sportovní a zábavnou činnost pro děti. Klub: forma práce, která chce poskytnout dospívající mládeži prostor k vzájemnému setkávání a zábavě a případně nabídnout alternativu k nabídkám komerční zábavy apod.

Metody sociální práce v NZDM Individuální: kontaktní práce případová práce poradenství zprostředkování navazujících služeb Skupinová: práce se skupinami návštěvníků zařízení terénní služby

Pedagogické metody práce v otevřených klubech Skutečně realizované postupy: Doprovázení na základě vztahu Pedagogická komunikace ve skupině Podpora vrstevnické komunikace Podpora vzniku a rozvoje skupiny Zpětná vazba, společné plánování Koncepce, na něž je možné navázat: Informální edukace (individ. ped.doprovázení) Pedagogika sociálního prostoru Animace

Individuální pedagogické doprovázení – Informal Education Ústřední role pedagoga: Informální pedagog“ vytváří atmosféru dialogu a je vnímavý k situaci mladých lidí, tzn. vytváří a podporuje „forked road situations“ řídí se třemi principy: be with – be open – go with the flow předává znalosti, schopnosti a ctnosti, které jsou předpokladem politické participace realizuje procesní kurikulum jeho metodou je „learning by doing“ provádí pravidelně sebereflexi a sebehodnocení má jasné poředí hodnot

Principy otevřené práce s mládeží (dle Opaschowského) - dostupnost - otevřenost - přitažlivost - samostatné rozvržení času - dobrovolnost - nenucenost - možnost výběru - možnost svobodného rozhodnutí - možnost být iniciativní

Dostupnost Nabídka je pro adresáta místně lehce dostupná a musí se k němu dostat, aby ji mohl osobně přijmout (např. na základě „ústní reklamy“). Nabídka je orientovaná na zájmy účastníků a celé cílové skupiny. Roviny dostupnosti: místní, časová, motivační 14

Otevřenost Otevřenost pro všechny, i pro nové lidi a pro různé skupiny, nízkoprahovost. Proces směřující od libovolnosti k participaci. Umožnit fluktuaci účastníků, bez pevného seznamu členů. Neužívat trestů Nechtít mít všechno detailně naplánované 15

Přitažlivost Přitažlivé prostředí (sociální a ekologická animace) zařízení (materiální animace) nabídky média (mediální animace) osoby (personální animace) 16

Samostatné rozvržení času Účastník má možnost pružně rozhodovat o rozvržení času, tj. o délce, rychlosti, intenzitě a přestávkách v činnosti, aby tak zůstal „pánem svého času“ Omezeno: nutnou pravidelností akcí domluvou ve skupině (vztahy) 17

Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se Dobrovolnost Činnost vybraná na základě záliby a zájmu Jedná se o trvalou dobrovolnost Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se Možnost cítit se jako doma Podpořit rozšířenou možností výběru 18