NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR BÍLÁ KNIHA NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Vznik Bílé knihy 1998 – impuls vlády ČR snaha vytvořit Bílou knihu – analogicky k zahraničí schválena 2001 kompletní text materiálu dostupný na http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf
Koncepce Bílé knihy Bílá kniha = systémový projekt = východiska + záměry + rozvojové programy základ pro konkrétní plány i dlouhodobé proměny východisko pro školský zákon Bílá kniha = otevřený dokument (předpokládá revize) záměry do 2005–2010 předmět Bílé knihy = „integrující se vzdělávací soustava ve své sociální, kulturní, politické, hospodářské a environmentální podmíněnosti“
Oblasti Bílé knihy 1. Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy 2. Předškolní, základní a střední vzdělávání (regionální školství od 3 do 19 let) 3. Terciární vzdělávání (VŠ + VOŠ) 4. Vzdělávání dospělých
Školský zákon Zákon z 24. 9. 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání – účinnost od 1. 1. 2005 řada novel – poslední znění od 1. 1. 2017
Rozsáhlý dokument – vymezuje aspekty pedagogické organizační manažerské ekonomické dostupný na http://www.msmt.cz
Zásady vzdělávání: rovný přístup ke vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce, vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání, bezplatné základní a střední vzdělávání ve veřejných školách, svobodného šíření poznatků, zdokonalování procesu vzdělávání – výsledky vědy a výzkumu, moderní pedagogické metody, hodnocení výsledků vzhledem k cílům tohoto zákona a vzdělávacích programů, možnosti vzdělávat se celý život + spoluodpovědnost
Cíle vzdělávání (způsobilosti – kompetence): rozvoj osobnosti – poznávací a sociální způsobilosti, mravní a duchovní hodnotami pro život, povolání a celoživotní učení, všeobecné nebo všeobecné a odborné vzdělání, pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, lidských práv a svobod, odpovědnosti a sociální soudržnosti, pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů, vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně
VÝCHODISKO Národní program vzdělávání – cíle, hlavní oblasti a obsahy vzdělávání a prostředky k dosahování těchto cílů
Nové pojmy Rámcové vzdělávací programy (RVP) – pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání, vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání Školní vzdělávací program = konkretizace RVP v jednotlivé škole
Oblasti vzdělávání: A) Předškolní vzdělávání pro děti od 3 do 6 let – mateřské školy, přednostně pro děti v posledním roce před školní docházkou
Oblasti vzdělávání: B) Základní vzdělávání – povinná školní docházka 9 roků plnění povinné školní docházky: na ZŠ, popř. SŠ, individuální vzdělávání (bez pravidelné účasti ve škole), vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením
Oblasti vzdělávání: C) Střední vzdělávání stupně: a) střední vzdělání, b) střední vzdělání s výučním listem, c) střední vzdělání s maturitní zkouškou
Oblasti vzdělávání: D) Vyšší odborné vzdělávání ukončení – absolutorium a diplom absolventa vyšší odborné školy – diplomovaný specialista DiS
Oblasti vzdělávání: E) Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání základní umělecké školy, jazykové školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání – střediska volného času, školní družiny a školní kluby
Oblasti vzdělávání: F) Další vzdělávání např. jednotlivé zkoušky (maturita), odborné kursy, kursy jednotlivých předmětů, pomaturitní specializační kursy