TÉMA: KLÍČOVÉ OSOBNOSTI SBORŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Úřad práce České republiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Základní informace o poskytovateli
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Dobrá praxe Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Digitální učební materiál
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Práva a povinnosti členů rodiny
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
TÉMA: KLÍČOVÉ OSOBNOSTI SBORŮ
Život bez střeva , Praha.
REFORMANDA 2030: Strategický plán Českobratrské církve evangelické
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

TÉMA: KLÍČOVÉ OSOBNOSTI SBORŮ Koho se týká? Faráři, jáhni, pastorační pracovníci, kurátoři, presbyteři, výpomocní kazatelé ► Kdo ve sboru pracuje určitý čas v placené pozici, ovlivňuje život sboru. Od Boha má vše potřebné. Od lidí má důvěru. A od něj či od ní se žádá, aby dary od Boha nepromarnil, aby důvěru lidí neztratil/a, a konal/a svou práci rád. Apoštol Pavel se nadto dožaduje horlivosti. Pro život sboru je tahle souhra podstatná. ► oč ubývá touhy stát farářem, o to více přibývá touhy stát se výpomocným kazatelem z řad ostatních členů církve ► je náročné sladit práci faráře s životem rodiny, vzniká napětí mezi partnery ► četnost povinností v týdnu je zpravidla menší než byla dříve ► avšak osobní nasazení obstát jako farář/ka v sekularizovaném světě, je větší a stojí více sil ► platy se postupně zvyšují, avšak nestačí tempu růstu platů v jiných srovnatelných profesích ► nářek nad výši platů nepřichází tolik od kazatelů/ek samých, spíše od těch v jejich blízkosti ► se zvýšenou odpovědností staršovstev za finance sboru, se ve staršovstvech více mluví o roli a povinnostech faráře. To je správné, ale pokud se to někde a někdy nezvládne dobře, působí to stres ► stát se farářem je atraktivní pro málo mladých lidí ► rámec farářské služby, včetně práv a povinností, je řády definován dostatečně, rámec služby výpomocného kazatele včetně práv a povinností, není definován dostatečně. Např. chybí obdoba opakované volby, např. opakované vyslání. ► existuje zájem o farářskou/jáhenskou službu na sboru u generace 50+; současné podmínky pro takovou změnu jsou náročné. Jejich zájem neumíme v současnosti využít. ► kurátorům kurátorkám, presbyterům presbyterkám často neumíme sdělit jejich roli, provázet je jejich službou

LEPŠÍ/KÝŽENÝ STAV ► služba v církvi – ať placená či dobrovolná, je výsadou a radostí, lidé se ji věnují obětavě, bez hořkosti, že musí. ► dá se sladit s rodinným životem. ► lidé jsou na klíčová místa průběžně vyhledáváni a získáváni, povzbuzováni, chváleni. Na závěr jejich služby jim vyjádříme vděčnost. ► lépe je naučíme vnímat příznaky krize a nabídneme pomoc, přijde-li. ► jasně deklarujeme, že čas služby církvi může skončit, a není to zklamání ani prohra. ► budeme se za ty kdo slouží více modlit

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... PRESBYTEŘI: Budeme různým způsobem přispívat k zvyšování prestiže presbyterské služby tak, aby aktivní a horliví členové měli větší zájem do staršovstva kandidovat (hezky mluvit... sdílet příklady dobré praxe...) Církev co nejpozorněji doprovodí presbytera celou jeho "službou" (letáček k oslovení navržených kandidátů před volbou / uvedení do služby při slibu - osobní návštěva ze SV, manuál presbytera / poskytnutí informací o typických krizových situacích a kontaktů pro různé krize/ semináře a školení / poděkování na závěr...) Staršovstvům se nabídne vějíř možností (vč. metodiky), jak a kde průběžně pojednávat klíčová témata víry, života a služby sboru (JAK? Různé pojetí koncepce sboru – podle církevního zřízení a řádů, podle 4 základních funkcí církve... KDE? Při tvorbě "rozvojového" plánu sboru / při rozhovoru o zprávě o stavu sboru na staršovstvu i na sborovém shromáždění / při vizitačním rozhovoru)

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... KURÁTOŘI: Budeme různým způsobem přispívat k zvyšování prestiže kurátorské služby tak, aby aktivní a horliví členové měli větší zájem na kurátora kandidovat (hezky mluvit... příklady dobré praxe...) Církev co nejpozorněji doprovodí kurátora celou jeho "službou" (obdobně jako presbytery, navíc „vřazení“ do společenství jiných kurátorů...) Budeme vhodným způsobem zdůrazňovat roli kurátora jako "prostředníka" mezi sborem a kazatelem (a jeho rodinou), kurátory budeme pro tuto roli povzbuzovat a školit. Alespoň občas nabídneme aktivity či podporu rovněž partnerkám kurátorů / partnerům kurátorek

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... FARÁŘI A JÁHNI: Budeme se snažit, aby církev měla dostatek kvalitních a ochotných kazatelů připravených k práci a službě ve sborech všech stupňů i pro jiná pověření duchovenskou službou mimo církev. (vyhledávání povzbuzování aktivních evangelických mládežníků ke studiu teologie / v případě nedostatku farářů navrhnout změny jako např. - uvolnění kazatelů pro teologickou práci zaměstnáním více nekazatelů / vytváření smíšených týmů farářů a laiků pro správu vícero sborů najednou / nabídnout a zpřístupnit farářinu jako “druhou” profesní kariéru / pozvat vybrané bývalé kazatele ČCE k návratu do služby...) Vedení církve provede „velkou“ inventuru cílů (na rovině vědomostí, dovedností i postojů) v přípravě a vzdělávání kazatelů a náplně jednotlivých fází, aby lépe odpovídaly současným potřebám církve. Na tuto „velkou“ inventuru navážou každoroční „malé“ inventury.

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... Budeme přispívat k tomu, aby faráři a jáhni pracovali a sloužili v církvi svobodně, radostně, obětavě a věrně a aby jejich práce mohla být v souladu s jejich rodinným životem. (zřízení místa „průvodce kazatelskou službou v rámci ÚCK / vytvoření společné databáze všech volných duchovenských míst / vytvoření koncepce podpory manželek kazatelů / manželů kazatelek) Kazatelské platy zvýšíme, zpřehledníme a budou obsahovat významnou motivační složku. (zvýšení platů vikářů na úroveň platu začínajících farářů / započtení doktorského studia teologie jako let praxe / zvyšování průměrného platu kazatele na úroveň 1,2 násobku průměrného platu v ČR a souběžné snižování nepeněžních „benefitů“ souvisejících s užíváním služebních bytů / pětina mzdových prostředků bude rozdělováno podle nasazení a kvality kazatele)

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... Církev své faráře podpoří a doprovodí (např. rozumnými změnami řádů a novými směrnicemi) v různých konstelacích jejich úvazků (Zaměstnat faráře na plný úvazek v jednom sboru jako preferovaná varianta / otevřeny však budou i další varianty: kombinování neúplných kazatelských úvazků na více sborech / kombinování neúplného úvazku v kazatelské práci s prací v jiných institucích.)

NAVRŽENÉ ZMĚNY, KROKY, OPATŘENÍ... PASTORAČNÍ PRACOVNÍCI: Církev dále počítá s variantou zaměstnávání nefarářů na místech, kde jejich činnost vzhledem k celkové kvantitě a náplni práce smysluplně doplní činnost farářů. Církev bude pastorační pracovníky jejich službou doprovázet obdobně jako faráře. VÝPOMOCNÍ KAZATELÉ Z ŘAD LAIKŮ: Provedeme analýzu, zda by nebylo užitečné proměnit systém jejich vzdělávání a výchovy a příp. do jeho nové podoby nevčlenit spolupráci s Evangelickou teologickou fakultou UK nebo jejími odborníky. Službu výpomocných kazatelů z řad laiků budeme doprovázet především prostřednictvím každoročních seminářů a příslušných seniorátních výborů. Zavedeme povinnost opakované volby k výpomocnému kazatelství.