Úvod do sociologie Martin Zielina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
N EZISKOVÉ ORGANIZACE Základní termíny a pojmy. N EZISKOVÉ ORGANIZACE JAKO SOUČÁST OS Sektor, občanský, jeden ze sektorů národního hospodářství; řadíme.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
2 Marketingové koncepce
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vklad Obchodní zákoník definuje vklad jako peněžní prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty, které se společník zavazuje vložit do základního kapitálu.
Společenská odpovědnost ve školství
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mezinárodní hotelnictví
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
GENDER.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Heterogenní a homogenní skupiny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Společnost a její typologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Struktura pedagogiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do sociologie Martin Zielina

Co je to sociologie? Sociologie je vědou o moderních společnostech, o jejich vzniku, vývojové dynamice a proměnách, o jejich vnitřní struktuře a o povaze a proměnách vztahů mezi jejich jednotlivými podstatnými sociálními subsystémy. Sociologie je vědou multiparadigmatickou (např. strukturní funkcionalismus, teorie konfliktu, fenomenologická sociologie, symbolický interakcionismus, sociobiologie).

Tradiční vs. moderní společnost Tradiční společnost Moderní společnost Kontrola svých členů Rozpadají se původní kontrolní mechanismy (např. náboženství); Mocenská legitimita (tzn. ospravedlnění sociálních nerovností). Hroutí se ospravedlnění sociálních nerovností Nedůvěřivý postoj ke změnám Neustálé změny, inovace Přechod mezi tradiční a moderní společností zapříčinila průmyslová revoluce (tj. cca přelom18. a 19. stol.). V průběhu jediné generace v letech cca 1815 – 1845 dochází ke sjednocení původně izolovaných trhů (Polanyi, K. Velká transformace). Sociologie vzniká jako snaha o znovuzaložení kontrolních mechanismů společnosti. A. Comte a další průkopníci sociologie se o to snaží vědecky.

Základní problém sociologie Jak smířit na jedné straně tendenci moderní společnosti k neustálým změnám (DYNAMIKA) a na druhé straně tendenci posilovat stabilní společenský řád (STATIKA). Důraz na dynamiku = neustále změny bez jakýchkoliv sociálních jistot. Dynamiku tvoří, např. horizontální a vertikální sociální mobilita. Důraz na statiku = rigidní společnost bez možnosti jakékoliv změny. Statiku tvoří, např. sociální instituce (např. rodina, náboženství, stát). Cílem je dosáhnout rovnováhy mezi statikou a dynamikou.

Typologie společností Většina sociologů má tendenci srovnávat dva typy protikladných společenských uspořádání (resp. minulou a budoucí společnost); H. Spencer (vojenská vs. průmyslová společnost); F. Tönnies (tradiční pospolitost, resp. Gemeinschaft vs. moderní společnost, resp. Gesellschaft); E. Durkheim (společnost založená na mechanické solidaritě vs. společnost založená na organické solidaritě); Někdy se dostávají sociologické typologie do konfliktu, např. H. Spencer prosazuje zvyšující se míru autonomie jednotlivce v moderní společnosti (individualismus) vs. E. Durkheim tvrdí, že jedinec je produktem skupiny neboli kolektivu (sociologismus).

Stavovská vs. třídní společnost Stavovská příslušnost ostatní informuje, jaké povinnosti a práva přísluší každému člověku od narození (např. bohatý vs. chudý) (TRADIČNÍ SPOLEČNOST); Třídní příslušnost se odvíjí od toho, co může člověk nabídnout na trhu (tj. půda, kapitál či pracovní sílu) (MODERNÍ SPOLEČNOST); Ne každá společnost se rozpadá na společenské třídy, za které je zodpovědný trh.

Socializace komplexní proces, v jehož průběhu se člověk jako biologický tvor stává prostřednictvím sociální interakce a komunikace s druhými sociální bytostí schopnou chovat se jako člen určité skupiny či společnosti spočívá v osvojování hodnot, norem a způsobů jednání srozumitelných a platných v dané kultuře či subkultuře.

Enkulturace proces v němž si člověk v průběhu života osvojuje kulturu dané společnosti promítá se do všech oblastí kultury, ale nikdy u jedince nezpůsobí poznání celého kul. systému, ale jen jeho určité oblasti je proces vědomý – výchova, vzdělání, + nevědomý – napodobování.

Akulturace proces sociálních a kulturních změn, které vznikají v důsledku kontaktu různých kultur – je nižším stupněm enkulturace. pouhé povrchní přijetí norem a hodnot jistého prostředí.

Literatura Základní literatura: Bartlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada. Jandourek, J. (2009). Úvod do sociologie. Praha: Portál. Keller, J. (2004). Úvod do sociologie. Praha: SLON. Rozšiřující: Cakirpaloglu, P., Šmahaj, J., Cakirpaloglu, S., Zielina, M. (2016). Šikana na pracovišti v České republice: Teorie, výzkum a praxe. Olomouc: VUP. Fischer, S., Škoda, J. (2014). Sociální patologie. Praha: Grada. Giddens, A. (2003). Sociologie. Praha: Argo. Goffman, E. (2003). Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: SLON. Ivanová, K. (2006). Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno: NCO NZO. Ivanová, K., Juríčková, L., Filka, J. (2013). Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada. Kolesárová, K., Sak, P. (2012). Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada. Křížová, E. (2006). Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha: SLON. Mills, W. Ch. (2002). Sociologická imaginace. Praha: SLON.