Techniky interpretace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Techniky interpretace.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
POČASÍ VY_32_INOVACE_5A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Poměr.
Techniky interpretace.
Muzikoterapie.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Techniky práce s mentálně postiženými
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
UČENÍ.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Didaktika sportovních činností
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Úvodní a seznamovací hry
Poměr v základním tvaru.
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Poměr v základním tvaru.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Techniky interpretace.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

Techniky interpretace

Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslechu   Tyto metody existují v mnoha variacích. Praktikují se v rámci určité procedury. Uvnitř každého procedurálního kroku může terapeut využít mnoho různých technik. Terapeut může také vyvinout systematický přístup, který závisí na určitých technikách a procedurách, pak mluvíme o modelu. (Např. analytická MT, Orffova MT apod.)

Interpretace Nejedná se o pouhou reprodukci skladeb, ale o kreativní způsob práce se známými písněmi i skladbami. Cíle hudební interpretace: rozvíjet senzomotorické dovednosti posilovat adaptivní chování zlepšit pozornost a schopnost orientace rozvíjet paměť podporovat schopnost empatie a identifikace s druhými rozvíjet schopnost sdílet myšlenky a pocity získat zkušenost s různými interpersonálními situacemi, zlepšit interakční a skupinové dovednosti

Interpretace Spontánnost klienta je oproti improvizaci omezena, ale to přináší určité výhody. Metoda se uplatňuje tam, kde klienti potřebují strukturu k rozvoji dovedností k chování v určitých rolích. Jsou to především klienti: s autismem ADHD úzkostní klienti při potřebě naučit se přizpůsobit a uchovat si svou identitu při potřebě posílit sebekontrolu a disciplínu

Vokální interpretace Vokální reprodukce jakéhokoliv strukturovanéno hudebního materiálu nebo písně spojuje poskytuje anonymitu projevu možnost odreagování je prostředkem sdílení tradice, postojů, způsobů myšlení a prožívání má spirituální a sociokulturní dimenzi Je určena především lidem s narušeným řečovým systémem – artikulace, rytmus řeči, dechová kontrola lidem s mentálním postižením – paměť, rozšiřování slovní zásoby lidem potřebujícím strukturovat čas – prostřednictvím písně seniorům – k posílení vlastní identity, ke změně nálady lidem potřebujícím najít v písni emocionální zázemí a podporu

Instrumentální interpretace Interpretace předkomponovaného materiálu prostřednictvím nástroje/nástrojů. Hra na nástroj splňuje řadu cílů z oblasti motoriky sebeuvědomění sociální dovednosti (při hře ve skupině) Určena především: klientům s tělesným postižením při těžké mentální retardaci Nácvik probíhá většinou formou imitace po krátkých úsecích výukou podle nějakého druhu notace - obrázky, figury, barvy, grafy

Hudební produkce Terapeuticky působí Publikum vystoupení před publikem všechny přípravy s tím spojené. Publikum mohou tvořit pacienti v nemocnici, personál v léčebném zařízení, členové terapeutické skupiny apod. Vystoupení pomáhají budovat sebedůvěru, sebevědomí disciplínu zodpovědnost za sebe, případně skupinu vlastní aktivitu příležitost k ocenění ze strany blízkého okolí i společnosti Určena především pro sociální rehabilitaci handicapovaných dětí a mládeže psychiatrických klientů pacientů v nemocnicích seniorů

Praktická doporučení k produkci Předem nacvičit organizaci vystoupení příchod, odchod, poděkování publiku Každý člen skupiny by měl předem vědět, jak bude produkce probíhat Nezapomenout na moderování krátce skupinu uvést, představit písně Domluvit si společné signály pro dorozumívání během produkce začátky, konce písní atd signály mohou být verbální, hudební nebo gesty

Konkrétní techniky 1. Identifikace s písní cíl: zpracování emocí, podpora skupiny Každý člen skupiny si vybere píseň, se kterou se může emocionálně identifikovat a kterou si skupina zazpívá. Na zpěv písní navazuje rozhovor. Muzikoterapeut se ptá, proč si jednotliví klienti vybrali dané písně a jakou mají náladu. 2. Hravé zpívání cíl: spontánní vyjádření pocitů, rytmus, spolupráce Známou písničku zpíváme různými způsoby: pomalu – rychle – sekaně – co nejfalešněji – operně – radostně – smutně – rozzlobeně - s obavou 3. Štafetový zpěv cíl: rytmus, spolupráce, soustředění, artikulace Luskáním udržujeme rytmus a po kruhu zpíváme každý jeden verš známé písně. Můžeme po kruhu měnit směr, podle toho, na jakého souseda se zpěvák otočí. Ve štafetě se můžeme střídat též po dvojicích, nebo střídat zpěv sólo a unisono.

Konkrétní techniky 4. Na playback cíl: empatie, spolupráce Skupina se rozdělí do dvojic, které se domluví na písni. Tu pak jeden z nich nehlasně zpívá na mikrofon a druhý sedí před ním na zemi, sleduje pohyby jeho úst a synchronizuje s ním svůj zpěv. Hra vynikne, pokud se synchronizují hráči odlišného typu. 5. Zpěv podle grafické partitury cíl: hudební tvořivost, souhra Grafická partitura je postupný sled různých tvarů, nakreslený na tabuli či papíru. Vedoucí ukazuje na partituře její části a hráči přitom zpívají a vydávají zvuky podle toho, jaké pocity v nich pohled na různé části partitury vyvolal. Vedoucí se může i vracet k některým částem. Partituru je možno interpretovat zpěvem, hrou na nástroje i kombinovaně. 6. Na babičku cíl: komunikace, cit pro sociální funkci zpěvu Jednoho člena skupiny se zavázanýma očima přivedeme k jinému v kruhu, ke komu se posadí a požádá: Babičko, zazpívej mi! Oslovený hráče „vnoučka“ pohladí, (houpe) a zpívá. Když skončí, musí „vnouček“ uhodnout jméno babičky. Když uhodne, babička ho vystřídá, pokud ne, jde k jiné babičce a vše se opakuje.

Konkrétní techniky 7. Písničky s pohybem cíl: koordinace zpěvu s pohybem Například píseň „Na tý louce zelený“ či „Hlava, ramena, kolena, palce“ (Šimanovský str. 162). Řadu písní s pohybem lze vymyslet či najít v knize Zdeňka Petržely „Zpíváme si“. 8. Signály rukou Průběh melodie, rytmu a dynamiky klienti reflektují pohybem, držením a tvarem rukou 9. Dirigování Klient či protagonista vede skupinu v průběhu živého provedení hudby použitím gest podle partitury nebo jiného notačního systému Dirigent improvizace cíl: posílení komunikace, sebedůvěry a soudržnosti skupiny Člen skupiny coby dirigent rozdělí hudební nástroje, dá slovní pokyny a diriguje skupinu – určuje tempo hry, zesílení, zeslabení, sólová hraní, zakončuje skladbu.