2. fáze výcviku řidičů
Důvody zavedení nehodovost řidičů s malou zkušeností psychická nevyzrálost mladých řidičů absence odpovědnosti mladých řidičů
Koho se týká ? řidiči, kteří získají ŘP sk. A1, A, B
Základní principy Zkušební období Omezující podmínky Podmínky prodloužení
Zkušební období Délka 2 roky Možnost prodloužení v důsledku nápravného opatření jako sankce
trestání a body shodně s ostatními řidiči Omezující podmínky při spáchání vymezených ohrožujících úmyslných přestupků a trestných činů prodloužení zkušebního období trestání a body shodně s ostatními řidiči
Podmínky platnosti ŘO na neurčito v období 3 měsíců až 2 roky absolvovat druhou fázi řidičské přípravy nepáchat vymezené přestupky v případě přestupku se zákazem se zkušební období přerušuje po dobu zákazu
Cíle projektu snížení nehodovosti prevence pro rizikové situace uvědomění si v praxi fyzikálních vztahů: zpomalení,adheze pneu,mokrá vozovka, vzdálenost mezi vozidly,atd. zlepšení návyků uvědomění si odpovědnosti
Druhá fáze výcviku řidičů Kurz defenzivní jízdy Kurz bezpečné jízdy Dopravně psychologický seminář
charakter dalšího vzdělávání řidič absolvuje dvakrát Kurz defenzivní jízdy charakter dalšího vzdělávání řidič absolvuje dvakrát co nejdříve po autoškole po kurzu bezpečné jízdy 2 části: teoretická praktická
Kurz defenzivní jízdy – teoretická část přednáška 2 vyučovací hodiny předcházení rizik předcházení nehody defenzivním způsobem jízdy sociální chování v provozu a vliv ostatních účastníků, kteří nedodržují pravidla provozu
Kurz defenzivní jízdy – praktická část 60 minut jízda (max. 3 řidiči ve voze) se zaměřením na defenzivní chování, uvědomit si svoje schopnosti, ekonomická a ekologická jízda 60 minut diskuze o jízdě ve skupinách 3 řidičů
Kurz bezpečné jízdy 2 části: teoretická část – učebna praktická část – speciální pozemek
Kurz bezpečné jízdy - teorie 3 hodiny na učebně správné návyky při jízdě rozpoznávání a předcházení nebezpečných situací, technika brzdění, brzdná dráha směr pohledu
Kurz bezpečné jízdy - praxe 4 hodiny na speciální dráze řidič musí být schopen automaticky ovládat vozidlo účel není trénovat návyky, předvedení rizik plynoucích z dynamických vlastností vozidla při jízdě poznání technických limitů vozidla důraz na: nouzové brzdění brzdnou dráhu nouzové vyhýbání
Dopravně psychologický seminář po druhém kurzu defenzivní jízdy skupina 6-12 účastníků 2 hodinová skupinová diskuse důraz není na výuku ale na sebereflexi analyzují se typická riziková chování začínajících řidičů a posléze chování jednotlivých účastníků musí být vedeni k tomu aby poznali, co může být jejich potenciálním nehodovým rizikem a co je jejich individuální silnou stránkou
Subjekty přípravy Autoškola se speciální akreditací na defenzivní jízdu Středisko bezpečné jízdy s akreditací na 2. fázi Akreditovaný dopravní psycholog
Lektoři učitel autoškoly - absolvent speciálního kurzu instruktor bezpečné jízdy – absolvent kurzu akreditovaný dopravní psycholog
Vymezení zakázaných přestupků neposkytnutí pomoci při dopravní nehodě nedovolené vzdálení se z místa dopravní nehody jízda v protisměru předjíždění tam, kde je to zvl.zákonem zakázáno předjíždění tam, kde je to zakázáno místní úpravou nedání přednosti v jízdě nezastavení na signál „stůj“ dávaný policistou nebo světelným signálem překročení nejvyšší dovolené rychlosti jízdy v obci o více než 20 km/h překročení nejvyšší dovolené rychlosti jízdy mimo obec o více než 30 km/h zavinění dopravní nehody s následkem ublížení na zdraví, těžké újmy na zdraví, smrti obecné ohrožení jízda pod vlivem alkoholu …… třeba doplnit a upravit
Děkuji za pozornost.