Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE 341_Hudba v období gotiky AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Autor: Mgr. Hana Kalousková
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova Ostrov Středověká hudba románská a gotická Jako středověká hudba je označována evropská hudba, která se vyvíjela.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Jak je možné zachytit hudbu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_16.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Jakub Jan Ryba Česká mše vánoční
Původ hudby, pravěk, starověk
Monča Křenková, Kačka Veselá
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
{ HOSPODINE, POMILUJ NY HOSPODINE, POMILUJ NY Závěr 10.ST. – NEJSTARŠÍ DUCHOVNÍ PÍSEŇ – PSÁNA STAROSLOVĚNSKY Závěr 10.ST. – NEJSTARŠÍ DUCHOVNÍ PÍSEŇ –
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
12. – 16. století.  Dějepis – kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo :  Autor : Mgr. Soňa Blažková  Škola : ZŠ Choltice  Klíčová.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky hudebních dějin v Čechách
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Filip Tarant Můj web Hudba Filip Tarant Můj web
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku, s nejstaršími českými hudebními památkami, s pojmy vztahujícími se k hudbě tohoto období; v úvodu se žáci dozvědí o rozdílu mezi hudbou duchovní a světskou, v ukázkách si ověří, zda chápou rozdíl mezi hudbou duchovní a světskou, materiál je doplněn hudebními ukázkami, které dokumentují charakter tehdejší hudby Autor: Mgr. Hana Kalousková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Rozdíl mezi hudbou duchovní a světskou  Týká se církve  Hudba obsahuje náboženské náměty  Je součástí církevních obřadů  Je provozována v církevních objektech  Netýká se církve ani náboženství  Je určená pro radost  Patří sem větší část vážné hudby, hudba lidová a populární Hudba duchovníHudba světská

Rozhodni, zda následující ukázky patří k hudbě duchovní, nebo světské. duchovní hudba, oratorium Mesiáš (zhudebnění motivů Kristova života) od G.F. Händel =1513s Rytířská píseň – složil ji Král Richard Lví srdce během svého zajetí Píseň duchovní – Hospodine pomiluj ny

Středověká hudba  Zahrnuje období zhruba od vzniku křesťanství (první staletí po vzniku letopočtu po 14. století)  Znaky hudby:  Jednohlasý zpěv, nebo zpěv s doprovodem hudebních nástrojů  Počátek jednoduchého vícehlasého zpěvu ke konci tohoto období  Vývoj notového písma (značky v textu vyjadřující přibližnou výšku tónu)  Hudební nástroje – loutna, harfa, varhany, flétna, roh  Ke konci období pravidelný rytmus a rozvoj melodie, harmonie a hudebních forem

Ukázka melodie zachycené v textu pomocí tzv. neumů

Hudba duchovní  Základem „chorál“ – jednohlasý duchovní zpěv s latinským textem (2. – 6. st.)  Tyto zpěvy sjednoceny koncem 6. st. papežem Řehořem (latinsky Gregor) a dostaly proto název gregoriánské chorály  Ukázka gregoriánského chorálu LNuJmaJ9ZE LNuJmaJ9ZE

Hudba světská  Rozvoj hlavně v gotice  Jednohlasý zpěv provozovaný potulnými hudebníky, kteří se doprovázeli na jednoduché hudební nástroje (flétna, loutna, malá harfa, bubínek)  Veselé písně na trzích a v hostincích – jokulátoři (žertéři)  Rytířské písně – trubadúři, truvéři, minnesängři

Nejstarší české hudební památky: Hospodine, pomiluj ny (11. stol.) – duchovní píseň, v závěru obsahuje slovo krleš (zkomolenina latinských slov Kyrie eleison – Pane, smiluj se) Svatý Václave (13. stol.) – duchovní píseň velebící knížete Václava, má pravidelný rytmus Ktož sú boží bojovníci (15. stol) - husitský válečný chorál, nalezen v 19. stol. v městečku Jistebnice v jižních Čechách spolu s dalšími hudebními památkami v tzv. Jistebnickém kancionálu

Poslechni si ukázku a rozhodni, která z uvedených možností pro ni platí: 1.Hudba je a) jednohlasáb) vícehlasá 2.Zpívá a) ženský sborb) mužský sbor c) smíšený sbor 3.Text písně jea) český b) latinskýc) anglický 4.Rytmus písně je a) pravidelnýb) nepravidelný 5.Nálada ukázky je a) veseláb) bojovnác) taneční

1. Hudba je a) vícehlasá Řešení: 2. Zpívá b) smíšený sbor 3. Text písně je a) český 4. Rytmus písně jea) pravidelný 5. Nálada ukázky jeb) veselá

Použité zdroje – obrázky: gregoriánský chorál px- px- trubadúr _BN_MS_fr_12473.jpg Ktož sú boží bojovníci %C5%BE%C3%AD_bojovn%C3%ADci.gif/200px- Kto%C5%BE_s%C3%BA_bo%C5%BE%C3%AD_bojovn%C3%ADci.gif Hospodine pomiluj ny _z_Holesova.jpg Neumy Neume2.jpg Použité zdroje – hudební ukázky: Gregoriánský chorál