2. Fáze Národního obrození Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 22 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 14. 2. 2012
2. Fáze Národního obrození
Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: ofenzivní fáze, vědecká literatura, poezie, Jungmann, Kollár, Palacký, Čelakovský.
2. Fáze Národního obrození: 2. FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ = OFENZIVNÍ (rok 1800 - konec 20. let 19.st.) Pěstování vědecké literatury v češtině, vytvoření umělecky náročné poezie.
Hlavní znaky období: Vliv napoleonských válek, národně osvobozeneckého hnutí v Evropě. Vypracován 1. novodobý český národně kulturní program.
Hlavní znaky období: Rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby . Historismus = kult dávnověku, rehabilitace husitství a veleslavínské doby. Slovanský humanismus = propagace slovanské myšlenky. Aktivita nejen cenit minulé, ale také vytvářet nové hodnoty. Víra v budoucnost národa.
Jazykověda: Josef Jungmann se svými přáteli chtěl mít aktivní vztah k národnímu jazyku i umění, chtějí chránit minulé hodnoty. Cíl: dostat ČJ na úroveň světového jazyka; povznést český jazyk.
Obrázek č. 1
Historie: Pavel Josef Šafařík = Slovák, historik, básník, spolupracovník Palackého. Zařadil se k zakladatelům prehistorie, částečně archeologie. Podal důkaz o tom, že Slované patří k praobyvatelům Evropy - myšlenka všeslovanské vzájemnosti.
Obrázek č. 2
Historie: František Palacký = historik, úředník - pověřen sepsáním dějin Historii přikládal největší význam pro utváření národa. Pokládán za zakladatele novodobého českého dějepisectví Uvědomoval si nutnost národa znát svou minulost.
Obrázek č. 3
Myšlenka všeslovanské vzájemnosti: Vědomí, že malý český národ není ve svém zápase o svobodu osamocen, že patří k velké rodině Slovanských národů. Řadíme sem: P. J. Šafařík, F. Palacký, J. Kollár, F. L. Čelakovský.
Obrázek č. 4 – Jan Kollár Obrázek č. 5
Opakování: 1) Do jakého časového období zařadíte 2. fázi Národního obrození? 2) Jak se nazývá 2. fáze Národního obrození? 3) Jaký byl hlavní cíl představitelů 2. fáze Národního obrození? 4) Jmenujte alespoň 3 představitele 2. fáze Národního obrození.
Řešení: 1) 1800 – 20. léta 19. století 2)Fáze OFENZIVNÍ 3) Víra v budoucnost národa, povznést český jazyk na světovou úroveň. 4) J. Jungmann, F. Palacký, F. L. Čelakovský, J. Kollár, P. J. Šafařík, atd.
Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-026-9. VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, 2011. Odkaz. ISBN 978-80-253-1273- 5. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-052-7. LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, 1995. ISBN 80-00-00375-9.
Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=Josef+jungmann&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=624&t bm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=fTJGCC9msBOlTM:&imgrefurl=http://www.obec- hudlice.cz/galerie/album-5/18/&docid=JbzhygY2LkLtAM&imgurl=http://www.obec- hudlice.cz/uploads/images/Josef%252520Jungmann/jungmann.jpg&w=374&h=570&ei =fVlOUPjvFYzKtAbvxICYDA&zoom=1&iact=hc&vpx=422&vpy=138&dur=3470&hovh=2 77&hovw=182&tx=95&ty=143&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=123&tb nw=81&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:3,s:0,i:96 (Obrázek č. 1 - 14. 2. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=pavel+josef+%C5%A1afa%C5%99%C3%ADk&hl=cs &sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=1V8NHnGlT6fnQM:&imgre furl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%25C3%25ADmek_- _Pavel_Josef_%25C5%25A0afa%25C5%2599%25C3%25ADk.jpg&docid=OrtLnsoxhdk _zM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Jan_Vil%2525C3% 2525ADmek_- _Pavel_Josef_%2525C5%2525A0afa%2525C5%252599%2525C3%2525ADk.jpg&w=5 38&h=683&ei=MFxOUK3YKMjktQa3z4CgDg&zoom=1&iact=rc&dur=10&sig=10201727 2120240730438&page=1&tbnh=144&tbnw=112&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:1,s :0,i:90&tx=31&ty=84 (Obrázek č. 2 – 14. 2. 2012)
Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=Franti%C5%A1ek+Palack%C3%BD&hl=cs&sa=X&biw= 1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=YfHps5uLnOiOIM:&imgrefurl=http://cs .wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Palack%25C3%25BD&docid=0mO6WT9beZg v- M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/Jan_Vil%2525C 3%2525ADmek_-_Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg/225px- Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg&w=225&h=314&ei=Tl5OUK yEKYjdsgbv6YCAAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=298&vpy=160&dur=1386&hovh=251&hovw =180&tx=118&ty=123&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=141&tbnw=99&st art=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:1,s:0,i:90 (Obrázek č. 3 – 14. 2. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=jan+koll%C3%A1r&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&t bm=isch&prmd=imvnso&tbnid=5xgAjEeYrKENrM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wik i/J%25C3%25A1n_Koll%25C3%25A1r&docid=4Uf0LvcyvmBdOM&imgurl=http://upload. wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Kollar_jan.jpg/250px- Kollar_jan.jpg&w=250&h=304&ei=g2BOUOKFE9DitQaQi4H4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=1 79&vpy=161&dur=34&hovh=243&hovw=200&tx=87&ty=133&sig=10201727212024073 0438&page=1&tbnh=134&tbnw=118&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0,i:100 (Obrázek č. 4 – 14. 2. 2012)
Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=franti%C5%A1ek+ladislav+%C4%8Delakovsk%C3%BD &hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zQVqzLxheL1iFM:&im grefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Ladislav_%25C4%258Celako vsk%25C3%25BD&docid=oaax- yNe7PXe9M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Jan_Vi l%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g/250px-Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g&w=250&h=340&ei=6WBOUIywKs3NswbsyoBY&zoom=1&iact=hc&vpx=179&vpy=153& dur=59&hovh=262&hovw=192&tx=108&ty=143&sig=102017272120240730438&page=1 &tbnh=137&tbnw=110&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:126 (Obrázek č. 5 – 14. 2. 2012)