2. Fáze Národního obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Advertisements

Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Pavel Josef Šafařík Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jan Kollár Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
České národní obrození = ČNO
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

2. Fáze Národního obrození Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 22 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 14. 2. 2012

2. Fáze Národního obrození

Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: ofenzivní fáze, vědecká literatura, poezie, Jungmann, Kollár, Palacký, Čelakovský.

2. Fáze Národního obrození: 2. FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ = OFENZIVNÍ (rok 1800 - konec 20. let 19.st.) Pěstování vědecké literatury v češtině, vytvoření umělecky náročné poezie.

Hlavní znaky období: Vliv napoleonských válek, národně osvobozeneckého hnutí v Evropě. Vypracován 1. novodobý český národně kulturní program.

Hlavní znaky období: Rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby . Historismus = kult dávnověku, rehabilitace husitství a veleslavínské doby. Slovanský humanismus = propagace slovanské myšlenky. Aktivita nejen cenit minulé, ale také vytvářet nové hodnoty. Víra v budoucnost národa.

Jazykověda: Josef Jungmann se svými přáteli chtěl mít aktivní vztah k národnímu jazyku i umění, chtějí chránit minulé hodnoty. Cíl: dostat ČJ na úroveň světového jazyka; povznést český jazyk.

Obrázek č. 1

Historie: Pavel Josef Šafařík = Slovák, historik, básník, spolupracovník Palackého. Zařadil se k zakladatelům prehistorie, částečně archeologie. Podal důkaz o tom, že Slované patří k praobyvatelům Evropy - myšlenka všeslovanské vzájemnosti.

Obrázek č. 2

Historie: František Palacký = historik, úředník - pověřen sepsáním dějin Historii přikládal největší význam pro utváření národa. Pokládán za zakladatele novodobého českého dějepisectví Uvědomoval si nutnost národa znát svou minulost.

Obrázek č. 3

Myšlenka všeslovanské vzájemnosti: Vědomí, že malý český národ není ve svém zápase o svobodu osamocen, že patří k velké rodině Slovanských národů. Řadíme sem: P. J. Šafařík, F. Palacký, J. Kollár, F. L. Čelakovský.

Obrázek č. 4 – Jan Kollár Obrázek č. 5

Opakování: 1) Do jakého časového období zařadíte 2. fázi Národního obrození? 2) Jak se nazývá 2. fáze Národního obrození? 3) Jaký byl hlavní cíl představitelů 2. fáze Národního obrození? 4) Jmenujte alespoň 3 představitele 2. fáze Národního obrození.

Řešení: 1) 1800 – 20. léta 19. století 2)Fáze OFENZIVNÍ 3) Víra v budoucnost národa, povznést český jazyk na světovou úroveň. 4) J. Jungmann, F. Palacký, F. L. Čelakovský, J. Kollár, P. J. Šafařík, atd.

Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-026-9. VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, 2011. Odkaz. ISBN 978-80-253-1273- 5. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-052-7. LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, 1995. ISBN 80-00-00375-9.

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=Josef+jungmann&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=624&t bm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=fTJGCC9msBOlTM:&imgrefurl=http://www.obec- hudlice.cz/galerie/album-5/18/&docid=JbzhygY2LkLtAM&imgurl=http://www.obec- hudlice.cz/uploads/images/Josef%252520Jungmann/jungmann.jpg&w=374&h=570&ei =fVlOUPjvFYzKtAbvxICYDA&zoom=1&iact=hc&vpx=422&vpy=138&dur=3470&hovh=2 77&hovw=182&tx=95&ty=143&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=123&tb nw=81&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:3,s:0,i:96 (Obrázek č. 1 - 14. 2. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=pavel+josef+%C5%A1afa%C5%99%C3%ADk&hl=cs &sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=1V8NHnGlT6fnQM:&imgre furl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%25C3%25ADmek_- _Pavel_Josef_%25C5%25A0afa%25C5%2599%25C3%25ADk.jpg&docid=OrtLnsoxhdk _zM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Jan_Vil%2525C3% 2525ADmek_- _Pavel_Josef_%2525C5%2525A0afa%2525C5%252599%2525C3%2525ADk.jpg&w=5 38&h=683&ei=MFxOUK3YKMjktQa3z4CgDg&zoom=1&iact=rc&dur=10&sig=10201727 2120240730438&page=1&tbnh=144&tbnw=112&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:1,s :0,i:90&tx=31&ty=84 (Obrázek č. 2 – 14. 2. 2012)

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=Franti%C5%A1ek+Palack%C3%BD&hl=cs&sa=X&biw= 1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=YfHps5uLnOiOIM:&imgrefurl=http://cs .wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Palack%25C3%25BD&docid=0mO6WT9beZg v- M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/Jan_Vil%2525C 3%2525ADmek_-_Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg/225px- Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg&w=225&h=314&ei=Tl5OUK yEKYjdsgbv6YCAAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=298&vpy=160&dur=1386&hovh=251&hovw =180&tx=118&ty=123&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=141&tbnw=99&st art=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:1,s:0,i:90 (Obrázek č. 3 – 14. 2. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=jan+koll%C3%A1r&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&t bm=isch&prmd=imvnso&tbnid=5xgAjEeYrKENrM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wik i/J%25C3%25A1n_Koll%25C3%25A1r&docid=4Uf0LvcyvmBdOM&imgurl=http://upload. wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Kollar_jan.jpg/250px- Kollar_jan.jpg&w=250&h=304&ei=g2BOUOKFE9DitQaQi4H4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=1 79&vpy=161&dur=34&hovh=243&hovw=200&tx=87&ty=133&sig=10201727212024073 0438&page=1&tbnh=134&tbnw=118&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0,i:100 (Obrázek č. 4 – 14. 2. 2012)

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=franti%C5%A1ek+ladislav+%C4%8Delakovsk%C3%BD &hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zQVqzLxheL1iFM:&im grefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Ladislav_%25C4%258Celako vsk%25C3%25BD&docid=oaax- yNe7PXe9M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Jan_Vi l%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g/250px-Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g&w=250&h=340&ei=6WBOUIywKs3NswbsyoBY&zoom=1&iact=hc&vpx=179&vpy=153& dur=59&hovh=262&hovw=192&tx=108&ty=143&sig=102017272120240730438&page=1 &tbnh=137&tbnw=110&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:126 (Obrázek č. 5 – 14. 2. 2012)