Podmět a přísudek (základní skladební dvojice)
Určení podmětu otázkou kdo, co ? (1.pád) podmět značíme …………. nejčastěji je podmětem podstatné jméno např. Žák vypracoval pečlivě svěřený úkol a zvítězil v očích poroty. Po havárii letadla technik zjistil závadu a příčinu katastrofy. Květiny ve váze dlouho nevydrží. Stůl z renesanční doby nás překvapil svojí krásou.
Podmětem mohou být i jiné slovní druhy přídavné jméno - Hladový sytému nevěří. Mladí tento týden nepřijedou, mají službu. zájmeno – Chybí ještě někdo? Oni už asi nepřijdou. číslovka – Čtvrtý už dál nepostupuje. Dvacet postoupilo, čtyři jsou diskvalifikováni. příslovce – Každé proč má nárok na své vysvětlení. citoslovce – Z křoví za kamenem se ozvalo tiché sss. Ve tmě a tichu se rozléhá bzzz a pak jen plesk, bác.
Určení přísudku vždy se jedná o sloveso značíme ………….. Zraněný pacient si stěžuje na bolesti. Kočka dováděla s kotětem, poté ho už jen pozorovala. Moře bouřilo po celou noc. Stroj narazil do betonové bariéry a při odrazu zbořil poblíž stojící zeď.
Určete podmět a přísudek Téměř každý pes štěká na pošťáka. Slepičí kokodák znamená snesení vajíčka. Vrabci v křoví nezvykle k roční době hlasitě štěbetají. Kočka snědla zbytky ryby na talíři. Dva zase nedonesli požadovanou částku na lyžařský zájezd. Někdo nám zazvonil na zvonek na brance. Maminka nemůže sledovat zajímavý pořad. Blíží se jarní prázdniny, ale jaro je ještě daleko. Na pololetním vysvědčení se ve třídě objevily také pětky. V některých rodinách se za hezké vysvědčení rozdávají dárky.
Řešení Téměř každý pes štěká na pošťáka. Slepičí kokodák znamená snesení vajíčka. Vrabci v křoví nezvykle k roční době hlasitě štěbetají. Kočka snědla zbytky ryby na talíři. Dva zase nedonesli požadovanou částku na lyžařský zájezd. Někdo nám zazvonil na zvonek na brance. Maminka nemůže sledovat zajímavý pořad. Blíží se jarní prázdniny, ale jaro je ještě daleko. Na pololetním vysvědčení se ve třídě objevily také pětky. V některých rodinách se za hezké vysvědčení rozdávají dárky.
Podmět nevyjádřený podmět nemusí být přímo ve větě, ale otázkou jej snadno zjistíme: např. Neřekli nám to včas. – Kdo, co neřekli – oni Hrabal, skákal, vrčel a štěkal. – Kdo, co – on, pes Poškodili si vozidla na zničené vozovce. – Kdo, co – oni, řidiči Vypravovala Barunce o svém mládí a zvycích v dávných dobách. - Kdo, co – ona, babička značíme ( )
Několikanásobný podmět v některých větách máme více podmětů velký význam to má v pravopisu přísudku např. Lvi, tygři a pardáli se vyhřívali na slunci. Berušky, mouchy a broučci poletovali kolem kvetoucího keře. Vrtačky, brusky a pneumatická kladiva se v zimě příliš často neprodávají.