34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Advertisements

ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Kolik zbyde?
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Výukový materiál pro 8.ročník
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Elektronická učebnice - II
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Rozklad mnohočlenu na součin
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Elektronická učebnice - II
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mocniny s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Poměr v základním tvaru.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
12 CELÁ ČÍSLA.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
20.1 Malá násobilka - násobení
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem Co to znamená: (-7)8 64 0,15 1,110 a další podobné zápisy? Jak se čtou? Jak se počítají? K čemu se dají použít? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.2 Co už umíme 1) Násobit libovolná reálná čísla 2) Druhá mocnina Např. Např. 3) Výpočty s druhou mocninou Např.

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.3 Nové pojmy n-tá mocnina čísla a an základ mocniny mocnitel (exponent) Úkol: Zapiš ve tvaru mocniny: ? Co když bude exponentem číslo 1? Čteme pět na první. Čteme mínus dva to celé na první. Exponent 1 vynecháváme. ? Jak umocňujeme nulu? ? Co když bude exponentem číslo 0? Čteme pět na nultou. Čteme mínus dva to celé na nultou. 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.4 Výklad nového učiva 1. Lze nějak zjednodušeně určit znaménko výsledku výpočtu s mocninami? Pro kladná čísla platí jejich libovolná mocnina je číslo kladné. Pro záporná čísla platí je-li mocnitel číslo sudé, je výsledek kladný. je-li mocnitel číslo liché, je výsledek záporný. 2. Sčítání a odčítání mocnin Sčítat a odčítat můžeme jen mocniny se stejným základem i stejným mocnitelem. Nelze dále upravit 3. Násobení mocnin se stejným základem 4. Dělení mocnin se stejným základem ! Je-li m < n, je mocnitel výsledku záporné číslo. 5. Mocnina mocniny 7. Mocnina zlomku (podílu) 6. Mocnina součinu 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.5 Procvičení a příklady 1. Napiš rozvinutý zápis čísla pomocí mocnin deseti: a) b) c) 2. Vypočítej: a) b) c) 3. Vynásob: a) c) b) d) 4. Proveďte dělení: a) d) e) b) c) f) 5. Umocněte: a) b) 6. Vypočítejte: a) c) b) d) 5

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.6 Něco navíc pro šikovné 1. Dělení mocnin – doplnění: Platí: a) b) 2. Zapiš číslo 81 jako mocninu 3. 3. Zapiš zkrácený zápis čísla: 4. Zapiš číslo ve tvaru a.10n, kde a >1, n je celé číslo: a) b) 5. Zjednoduš: a) d) b) e) c) f) 6

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.7 CLIL – Power (of) Vocabulary mocnina – power (of) součin – product přirozené číslo – natural number podíl – quotient desítková soustava – decimal system umocňování – exponentiation exponent – exponent znaménka plus a minus – plus and minus signs Exercise The area of Canada is 9,97 million km2. Write this information in a form a.10n km2. Which of these answers is wrong? a) c) b) d) Solution Answer Answer d) is the wrong one. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 34.8 Test 1. Kterým zápisem zápis –(2)6 nahradit nemůžeme? a) (-2)6 b) -26 c) -(-2)6 d) –(+2)6 2. Výsledek příkladu 5x4+(-3x2)-4x4-(+8x2) je: a) 9x4-11x2 b) x4+11x2 c) x4-11x2 d) x4+5x2 3. Výsledek příkladu 16x6:(-4x5) je: a) 4x b) -4 c) -4x11 d) -4x 4. Výsledek příkladu 3a2b3:(-2ab2) je: a) 1,5a2b b) -1,5ab c) -1,5a2b2 d) 1,5ab 5. Výsledek příkladu 105.104.103 je: a) 1012 b) 106 c) 1011 d) 1013 6. Uprav zlomek: a) b) c) d) 7. Výsledek příkladu 3ab2.4ab2 je: a) 12ab4 b) 12a2b2 c) 12a2b d) 12a2b4 Řešení: 1. a), 2. c), 3. d), 4. b), 5.a), 6.d), 7.d) 8

34.9 Použité zdroje, citace http://rvp.cz/ Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 34.9 Použité zdroje, citace http://rvp.cz/ F. Běloun a kol.: SBÍRKA ÚLOH Z MATEMATIKY PRO ZŠ, SPN 1993 Odvárko, Kadleček: MATEMATIKA 1 PRO 8. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2000 Šarounová a kol.: MATEMATIKA 8 I. díl, Prometheus, 1998 Obrázky: http://www.google.cz/imghp?hl=cs&tab=wi

34.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 34.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Mocnina, základ mocniny, mocnitel Anotace Prezentace popisující obecná pravidla pro počítání s mocninami s přirozeným mocnitelem