„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Regulační plán porada KÚ LK s ÚÚP. RP x novela zák. o posuzování vlivů na ŽP  RP nenahrazuje (nesmí) ÚR pro záměr vyžadující posouzení vlivů.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
1 Územní plánování a územní rozhodování pozemkové právo podzim 2011 Ivana Průchová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Příprava novely stavebního zákona
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Zahájení a průběh správního řízení
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Prevence v právu životního prostředí
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Územní plán Liberec.
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám
Občanské soudní řízení I.
pro starosty obcí Karlovarského kraje
Občanské soudní řízení I.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

JUDr. Jakub Blažek, advokát Stavební zákon JUDr. Jakub Blažek, advokát

Právní předpisy zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (zákon o obcích) Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a o způsobu evidence územně plánovací činnosti Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření

Postavení obce v územním řízení a stavebním řízení

Základní pojmy – územní a stavební řízení Územní řízení Řízení, ve kterém se posuzuje, zda je možné stavbu umístit na daném území – využití území, ochrana důležitých zájmů, infrastruktura, ochranná pásma - § 90 stavebního zákona Posuzují se vlivy na okolí, soulad s plánovací dokumentaci – stanovení podmínek pro ochranu území a jeho využití Veřejné projednání Stavební řízení Řízení, které řeší konkrétní podobu stavby – provedení a technické aspekty – zda lze stavbu provést, projektová dokumentace - § 111 stavebního zákona Navazuje na územní řízení Ústní jednání fakultativní, není nutné Stavební a územní řízení může být za určitých podmínek sloučeno do jednoho řízení – společné stavební a územní řízení

Různé postavení obce v jednotlivých typech řízení – územní řízení Obec, na jejímž území má stavba vzniknout je vždy účastníkem územního řízení Obec hájí v územním řízení zájmy obce a zájmy občanů – může podávat námitky – pouze v rozsahu, v jakém je dotčeno její právo Námitku je třeba odůvodnit – stavební úřad se s ní musí vypořádat v odůvodnění + uvést důvody, které zakládají postavení jako účastníka (rozdíl oproti připomínkám) Hájí výlučně veřejný či místní zájem (nikdy zájmy jednotlivců), jehož ochranou se zabývá – podle zákona o obcích – rozvoj území, potřeby občanů obce Vydání rozhodnutí však není vázáno na souhlas obce

Různé postavení obce v jednotlivých typech řízení – stavební řízení Ve stavebním řízení již obec nevystupuje vždy - pouze za stanovených podmínek – účastníci §109 Je stavebníkem, vlastníkem stavby, vlastníkem pozemku, vlastníkem sousedního pozemku nebo stavby na něm, právo (věcné břemeno) na sousedním pozemku nebo stavbě lze uplatnit pouze námitky, které nešlo uplatnit v územním řízení/pořizování územně plánovací dokumentace (nejpozději při ústním jednání, jinak 10 denní lhůta) Možné námitky proti projektové dokumentaci, způsobu provádění stavby, požadavkům dotčených orgánů Námitky je třeba odůvodnit + uvést skutečnosti, které zakládají postavení účastníka

Různé postavení obce v jednotlivých typech řízení – společné stavební a územní řízení Obec je vždy účastníkem (stejně jako v územním řízení) + může být účastníkem i z jiného důvodu (např. jako vlastník sousedního pozemku) Námitky proti stavebnímu záměru, dokumentaci, způsobu provádění, užívání stavebního záměru, požadavkům dotčených orgánů Pokud je účastníkem z jiného důvodu (např. vlastník sousedního pozemku) Uplatňuje námitky pouze k ochraně zájmů obce a občanů obce

Územní plánování

Základní pojmy Územní plánování Proces, při kterém orgány územního plánování řeší využití území a zásady jeho uspořádání Zajišťování předpokladů pro udržitelný rozvoj, účelné využití prostoru Posuzování stavu území – přírodní, kulturní a civilizační hodnota Koncepce rozvoje území Potřeby změn na území – veřejný zájem, přínosy, rizika

Základní pojmy Územní plán Opatření obecné povahy – pro celé území obce – obecný okruh účastníků, konkrétní předmět Vytvářejí se v rámci územního plánování – na úrovni obcí Stanoví koncepci rozvoje území, ochranu hodnot, uspořádání, koncepci veřejné infrastruktury, vymezí zastavěné/zastavitelné území,… Musí být v souladu s politikou územního rozvoje a zásadami územního rozvoje (vytvářejí kraje/ministerstva) Neměl by obsahovat podrobnosti náležící regulačnímu plánu/územnímu rozhodnutí, ledaže tak stanoví zastupitelstvo (územní plán s prvky regulačního plánu) - § 43 odst. 3 stavebního zákona

Orgány územního plánování Působnost vykonávají obce, kraje (Zásady územního rozvoje), ministerstvo pro místní rozvoj (Politika územního rozvoje) - § 6 stavebního zákona Obce – jako působnost přenesenou (není-li stanoveno, že o věci rozhoduje zastupitelstvo) Zastupitelstvo obce rozhoduje o pořízení územního plánu, schvaluje zadání, pokyny, vydává územní plán Obecní úřad – poskytuje informace pro zpracování územně plánovacích podkladů/dokumentace Rada obce (zastupitelstvo) – schvaluje žádost o pořízení územního plánu/uzavření smlouvy, námitky k zásadám územního rozvoje/územnímu plánu vedlejší obce/zadání územní studie

Pořízení územního plánu Rozhodnutí zastupitelstva o pořízení územního plánu - § 44 stavebního zákona Z vlastního podnětu, na návrh orgánu VS, občana obce, FO/PO, která vlastní pozemek/stavbu na území obce, oprávněného investora Žádost obce o pořízení územního plánu – obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (podle správního obvodu) - § 6 odst. 1 písm. c) stavebního zákona nebo - § 6 odst. 2 stavebního zákona zajištění splnění kvalifikačních požadavků (zaměstnanec OÚ nebo uzavření smlouvy s FO splňující požadavky) Popř. na základě veřejnoprávní smlouvy s jinou obcí, která splnění těchto požadavků zajistí Žádost o pořízení územního plánu schvaluje/smlouvu s osobou splňující kvalifikaci nebo veřejnoprávní smlouvu uzavírá rada obce (popř. zastupitelstvo) Obecní úřad podle bodu 2. je pořizovatelem územního plánu

Pořízení územního plánu Zadání územního plánu - § 47 stavebního zákona Návrh vypracuje pořizovatel společně s pověřeným členem zastupitelstva – stanoví hlavní cíle a požadavky na zpracování Pořizovatel zašle návrh určeným subjektům/veřejnou vyhláškou – možnost připomínek, vyjádření, stanovisek, podnětů Poté ve spolupráci s pověřeným členem zastupitelstva pořizovatel návrh upraví  návrh schvaluje zastupitelstvo obce

Pořízení územního plánu Návrh územního plánu - § 50, 51 stavebního zákona Na základě zadání/schválených pokynů pořídí pořizovatel Proběhne společné jednání určených subjektů – místo a čas oznámí pořizovatel + doručení veřejnou vyhláškou Ve spolupráci s pověřeným členem zastupitelstva vyhodnotí výsledky a vyřeší rozpory, zajistí upravení návrhu Pokud návrh obsahuje varianty řešení – předložení zastupitelstvu ke schválení nejvhodnější varianty

Pořízení územního plánu Řízení o územním plánu - § 52, 53 stavebního zákona Pořizovatel doručí upravený návrh a oznámení o konání veřejného projednání veřejnou vyhláškou – koná se nejdříve 15 dnů ode dne doručení veřejnou vyhláškou Možnost podávat připomínky (kdokoliv – do 7 dnů od veřejného projednání) nebo námitky (pouze vlastníci dotčených pozemků, oprávněný investor, zástupce veřejnosti – do 7 dnů od veřejného projednání) Pořizovatel zpracuje ve spolupráci s pověřeným členem zastupitelstva návrh rozhodnutí o námitkách, vyhodnocení výsledků projednání a vyhodnocení připomínek Popř. územní plán upraví Poté pořizovatel návrh územního plánu přezkoumá (soulad s politikou územního rozvoje, zásadami územního rozvoje, s cíli územního plánování, zákonnost,…) Předloží návrh územního plánu zastupitelstvu, příp. zamítnutí návrhu/námitek s odůvodněním

Pořízení územního plánu Vydání územního plánu - § 54 stavebního zákona Zastupitelstvo plán vydá, pokud není v rozporu s politikou územního rozvoje, se zásadami územního rozvoje, výsledkem řešení rozporů, stanovisky, zákonem Pokud nesouhlasí – může vrátit k přepracování s pokyny/zamítnout Vyhodnocování územního plánu - § 55 stavebního zákona Pořizovatel předloží zastupitelstvu každé 4 roky zprávu o uplatňování územního plánu Zastupitelstvo schvaluje

Změna územního plánu Lze změnit na základě zprávy o uplatňování územního plánu – návrh - § 55 odst. 1 stavebního zákona Postupuje se obdobně jako při novém územním plánu (ovšem od stádia návrhu) Bez návrhu ve zprávě o uplatňování územního plánu (ani pomocí dalších způsobů) - § 55 odst. 2 stavebního zákona Postupuje se obdobně jako při novém územním plánu bez stádia zadání územního plánu Zkrácený postup - § 55a stavebního zákona pokud nejsou vyžadovány varianty řešení – zvláštního podnětu/na návrh Neprojednává se s určenými subjekty – pouze stanovisko krajského úřadu Doručuje se veřejnou vyhláškou Náležitosti návrhu změny územního plánu dle § 55a uvedeny v § 55a odst. 2

Zastavěné území § 59 Pro případ, kdy není vydán územní plán Pořizuje obecní úřad obce (za podmínek v § 6 odst. 2 stavebního zákona) nebo žádost obecnímu úřadu obce s roz. Působností Vymezuje se zastavěné území či více zastavěných území Pořizovatel navrhne vymezení + místní šetření Námitky pouze vlastníci pozemků vymezených v § 58 odst. 2 stavebního zákona a vlastníci sousedních pozemků Návrh se vystaví a zveřejní Vydává rada obce

Regulační plán Stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, umístění staveb, vytváření příznivého životního prostředí, charakteru území,… Závazný pro rozhodování v území – lze jím nahradit územní rozhodnutí - § 61 odst. 2 stavebního zákona Forma opatření obecné povahy Na žádost/z podnětu (i vlastního) Rozhoduje zastupitelstvo obce v ploše nebo koridoru řešeném územním plánem/pokud není vydán územní plán jen pokud se nemění charakter území Na žádost pouze v případě, stanoví-li tak územní plán, je-li jeho součástí zadání regulačního plánu - § 62 odst. 3 stavebního zákona Řízení probíhá obdobně jako u územního plánu

Řízení o regulačním plánu Veřejné projednání – pořizovatel doručí veřejnou vyhláškou oznámení a návrh regulačního plánu - § 67 odst. 1 stavebního zákona Možnost podat připomínky (kdokoliv – do 7 dnů od veřejného projednání), námitky (pouze účastníci územního řízení) Posouzení souladu i s územním plánem (územně plánovací dokumentací) Návrh zastupitelstvu s odůvodněním (pokud na žádost též se schválenou plánovací smlouvou) Zastupitelstvo vydává regulační plán Lze rozhodnout(v odůvodněných případech) o vydání regulačního plánu (z podnětu) a změny územního plánu (vyvolána tímto regulačním plánem)

Doba platnosti regulačního plánu Regulační plán z podnětu, který nenahrazuje územní rozhodnutí nemá stanovenou dobu platnosti (pokud se změní podmínky – regulační plán se změní/zruší) Pokud nahradil územní rozhodnutí – platnost 3 roky (v odůvodněných případech možné prodloužit až na 5 let) Regulační plán je třeba uvést do souladu i s následně přijatou politikou územního rozvoje a územně plánovací dokumentací

Úhrada nákladů na pořízení regulačního plánu Hradí obec, která rozhodla o pořízení Pokud změna vyplývá ze zásad územního rozvoje – hradí kraj (pokud nebyla dána výhradní potřebou obce Náklady na zpracování návrhu z podnětu, mapové podklady a změny hradí obec Zpracování regulačního plánu vyvolala výhradní potřeba jiné osoby – lze podmínit jeho pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů (z podnětu) Při pořizování regulačního plánu na žádost – hradí náklady na zpracování žadatel Náklady spojené s projednáním hradí pořizovatel

Nařízení odstranění a úpravy stavby

Černé stavby „Černé stavby“ – stavby prováděné bez potřebného rozhodnutí nebo jiného potřebného úkonu anebo v rozporu s nimi Také stavby u nichž bylo stavební povolení zrušeno Může být dodatečně povolena Odstranění nařizuje stavební úřad Řízení je zahajováno z úřední povinnosti – možné podat podnět (nejedná se o řízení nárokové) NEPLÉST S „NEOPRÁVNĚNOU STAVBOU“ VE SMYSLU OBČANSKÉHO PRÁVA!!!

Řízení o odstranění „černé stavby“ Zahajuje příslušný stavební úřad z úřední povinnosti Povinnost poučit o možnosti podat žádost o dodatečné povolení stavby (do 30 dnů) - § 129 odst. 2 stavebního zákona Řízení o odstranění stavby se po dobu tohoto řízení přerušuje Obdobné podmínky jako u „běžného“ řízení o povolení stavby Bude-li stavba dodatečně povolena – řízení o odstranění se zastaví Pokud je vydáno rozhodnutí o odstranění stavby – nese náklady ten, komu bylo nařízeno Pokud není povinnost odstranit stavbu splněna – přestupek + nucený výkon rozhodnutí (zajišťuje stavební úřad)

Odstranění stavby ohrožující chráněné zájmy Mezi chráněné zájmy patří: život a zdraví osob a zvířat, bezpečnost, životní prostředí, majetek, Lze nařídit až poté, co vlastník neodstranil závadný stav přes rozhodnutí stavebního úřadu - §129 stavebního zákona Lze nařídit i neodkladné odstranění stavby nebo zabezpečovací práce - § 135 stavebního zákona (bez předchozího projednání s vlastníkem) Pokud jsou ohroženy životy osob nebo zvířat tím, že stavba hrozí zřícením Zabezpečovací práce se nařídí pokud stavba ohrožuje životy nebo zdraví, ale není nutné ji neodkladně odstranit Pokud hrozí nebezpečí z prodlení – zajistí stavební úřad Náklady nese vlastník stavby

Nezbytné úpravy Lze nařídit ve stanovených případech (např. ochrana životního prostředí, bezpečnost a plynulost silničního provozu, odstranění bezpečnostních závad,…) Pouze v případě, že stavba není postavena a užívána v souladu s podmínkami danými povolením (jinak jen v případě prokazatelně významného ohrožení a za náhradu újmy) V některých případech náleží vlastníku stavby stavební příspěvek – poskytuje stavební úřad - § 138 stavebního zákona

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00