Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.02 Ročník2. ročník.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Provozovny společného stravování
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
City DUM_15.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
POVOLÁNÍ I. VY_32_INOVACE_3A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Technika obsluhy – ozdoby míchaných nápojů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_17_Sociální vztahy a sociální struktura Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Miluše Červinková

VY_32_INOVACE_I_1_17_Sociální vztahy a sociální struktura. Anotace Materiál seznamuje žáky se základy sociální struktury, žáci si osvojují pojmy jako je sociální role, sociální status. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_17_Sociální vztahy a sociální struktura. Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Sociální struktura, sociální role, sociální status Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV

Sociologie 12 Mgr. Miluše Červinková

Sociální vztahy a sociální struktura Sociální struktura je síť vztahů jedinců, pozic a rolí a uspořádání vztahů ve společnosti. Základem sociální struktury je sociální postavení, role (vážou se na sociální postavení) sociální stratifikace společnosti (sociální rozvrstvení společnosti, organizovaná společenská nerovnost – majetková, národnostní, z hlediska věku …).

Sociální role Sociální role je soubor očekávaných chování člověka (povinnosti), odráží jeho postavení ve společnosti (to, co se od člověka v daném postavení očekává). Se sociální rolí se může člověk identifikovat nebo ji může jen hrát. Člověk hraje ve svém životě souběžně několik rolí (např. žena – role matky, dcery, sestry, manželky, sekretářky, cvičitelky aerobiku …), některé se mohou měnit.

Sociální role mohou být trvalé – role dcery, syna krátkodobé – role diváka, cestujícího nucené – role muže, ženy vzájemně pronikající – role matky a učitelky zároveň skupinové – vedoucí pěveckého kroužku individuální – role matky, strýce vylučující se – role sportovce a rozmazlence volitelné – např. v zaměstnání

Konflikt rolí K. Merton rozlišuje tři druhy konfliktu rolí: v rámci jedné role – jedinec se nedokáže vyrovnat s požadavky ostatních, mezi rolemi – očekávané jednání jedné role může být v protikladu k očekávanému chování jiné role, já versus role – spor mezi potřebami a schopnostmi jedince a očekávaným chováním vyplývajícím z role.

Sociální status Sociální status – pozice (práva) je postavení, které člověk zaujímá v nějakém sociálním útvaru, má určitou hodnotu a je svázáno s výkonem určité role (např. lékař, právník, učitel apod.).

Sociální status Sociální status vymezuje práva a povinnosti jedince ve vztahu k ostatním jedincům a zároveň také formuje očekávání, která může okolí mít od držitele statusu v určitých situacích.

Spjatost role a statusu Role a status jsou vzájemně neoddělitelné, jde o rub a líc jedné mince (Geist, 2000) (Postavení ředitele není vázáno s vynášením odpadků a vaření kávy. V soukromí – může hrát ředitel roli otce a manžela – může být od něho vynášení odpadků a vaření kávy očekáváno).

Druhy sociálního statusu Vrozený status – daný biologicky (rodina, stát). Připsaný (askriptivní) status – připsán společností (povinná školní docházka, trest odnětí svobody …). - Získaný status – vydobytý vlastním úsilím.

Kontrolní otázky Jak byste definovali pojem sociální role a sociální status? Jak byste vysvětlili, že člověk může hrát ve svém životě více rolí – uveďte příklad. Uveďte příklad pro spjatost role a statusu. Jaké jsou druhy sociálního statusu?

Řešení Sociální role je soubor očekávaných chování člověka. Sociální status – pozice je postavení, které člověk zaujímá ve společnosti. Je svázáno s výkonem určité role. Např. žena – hraje ve svém životě roli matky, manželky, sestry, tety, babičky atd. Některé role se mohou měnit. Postavení ředitele ve firmě a v soukromí – vaření kávy. Druhy sociálního statusu – vrozený, připsaný, získaný.

Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: FRAGMENT, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.