MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pedagogická psychologie
Projektivní techniky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
9. Heterogenní a homogenní skupiny
VY_32_INOVACE_VVP_8A_7F Rozhodování - metody Název: Škola:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
seminář k Teorii a metodice výchovy
Pedagogika školního sportu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Školní poradenské pracoviště
Sociální skupiny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV OBSAH : KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV METODY ZJIŠŤOVÁNÍ KLIMATU SOCIOMETRIE EDUKAČNÍ PROCES V KONTERXTU SPOLEČNOSTI ŽÁK – SUBJEKT EDUKACE Benjamin S. Bloom a jeho teorie – kognitivní determinanty mastery learning

KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV

LITERATURA : 1/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1996, ISBN 80-7178-029-4 2/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Sborník referátů a abstrakt z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1993 3/ Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, ISBN 80-902614-0-x 4/ Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-631-4 5/ Programové prohlášení vlády České republiky. Praha: 1998 6/ Blížkovský, B. Kučerová, S. Kurelová, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000,ISBN 80-85615-95-9 7/ Křivohlavý, J.Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-551-2 8/ Kalous,Z. Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál …?????? 9/ Paterson, T.T. Teorie řízení. Praha: Svoboda, 1971 10/ Gavore, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15- 11/ Prokopenko, J. Kubr, M. Vzdělávání a rozvoj manažérů. Praha: Grada Publishing s.r.o. 1996 12/

Typologie pojetí klimatu

K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y  ÚVOD  TEORETICKÝ ÚVOD  ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA  ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA jednoduchém provedení kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování

ve kterých žáci žijí a které na ně působí VĚDOMÍ Učitelé si dobře uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, ve kterých žáci žijí a které na ně působí

SOCIOMETRICKÁ METODA JE ZALOŽENA NA PRINCIPU výběru někoho druhého k určité spolupráci či ke kontaktu s ním může učiteli pomoci získat informace o postavení žáka ve třídě i o třídě jako celku

JACOB LEVY MORENO 1892 - 1974 Americký psychiatr rumunsko – rakouského původu propracoval metodiku skupinové terapie, psychodramatu a je považován za zakladatele sociometrie

„Nejvýstižněji charakterizují tuto metodu patrně ty definice, které (v různých formách) vymezují sociometrii jako kvantitativní postižení sociopreferenčního chování, a které upozorňují na rozdíl mezi výskedky získanými pozorováním a výsledky založenými na sdělení“ J.Janoušek: Sociální psychologie

CÍL PŘEDNÁŠKY  zjistit specifické klima školy, třídy  zjistit strukturu třídy  vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu  stanovit jejich vliv  náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády  možných vůdčích osobností

Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě

C Í L P R Ů Z K U M U PARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ K L I M A T U T Ř Í D Y NA I. STUPNI ZŠ NA II. STUPNI ZŠ a) výchovné problémy b) sociální vztahy

P R Ů B Ě H ZPRÁVA O STAVU ŠKOLY hledejte prameny doplňte případně vlastními prameny ZJIŠTĚNÉ HODNOTY grafické zpracování s komentářem ANALÝZA STAVU ŠKOLY závěr, doporučení, opatření ap

Termín klima zahrnuje : KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : ustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace :  co se ve třídě děje  co se dříve stalo  co se očekává  co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let

Sociometrická metoda Je to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny J,L,Kolomlinskij : Sociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni

„Existují tři druhy přátel : S O C I O M E T R I E „Existují tři druhy přátel : ti, kteří vás mají rádi, ti, jímž jste lhostejní, a ti, kteří vás nenávidí Nicholas Chamfort

SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY DYÁDY - dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury  

ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd.        A B C D

K L I K A nejméně tři osoby, které se navzájem volí   

H V Ě Z D A jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací 

S Í Ť všichni členové skupiny se volí navzájem            

I Z O L Á T O R nikdo je nevolí     

SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY DYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury PÁR – dvě osoby, které se navzájem volí ŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. KLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí HVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací SÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem IZOLÁTORY – nikdo je nevolí

HYPOTÉZY Sociální vztahy ve školní třídě: budou roztříštěné s nízkou mírou koheze, integrovanosti a slabou vnitřní strukturou

ZDŮVODNĚNÍ HYPOTÉZ Jedná se o běžnou třídu, jež se konstituovala v 6.ročníku ZŠ. Ve školní třídě je nepříznivé složení žáků Několik žáků s nízkou úrovní intelektových schopností 3 žáci prospívají s vyznamenáním 6 žáků diagnostikováno se SPU (dyslexie,dysortografie) 4 žáci projevují trvale výchovné potíže (udělen 2. a 3. st. z chování (nevhodné rodinné prostředí i problémová orientace mino školu)

Z Á V Ě R KLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení KLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat Jedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá F O R M Y Podporující dobré KLIMA TŘÍDY : Dobrý příklad učitele Umět žáky motivovat Vzájemná úcta a respekt Umět používat humor Být přátelský Chápat život žáků i mimo školu Vzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd

MNOHO ÚSPĚCHŮ