Erich Maria Remarque 1898 - 1970.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_23_E. M. Remarque Téma sady:
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_04_20 Ročník 9 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
AUTOR: Kateřina Křížová
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_12_INOVACE_19_Mezilidské vztahy TÉMA: Všude.
Něco, co mohou napsat jen děti
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Název a číslo materiálu:
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Téma (název prezentace)
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Něco, co mohou napsat jen děti
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
1. světová válka.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZVUKY A TÓNY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Erich Maria Remarque 1898 - 1970

Životopis – výchozí text 1 Autor se občansky jmenoval Erich Paul Remark. V 18-ti letech byl odvelen do zákopů první světové války; po válce učil, živil se prodejem náhrobků, závodil v automobilu a toužil po novinářské kariéře. Téměř každý z 11 románů tohoto německého tvůrce měl u čtenářů úspěch, počínajíc tím nejslavnějším Na západní frontě klid (1929), jenž je dle autora ,,pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou, i když unikla jejím granátům.“ Hned po nástupu nacismu se dostal na index zakázaných autorů a v roce 1938 byl zbaven něm. občanství. Jeho knihy byly veřejně páleny, protože jeho popis války byl pro režim nevhodný. Roku 1939 spisovatel emigroval do New Yorku, kde získal americké občanství. Během války zemřela jedna z jeho sester v koncentračním táboře, což jej později inspirovalo k napsání knihy Jiskra života (1951). Po válce žil střídavě v USA a ve Švýcarsku. Ve svých dílech se věnuje tzv. ,,ztracené generaci“, do níž však tak úplně nepatří, neboť nebyl Američanem. Přesto je jako autor ovlivněný zážitky první světové války k dané generaci volně přiřazován.

Doplňte správné zakončení věty. E. M. Remarque se ve skutečnosti občanským jménem jmenoval se po nástupu nacistů dostal na seznam v roce 1939 emigroval do je jako autor někdy volně přiřazován k

Doplňte správné zakončení věty. E. M. Remarque se ve skutečnosti občanským jménem jmenoval Erich Paul Remark se po nástupu nacistů dostal na seznam zakázaných autorů. v roce 1939 emigroval do New Yorku (USA). je jako autor někdy volně přiřazován k tzv. ztracené generaci.

Společensko-historické pozadí průběh první světové války 1914-1918

Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. http://prehravac.rozhlas.cz/audio/966724 Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. První světová válka 1. Ve dvou větách shrňte obsah nahrávky. 2. Jaká byla záminka pro rozpoutání konfliktu? 3. Které nové zbraně se při bojích uplatnily? 4. Kolik lidí ve válce zemřelo?

Odpovědi První světová válka http://prehravac.rozhlas.cz/audio/966724 Individuální řešení; např. nahrávka nás informuje o zámince k válce, jejím průběhu. Také nám sděluje informace o chování velmocí, technice a počtu lidských obětí. Záminka – atentát G. Principa na rak. následníka trůnu v Sarajevu (organizace Mladá Bosna). Zbraně – otravné plyny, tanky, letectvo, loďstvo, obrněné křižníky. Oběti – 8 mil. vojáků a 6 mil. civilistů.

Na západní frontě klid (1929) – výchozí text 2 Prošli jsme desetidenním vojenským výcvikem, a za tu dobu jsme byli přetvořeni dokonaleji než za deset let pobytu ve škole. Učili jsme se, že vyčištěný knoflík je důležitější než čtyři svazky Schopenhauera. Nejdřív udiveně, pak rozhořčeně a nakonec lhostejně jsme poznávali, že nerozhoduje, jak se zdá, duch, ale kartáč na boty, ne myšlenka, ale systém, ne svoboda, ale dril. Stali jsme se vojáky s nadšením a s dobrou vůlí; ale přičiňovali se všemožně, aby to z nás vyhnali. Po třech týdnech nebylo nám už nepochopitelné, že listonoš s hvězdičkami má nad námi více moci než dříve naši rodiče, naši vychovatelé a všechny kulturní oblasti od Platóna až ke Goethovi. Svýma malýma pozornýma očima jsme viděli, že klasický pojem vlasti našich učitelů se prozatím rea- lizoval v úplné vzdání naší osobnosti. (…)

Otázky k výchozímu textu 2 1. Určete vypravěče a doložte jej v textu. Jak se postava cítí? 2. Posuďte jazykovou stránku výňatku; jaké věty ze syntaktického hlediska v ukázce převládají? 3. Napište minimálně dvě věty, ve kterých shrnete obsah ukázky.

Odpovědi k výchozímu textu 2 1. Vypravěč – ich forma (prošli jsme, jsme viděli); hrdina Pavel je rozčarován z výcviku … 2. Vypravěč – spisovný jazyk, v úryvku vnitřní monolog hlavního hrdiny Pavla, vlastní jména učenců jako Schopenhauer, Platón a Goethe. Očima jsme viděli – synekdocha; nerozhoduje duch, ale kartáč na boty – personifikace aj. 3. Individuální řešení.

Na západní frontě klid (1929) – výchozí text 3 V polním lazaretu je hodně práce, páchne to tam jako vždy karbolem, hnisem a potem. Člověk je z baráku na ledacos zvyklý, ale tady by ti přec jen mohlo přijít nanic. Ptáme se po Kemmerichovi; leží v jednom sále a uvítá nás slabým úsměvem radostí a bezmocným rozčilením. Co ležel v bezvědomí, ukradli mu hodinky. Müller potřásá hlavou: ,,Já ti vždycky říkal, že nemáš tak pěkné hodinky nosit.“ Müller je trochu nemotora a tvrdohlavec. Jinak by držel hubu, poněvadž každý vidí, že Kemmerich už z toho sálu nevyjde. Dostane-li opět hodinky či nedostane, je docela lhostejné, nanejvýš, že bychom je mohli poslat jeho rodině. „Jak se daří Frantíku?“ ptá se Kropp. Kemmerich svěsí hlavu. „Ujde to - mám jen zatracené bolesti v noze.“ Díváme se na jeho pokrývku. Jeho noha leží pod drátěným košem, přes ni tlustě leží svrchnice. Kopám Müllera do holeně, neboť by byl s to Kemmericho- vi říct to, co nám saniťáci už venku: že Kemmerich už nohu nemá. Amputovali mu ji.

Otázky k výchozímu textu 3 1. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. Určete jednající postavy. 2. Jaký slohový postup v něm převládá? 3. Vysvětlete název textu, také posuďte jeho jazykovou stránku. 4. Jakým slovem lze v textu nahradit výraz karbolem?

Odpovědi k výchozímu textu 3 Ukázka je spíše z počátků knihy. Chlapci jdou navštívit do lazaretu nemocného kamaráda Kemmericha, jemuž tam ukradli hodinky a amputovali nohu. Počet postav – čtyři, a to Pavel (vypravěč), Kemmerich, Müller a Kropp. Všichni jsou spolužáci z jedné třídy, přátelé. Společně pod vlivem učitele narukovali do války. Slohový postup – popisný a vyprávěcí. Název díla – podle zprávy velitelství něm. armády z října 1918, kdy Pavel zemřel. Ta se omezila na pouhé sdělení, že je na bojišti klid – ironie. ( v závěru románu). Jaz. stránka – pasáž vypravěče v ich-formě (Pavel) střídá přímá řeč a uvozovací věty. Spisovný jazyk s nespisovnými výrazy (držel hubu). Eufemismus – každý vidí, že Kemmerich už z toho baráku nevyjde; přirovnání … Výraz karbolem – dezinfekcí (fenol také známý jako kyselina karbolová, hydroxybenzen, karbol, benzenol).

Odpovědi k výchozímu textu 3 4. Karbol – také označovaný jako ,,vůně nemocnice“. Jedná se o bezbarvou jedovatou látku sladkého dehtovitého zápachu s antiseptickými (dezinfekčními) účinky. http://cs.wikipedia.org/wiki/Fenol Chemický vzorec - C6H5OH

? Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua TIŘ DÁRIMAKA SETAC TÁPKYZ TÍNYS V JIRÁ RENÝČ KISELBO SIKAJR TAVIOŽ NĚZTÝVÍ KUOBLO

? Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua TŘI KAMARÁDI CESTA ZPÁTKY STÍNY V RÁJI ČERNÝ OBELISK JISKRA ŽIVOTA VÍTĚZNÝ OBLOUK

Na západní frontě klid (1979) http://www.youtube.com/watch?v=9IiUnNrts5M http://www.youtube.com/watch?v=aZz9VX0k2Mg Podívejte se na obě videa a vypracujte odpovědi na otázky. Jak se vám filmové zpracování líbí? Srovnejte s knihou. Vyberte si jeden z komentářů a reagujte na něj. http://www.csfd.cz/film/13270-na-zapadni-fronte-klid/

Určete správnost tvrzení, chybná opravte. Román Na západní frontě klid byl autorovou prvotinou. ano - ne b) Otec autora zahynul za druhé světové války v koncentráku. ano - ne c) Vypravěčem románu NZFK je Robby Lohkamp. ano - ne d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano - ne

Určete správnost tvrzení, chybná opravte. Román Na západní frontě klid byl autorovou prvotinou. ano b) Sestra autora zahynula za druhé světové války v koncentráku. c) Vypravěčem románu NZFK je Pavel Bäumer. d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano

Doplňte do textu vhodná slova Výchozí text 4 Doplňte do textu vhodná slova Poznal jsem dost žen, ale byla to vždycky jen letmá setkání, dobrodružství, někdy příjemná hodinka, osamělý večer, útěk před sebou samým, před zoufalstvím, před prázdnotou. Nic jiného jsem ani nechtěl, neboť jsem poznal, že člověk se může spoléhat jen sám na sebe nebo na své kamarády. (…) Tu jsem náhle viděl, že mohu pro druhého něco znamenat, už jenom tím, že tu jsem a ten druhý je šťastný, protože jsem u něho. Když pak o tom člověk přemýšlí, je to obrovská věc, která nemá vůbec konce. Je to něco, co člověka může úplně roztrhat a zničit. Je to láska a přece něco jiného. Něco, pro co lze žít. Poznáte název díla? Tři kamarádi.

Úkoly k výchozímu textu 4 1. Vymyslete vlastní název pro daný text. 2. Které mravní hodnoty vypravěč vyzdvihuje nade vše? 3. Který slohový postup v úryvku převládá? 4. Napište krátké zamyšlení nad tématy, která v textu zaznívají.

Odpovědi k výchozímu textu 4 1. Individuální řešení. Např. Pojetí lásky a přátelství … 2. Kamarádství a přátelství, láska je něco neočekávaného … 3. Úvahový (vnitřní monolog). 4. Individuální řešení, diskuze.

Současníci E. M. Remarque Odhalte jména, doplňte díla a určete stát. Zkratka Jméno Dílo Stát EH S a m TM N v B FK P RR P a L

Současníci E. M. Remarque Odhalte jména, doplňte díla a určete stát. Zkratka Jméno Dílo Stát EH S a m Ernest Hemingway Stařec a moře USA TM N v B Thomas Mann Noc v Benátkách Německo FK P Franz Kafka Proměna Rakousko ČSR RR P a L Romain Rolland Petr a Lucie Francie

Realita a fikce německý voják za 1. svět. války Popište obrázek, srovnejte s dílem Na západní frontě klid.

Vždycky se nám zdá lepší to, co nemůžeme dostat, než to, co už máme Vždycky se nám zdá lepší to, co nemůžeme dostat, než to, co už máme. V tom spočívá romantika a nesmyslnost lidského života. Konec prezentace

Použitá literatura a zdroje KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN 13-752-008. REMARQUE, ERICH MARIA. Na západní frontě klid. Praha : Naše vojsko, n. p.,1988. REMARQUE, Erich Maria. Tři kamarádi. Praha: Ikar, 2006, ISBN 80-249-0614-7. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Erich_Maria_Remarque http://cs.wikipedia.org/wiki/Na_z%C3%A1padn%C3%AD_front%C4%9B_klid http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99i_kamar%C3%A1di http://www.databazeknih.cz/autori/erich-maria-remarque-131 http://cs.wikipedia.org/wiki/Fenol http://cs.wikipedia.org/wiki/Prvn%C3%AD_sv%C4%9Btov%C3%A1_v%C3%A1lka Archiv autorky.

Obrazový materiál http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Erich_Maria_Remarque1.jpg (pozadí) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Remarque_Autograph.jpg (snímek 3, podpis) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_War_1.gif (mapa 1. světové války – gif, snímek 7) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phenol_chemical_structure.png (snímek 16) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phenol-3D-vdW.png (snímek 16) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_104-0472A,_Flak-MG-Stellung.jpg (snímek 27) Archiv autorky.