Dotační program „Podpora sociálních služeb v Ústeckém kraji 2019“ 7. setkání s poskytovateli sociálních služeb říjen 2018 Krajský úřad Ústeckého kraje
Hlavní změny oproti roku 2018 Základní pravidla pro poskytnutí finanční podpory: Metodika Ústeckého kraje pro poskytování finanční podpory poskytovatelům sociálních služeb v rámci programu Podpora sociálních služeb v Ústeckém kraji 2019 (dále jen „Metodika“) a další dokumenty, jež jsou součástí vyhlášení dotačního programu (Pověření, Metodika, Smlouva, atd.). Veškeré změny v dotačním programu byly konzultovány s vydelegovanou pracovní skupinou Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR za Ústecký kraj.
Hlavní změny oproti roku 2018 Shrnutí změn: výpočet vyrovnávací platby (VP) a optimální výše dotace (OVD), povinný podíl spolufinancování služby, uznatelné/neuznatelné náklady, snížení administrativní náročnosti.
Výpočet VP a OVD Detailní popis výpočtu VP a OVD včetně vysvětlení pojmů je uveden v Části VII. Metodiky. Sociální služby rozděleny dle svého charakteru do 4 skupin. Pro každou skupinu je aplikován shodný mechanismus výpočtu OVD, resp. VP.
Výpočet VP a OVD Skupiny sociálních služeb: služby sociální prevence a odborného sociálního poradenství – ambulantní a terénní forma služby, služby sociální péče – ambulantní a terénní forma služby a služba tísňové péče, služby sociální prevence – pobytová a ambulantní forma služby s lůžkovou kapacitou, služby sociální péče – pobytová forma služby.
Skupina 1(služby sociální prevence a odborného sociálního poradenství – ambulantní a terénní forma služby) Druhy služeb: odborné sociální poradenství, raná péče, telefonická krizová pomoc, tlumočnické služby, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením, terénní programy, kontaktní centra, nízkoprahová denní centra, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, intervenční centra, služby následné péče – pouze v případě ambulantní formy služby, sociálně terapeutické dílny, sociální rehabilitace – pouze v případě terénní a ambulantní formy služby.
Skupina 2 (služby sociální péče – ambulantní a terénní forma služby a služba tísňové péče) Druhy služeb: osobní asistence, průvodcovské a předčitatelské služby, podpora samostatného bydlení, odlehčovací služby – pouze ambulantní a terénní forma, centra denních služeb, denní stacionáře, pečovatelská služba, tísňová péče.
Skupina 3 (služby sociální prevence – pobytová a ambulantní forma služby s lůžkovou kapacitou) Druhy služeb: Pobytové formy služby: azylové domy, domy na půl cesty, služby následné péče (pouze pobytová forma), terapeutické komunity, sociální rehabilitace (pouze pobytová forma). Ambulantní formy služby: noclehárny.
Skupina 4 (služby sociální péče – pobytová forma služby) Druhy služeb: odlehčovací služby, týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče.
Výpočet VP a OVD Skupina 1 – soc. služby bez úhrad → VP = obvyklé náklady; OVD = VP - povinný podíl spolufinancování Skupina 2 – soc. služby s částečnou/úplnou úhradou → VP = obvyklé náklady – úhrady od uživatelů služby; OVD = VP - povinný podíl spolufinancování Úhrada od uživatelů služby = hodinová sazba * počet hodin přímého výkonu služby na jednoho pracovníka v přímé péči v sociálních službách * počet pracovníků v přímé péči v sociálních službách. Hodinová sazba byla stanovena ve výši 100 Kč. Počet hodin přímého výkonu 1 200 (OA, PS, PPSL, PSB, OS, CDS, DS). Povinný podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů pro skupinu 2,3,4 - 8 % a pro skupinu 1 - 5 %.
Výpočet VP a OVD VP a OVD - propočtená na rozsah služby, jak byla vymezena v Základní síti kraje na období 2019 až 2021 (síť od 1. 1. 2019) Nižší rozsah služby → VP a OVD se vypočte podle skutečného rozsahu služby, specifikovaného v Žádosti. Při vyplňování Žádosti je důležité dbát především na počet pracovních úvazků, který je uveden v Základní síti kraje a dále také na jejich rozdělení na jednotlivé pracovní pozice, které je uvedeno v příloze A Pověření. V případě pobytových služeb je důležité do Žádosti uvést počet lůžek dle Základní sítě kraje.
Výpočet VP a OVD Pravidla určená v Pověření pro personální zajištění služby: V personálním zajištění sociální služby pečovatelská služba a osobní asistence jsou závazné úvazky v přímé péči v jednotlivých pracovních pozicích. Sociální služby vykazující zdravotnický personál musí dodržet výši úvazků uvedenou v personálním zajištění - zdravotničtí pracovníci. V ostatních pracovních pozicích (SP, PSS, odborní pracovníci) musí být dodržen součet těchto pracovních pozic uvedených v příloze A Pověření. U sociálních služeb neobsahující zdravotnické pracovníky je závazná celková výše průměrného přepočteného úvazku celkem, nikoliv rozložení pracovních pozic.
Výpočet VP a OVD Rozdělení personálního zajištění služby na jednotlivé pracovní pozice již není zcela zásadní pro výpočet VP a OVD: → pro každou službu je určena hodnota měsíční finanční podpory na úvazek v přímé péči/lůžko, která odpovídá celkovým obvyklým měsíčním nákladům → hodnota finanční podpory obsahuje osobní i provozní náklady včetně režií. Rozdělení personálního zajištění služby na jednotlivé pracovní pozice je zásadní pro hodnocení uznatelnosti osobních nákladů.
Příklad změny rozdělení personálního zajištění služby na jednotlivé pracovní pozice Pověření příloha A: 5 SP → v Žádosti 4 SP a 1 PSS → uznatelné náklady na mzdy – 4 * mzda SP + 1* mzda PSS NIKOLI 5 * mzda SP → nebo v Žádosti 4 SP → uznatelné náklady na mzdy 4 * mzda SP
Výpočet VP a OVD/Hodnocení Žádosti o dotaci Pro skupinu 1 a 2: Do pracovních úvazků pracovníků v přímé péči se zahrnují pracovníci pracující na HPP, DPP, DPČ (nikoli nákup služeb).
Uznatelná výše mzdových nákladů pro rok 2019 Mzdové limity navýšeny o: 2 % - inflace 5 % - dle návrhu nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech.
Hodnocení Žádosti o dotaci V rámci hodnocení Žádosti o dotaci bude kontrolován : soulad se Základní sítí kraje (úvazky PP; viz předchozí), meziroční nárůst rozpočtu nárůst rozpočtu je přípustný maximálně do 10 % při stejné kapacitě sociální služby, navýšení rozpočtu nad 10 % musí být v Žádosti řádně zdůvodněno (KOMENTÁŘ K ROZPOČTU SLUŽBY) → není-li, dojde ke krácení až do výše přípustného meziročního nárůstu (krácení požadavku na dotaci).
Hodnocení Žádosti o dotaci V rámci hodnocení Žádosti o dotaci bude kontrolován: povinný podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů (8 %, resp. 5 %) → není-li dodrženo, dojde ke krácení požadavku na dotaci, neuznatelné náklady v nákladovém rozpočtu.
Hlavní změny/Hodnocení Žádosti o dotaci Uznatelné/neuznatelné náklady V rámci GDPR budou uznatelné jen náklady na pověřence. U vstupní prohlídky zaměstnance se ustupuje od podmínky uznatelnosti nákladu až po ukončení zkušební doby zaměstnance. Náklady na vzdělání: Pokud zaměstnanec pracuje na plný úvazek jen část roku, započítají se do uznatelných nákladů jen odpovídající dvanáctiny z „příspěvku“ na vzdělávání. Pokud zaměstnanec pracuje na částečný úvazek po celý rok, započítá se do uznatelných nákladů celý „příspěvek“ na vzdělávání. Do neuznatelných nákladů byl pro přehlednost „vyjmenován“ operativní leasing.
Hodnocení Žádosti o dotaci Ukončení financování sociálních služeb z OPZ během roku 2019 Podání Žádosti o dotaci na zbývající část roku Plánované náklady uvést za celý rok. Požadavek na dotaci jen na měsíce, ve kterých služba nebude financována z OPZ. Do komentáře k rozpočtu služby uvést počet měsíců, na které je žádána podpora . POVINNÁ PŘÍLOHA ŽÁDOSTI - Rozhodnutí o poskytnutí dotace v rámci OPZ se všemi dodatky.
Hlavní změny Změna výpočtového mechanismu → velké meziroční změny ve stanovené výši finanční podpory → možnost kraje využít přechodný mechanismus úpravy výše vypočtené finanční podpory. Přechodný mechanismus stanoven v intervalu 80 až 120 % finanční podpory přidělené v předchozím roce. O použití/nepoužití přechodného mechanismu bude rozhodnuto v lednu 2019 na základě vypočtené výše finanční podpory jednotlivým službám.
Hlavní změny Snížení administrativní náročnosti programu Snížení počtu povinných příloh dokládaných k Žádosti o dotaci z 11 na 4 (+ 1 dobrovolná příloha – transformační plán): doklady osvědčující právní osobnost žadatele o dotaci … (nebo čestné prohlášení, pokud neproběhla změna), 1 čestné prohlášení (resp. 2), smlouva o zřízení BÚ, přehled projektů financovaných z ESF, u služeb, kterým končí podpora z OPZ ještě Rozhodnutí o poskytnutí dotace v rámci OPZ se všemi dodatky. Ohlašovací povinnost nově nastavena při změně rozpočtu v rámci nákladového druhu z 20 % na 30 %. O změnách v nákladových rozpočtech služeb bude nově rozhodovat odbor sociálních věcí KÚÚK – resp. pracovníci ORS na základě písemné žádosti Příjemce, → netýká se žádostí o přesun finančních prostředků mezi službami.
Harmonogram dotačního řízení 18. 9. – 16. 12. 2018 – zveřejnění vyhlášení na úřední desce, 18. 10. – 8. 11. 2018 – příjem žádostí do dotačního řízení kraje, 8. 11. 2018 – uzávěrka příjmu žádostí do dotačního řízení kraje, listopad 2018 – leden 2019 – hodnocení žádostí, stanovení VP a OVD, leden 2019 a dále – po přidělení alokace ze státního rozpočtu kraji stanovení reálné výše dotace uplatněním redukčních koeficientů dle Metodiky a priorit dotačního řízení dle MPSV, leden 2019 – předložení návrhů reálné výše dotace ke schválení orgánům kraje (v rámci termínů jednání RÚK a ZÚK v roce 2019 stanoven termín jednání ZÚK v mimořádném termínu 28. 1. 2019). Podepisování smluv – bude probíhat během února a opět budou zajištěna podpisová místa (bližší informace v průběhu ledna až února).
Děkuji za pozornost Kontakt: Ing. Petra Kováčová; kovacova.petra@post.cz