Čistírna odpadních vod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace stavebníkům před provedením kanalizačních přípojek Obec Luběnice Jaroslav Matiáš starosta obce.
Advertisements

Odpadní voda jako zdroj fosforu pro další využití Ing. Lucie Houdková, Ph.D. Ing. Jan Kundrátek Ing. Helena Chládková prof. Ing. Jiří Wanner, DrCs.
David Foller 8.B. Energie pro vodu v domácnosti. David Foller 8.B. Druhy energií 1. Tepelná energie pro teplou užitkovou vodu 2. Mechanická energie pro.
Ústav technologie vody a prostředí Jan Bartáček D ECENTRALIZOVANÉ ZPRACOVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití halogenidů II TÉMATICKÝ CELEK:
ÚČINNÉ METODY SRÁŽENÍ FOSFORU V ODPADNÍCH VODÁCH Ing. Jan Foller
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Seriály v Souborném katalogu ČR Knihovny současnosti Seč 2004 Danuše Vyorálková.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK07 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kyseliny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Digitální učební materiál
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
FOSFOR A VODA PŘEHLED PROBLEMATIKY
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
SMALTOVANÉ NÁDRŽE SMALTOVANÉ NÁDRŽE VÝHODY SMALTU:
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Čistírna odpadních vod
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Odpadní voda ČOV Praha Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Chemické značky, vzorce a zákony
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autor: Stejskalová Hana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_17_19_Kvetení vod
Výpočty z chemických vzorců
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Přídavná zařízení.
Ekologické a biologické aspekty vody
Zkušenosti ze zkoušek účinnosti čištění DČOV
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Vzduch.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Aplikace technologie MBR pro čištění průmyslových odpadních vod
Informace stavebníkům před proJEKTOVÁNÍM kanalizačních přípojek
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Čistírna odpadních vod Nikola Drozdková, Hana Hubrová

Zdroje odpadních vod Splaškové odpadní vody Průmyslové odpadní vody Voda z domácností Průmyslové odpadní vody Voda z průmyslových závodů a zemědělství Srážkové odpadní vody Odváděná z obce veřejnou kanalizací

Proces čištění vody Mechanický stupeň Biologický stupeň Anaerobní

Mechanické čištění Předčištění - odstranění hrubých nerozpustných předmětů a látek Lapáky štěrku Česle Lapáky písku Lapáky tuků Usazovací nádrže

Biologické čištění Mikroorganismy rozkládají organické látky a mění je na CO2, H2O a soli Kyslíkatá oblast Oxidace a nitrifikace Bezkyslíkatá oblast Denitrifikace Anaerobní oblast Odstraňování fosforu, rozklad organických látek, zpracování kalu

Aktivace Nejpoužívanější způsob biologického čištění odpadních vod Tvorba kalu v provzdušňované nádrži Surová voda → aktivační nádrž (voda + vratný kal) → provzdušňování aerátory → odstraňování NH4+ → separace kalu od vyčištěné vody (dosazovací nádrž) → zahuštěný kal znovu do aktivační nádrže → vyčištěná voda do vodních toků

Fosfor v odpadních vodách Fosfor - velký význam pro eutrofizaci vod - sledovaný parametr Eutrofizace - znehodnocování a zhoršování kvality povrchové vody Zvýšená koncentrace sloučenin P a N - množení sinic - tvorba vodního květu Vodní květ - deficit kyslíku, zvýšení koncentrace Fe a Mn, možná tvorba H2S a CH4 Sinicový květ - na tvorbu stačí 10 µg fosforu v 1 litru vody V pitné vodě je zdravotně nezávadný

Biologické odstraňování fosforu Založeno na schopnosti mikroorganismů akumulovat fosfor V současnosti známo kolem 20 druhů mikroorganismů Výhoda - nepoužívají se chemikálie Bakterie jsou schopny měnit fosforečnany na polyfosforečnany a zpět Odstraňování fosforu pomocí biofilmu z řas Využití biomasy - hnojivo

https://www.youtube.com/watch?v=JZ9CNEXVv1g

Zdroje CHUDOBA J., DOHÁNYOS M., WANNER J.: Biologické čištění odpadních vod; Nakladatelství technické literatury, Praha 1991 HLAVÍNEK P., MIČÍN J., PRAX P.: Stokování a čištění odpadních vod; Vysoké učení technické v Brně; 2006 BATĚK J.: Skripta pro školení pracovníků čistíren odpadních vod Ostravských vodáren a kanalizací a.s.; 2010