Plasty vyráběné polyadicí a polykondenzací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Plasty („umělé hmoty“)
Poznámka: Text, jenž se nachází u každého snímku v poznámkách, by měl být při prezentaci zmíněn ústně.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
fenolformaldehydové pryskyřice
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Polyadice Střední odborná škola Otrokovice
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
P LASTY VZNIKLÉ POLYMERACÍ. CO JE TO POLYMERACE ? je řetězová polyreakce, při které se více monomerů spojuje v polymer n CH 2 =CH- CH=CH 2 → -[CH 2 -CH=CH-CH.
Plasty Ch_071_Plasty a syntetická vlákna_Plasty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_28_3_PLASTY A SYNTETICKÁ VLÁKNA Číslo skupiny: 1 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Makromolekulární látky  Makromolekulární látky jsou látky složené z velkého počtu atomů vázaných chemickými vazbami do dlouhých řetězců.  Pravidelně.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_20_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál : AZ.
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Nekovové technické materiály
= syntetické materiály
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Chemie makromolekulárních látek
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: Vznik.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Aldehydy a ketony.
Plasty 3. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130315
Vodík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Polykondenzace 20. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130309
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Deriváty karboxylových kyselin
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Polyadice 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_130310
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Polymery a plasty v praxi PRYSKYŘICE NA BÁZI FORMALDEHYDU
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Halogenderiváty uhlovodíků. Halogenderiváty uhlovodíků.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
01b-Chemické složení živé hmoty FRVŠ 1647/2012
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Chemie makromolekulárních látek
Tomáš Görner učitelství chemie a biologie UK v Praze, PřF , KUDCH 2007
Přírodovědecká fakulta UK, LS 2005
Transkript prezentace:

Plasty vyráběné polyadicí a polykondenzací

Co je to polyadice? jde o polyreakci, při které reagují dva různé monomery a nevzniká žádný vedlejší produkt hlavní polymery vyráběné polyadicí jsou polyurethany a polyamidy

polyurethany vyrábějí se reakcí diisokyanátů s dvojsytnými alkoholy polyurethany – PUR – užívají se k výrobě molitanu, syntetických vláken, kůži,lepidel, umělých povrchů na stadionech nHO-(CH2)4 -OH + nOCN(CH2)6NCO → - [O(CH2)4OCONH(CH2)6NHCO]-n

polyamidy silon – polyamid 6 vzniká polyadicí kaprolaktamu využití:

Co je to polykondenzace? jde o reakci, při které dochází k reakci molekul dvou typů sloučenin, z nichž každá obsahuje nejméně dvě reaktivní skupiny při reakci vzniká nízkomolekulární odpadní produkt – např.voda, čpavek, alkohol vzniklé látky – polykondenzáty patří sem např. polyamidy, aminoplasty, fenoplasty, atd.

polyamidy nH2N(CH2)6NH2 + nHOOC(CH2)4COOH → -[NH(CH2)6NHCO(CH2)4CO]-n + (2n-1)H2O reakcí hexamethylendiaminu a kyseliny adipové vzniká polyamid 6,6 – nylon využití: punčochy,

aminoplasty vznikají polykondenzací formaldehydu s aminosloučeninami ( např. močovinou) jde o bezbarvé nebo bílé látky užívané k výrobě spotřebního zboží, elektrotechnických výrobků, nátěrových látek, tmelů a lepidel v praxi jsou známy pod obch. názvy Umakart nebo Dukol

fenoplasty jsou ze všech plastů nejdéle známé byly připraveny již v roce 1907 L.H. Baekeland kondenzací fenolu s formaldehydem pokud probíhá kondenzace v přítomnosti alkalických katalyzátorů – vznikají zesíťované fenolformaldehydové pryskyřice – obch.název – bakelit pokud kondenzace probíhá tak, aby vznikaly lineární makromolekuly – pak vznikají novolaky – ty se užívají k výrobě nátěrových hmot a lepidel