Základní škola a mateřská škola Bohdalov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Slovesný rod činný a Trpný
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Procvičujeme tvary sloves
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba).
Slovesa.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Trpný rod – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Přísudek.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Slovesný rod.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Jazyk a jazyková komunikace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bohdalov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český jazyk a literatura. ROČNÍK: 7. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_08_6Č- Slovesný rod činný a trpný AUTOR: Mgr. Jana Chmelíková DATUM TVORBY: leden 2014 OVĚŘENÍ:22.1.2014 ANOTACE: Prezentace je určena k uvedení učiva o slovesném rodu činném a trpném, zahrnuta jsou také praktická cvičení na převádění vět do rodu trpného.

Slovesný rod Je schopnost slovesa vyjádřit svým tvarem, zda podmět je, či není původcem děje. Pražskou univerzitu založil 1348 Karel IV. Podmět Karel IV. něco dělá, je původcem děje, založil univerzitu. Pražská univerzita byla založena 1348 Karlem IV. Podmět univerzita nedělá nic, je pasivní, není původcem děje.

Slovesný rod činný a trpný Rod trpný slovesný tvar vyjadřuje, co činí podmět podmět je původcem děje Hrad obléhali nepřátelé. Lékař ošetřuje nemocného. Občané si zvolí nového starostu. slovesný tvar vyjadřuje, co činí někdo jiný než podmět podmět není původcem děje Hrad byl obléhán nepřáteli. Nemocný je ošetřován lékařem. Nový starosta bude zvolen občany.

Zvratná podoba slovesa Rod trpný Opisný tvar trpný Zvratná podoba slovesa příčestí trpné + pomocné sloveso být (v různém čase) příčestí trpné se tvoří z kmene minulého příponou -n, -en : chválil →chválen, chválena, chváleno, … -t : dobyl → dobyt, dobyta, dobyto, … Chlapec je chválen učitelem. Hrad byl dobyt nepřáteli. 3. osoba rodu činného + zvratné zájmeno se Často se k nám dováží zboží z Číny. Na Vysočině se hodně pěstují brambory. Jména se píší s velkým počátečním písmenem. Alena

Zvratná podoba slovesa sloveso se zvratným zájmenem může mít i jiný význam, takže ho nelze užít k vyjádření trpného rodu, pokud by mohlo dojít k nedorozumění: Zraněný se dopravil do nemocnice. 1. sám se tam dostal, např. vlastním autem 2. byl tam dopraven někým jiným, záchranáři V tomto případě je lepší použít opisný tvar Zraněný byl dopraven do nemocnice.

pokud můžeme užít opisný tvar trpný i zvratné sloveso, dává se přednost zvratnému slovesu Srovnej: Zprávy jsou vysílány v sedm hodin večer. Zprávy se vysílají v sedm hodin večer. O Vánocích jsou zdobeny stromečky. O Vánocích se zdobí stromečky.

Některá slovesa trpný rod vyjádřit nemohou, např. ležet, spát, jít, běžet, pršet, hořet, umět, bolet, …

Převeďte do trpného rodu: Starostu zvolili jednomyslně. Starosta byl zvolen jednomyslně. Maminka hosty srdečně přivítala. Hosté byli srdečně přivítáni (maminkou). Odvážíme staré železo do sběrny. Staré železo se odváží (je odváženo)do sběrny. Vandalové rozbili okno. Okno bylo rozbito vandaly. Zítra žáci uskuteční zajímavý pokus. Zítra se uskuteční zajímavý pokus.

Tu knihu ilustroval Josef Lada. Kniha byla ilustrována Josefem Ladou. Očekáváme, že závodník překoná dosavadní rekord. Očekáváme, že dosavadní rekord bude překonán. Lidé přepravují zboží auty, vlaky, letadly i loděmi. Zboží se přepravuje (je přepravováno) auty, vlaky, letadly i loděmi. Rybáři vypouští malé ryby zpět do rybníka. Malé ryby se vypouští (jsou vypouštěny) zpět do rybníka. Dva koně táhnou těžký vůz. Těžký vůz je tažen dvěma koňmi. Bahno neustále zanáší koryto řeky. Koryto řeky se neustále zanáší (je zanášeno) bahnem.

Citace a zdroje: Autorem materiálu je Mgr. Jana Chmelíková Ilustrace: kliparty MS Office