Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Digitální učební materiál
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_M2_19
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Rozvíjející větné členy
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Druhy přísudku Skladba věty.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02 CZ 1.07/1.4.00/21.1962 Základní škola, Lubnice, okres Znojmo, příspěvková organizace Lubnice 20, 671 07 Uherčice, okres Znojmo, IČO 49438026 Tel.515298438, e-mail: zslub@mboxzn.cz Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02

Autor: Mgr. Pavlína Nikolová Datum tvorby: 12. 9. 2012

Anotace a metodický pokyn materiál je určen pro žáky 8. třídy ZŠ slouží k zopakování učiva o základních větných členech a typech přísudku.

Základní větné členy - přísudek 8. třída

Podmět a přísudek =

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka:

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem?

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem? Je nezávislý na jiném větném členu

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem? Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s přísudkem

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem? Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s přísudkem Otázka:

Podmět a přísudek = ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY Spolu tvoří ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICI Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s podmětem v rodě a čísle Otázka: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem? Je nezávislý na jiném větném členu Shoduje se s přísudkem Otázka: Kdo? Co? + přísudek

Druhy přísudku slovesný slovesně jmenný Která definice je správná?: Je vyjádřen určitým slovesným tvarem plnovýznamového slovesa. Označovaný také jako přísudek jmenný se sponou, je vyjádřen tvarem sponového slovesa (být, stát se) a jménem.

Pozor na záměnu slovesa být v plném významu = ve smyslu existovat, nacházet se a sponového být !

Jedná se o přísudek slovesně jmenný? ano ne Vaše zahrada je krásná. ano ne Ty nové boty jsou v krabici. ano ne Pan Novák se stal poslancem. ano ne Vstupenky už nejsou. ano ne Dveře byly opět otevřené. ano ne Z toho kopce jsou vidět alpy.

Přísudek může být i složený Všechny tvary slovesa v minulém čase: šel jsem, šla jsi, šli jste… Všechny tvary slovesa podmiňovacího způsobu šel bych, šel bys, byl bych býval šel Některé tvary budoucího času budu volat, budeš spát Spojení slovesa fázového se slovesem plnovýznamovým začal jíst, přestal jíst, zůstal stát… Spojení slovesa způsobového se slovesem plnovýznamovým mohl spát, musel spát, směl spát, chtěl spát, měl spát

Pozor na složené slovesné tvary - najdi vždy celý přísudek. Nezapomínej na zvratné zájmeno se, které je také součástí přísudku.

Podtrhni celý přísudek Kdyby ses o své věci staral, nemusel bys pořád kupovat nové pomůcky. Smáli jsme se, až jsme se za břicho popadali. Rychle se oblékni, nemůžu na tebe dlouho čekat. Chtěla jsem ti zavolat, ale neměla jsem vůbec čas. Neboj se, budu tam včas. Byl by se býval omluvil, ale s Mirkem už se ten den nepotkal. Byla velmi unavená, ale chtěla svůj úkol dokončit.

Podtrhni celý přísudek Kdyby ses o své věci staral, nemusel bys pořád kupovat nové pomůcky. Smáli jsme se, až jsme se za břicho popadali. Rychle se oblékni, nemůžu na tebe dlouho čekat. Chtěla jsem ti zavolat, ale neměla jsem vůbec čas. Neboj se, budu tam včas. Byl by se býval omluvil, ale s Mirkem už se ten den nepotkal. Byla velmi unavená, ale chtěla svůj úkol dokončit. přísudek slovesně jmenný