Dosavadní stav Cenová regulace Stanovení úhrady MF ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulace v oblasti léčiv
Advertisements

Legislativní souvislosti nového zákona o zdravotnických prostředcích
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Vedení správního řízení
Pozitivní listy pohledem zdravotních pojišťoven
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
JAK SE REGISTRUJÍ LÉKY © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
DOSTUPNOST LÉKŮ V ČR © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Nový zákon o zdravotnických prostředcích Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění 22. března 2013, Praha.
v úhradách a cenách léčiv
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Konference Farmaceutický trh – čo ovplyvňuje spotrebu liekov. Bratislava, hotel Marrol´s 9. október 2007, Symsite Research.
Generická preskripce a pozitivní listy
Právo na informace Tereza Danielisová,
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
Exekuční řád po novelách
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém kontrolní činnosti SEI
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Úvod do práva sociálního zabezpečení Právo sociálního zabezpečení pro podnikatele a zaměstnavatele Vysoká škola Karlovy Vary, o. p. s. Mgr. Ilona Kostadinovová.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
Správní řád -vybrané instituty
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Nesplněné legislativní závazky Ministerstva zdravotnictví s ohledem na členství České republiky v Evropské unii.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
[ 1 ] © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Role SÚKL v novém systému regulace cen a úhrad LP a PZLÚ Praha Role SÚKL v novém systému regulace.
Léková politika v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Stanovení maximálních cen a stanovení výše a podmínek úhrad léčivých přípravků - změny od.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Role SÚKL v novém systému regulace cen a úhrad LP a PZLÚ Praha Role SÚKL v.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
VZ Systém pro zpracování správních řízení a databáze LP SÚKL.
Biologická léčba Hradec Králové, 16. dubna Mgr. Jakub Dvořáček, AIFP.
ZAJIŠTĚNÍ DLOUHODOBÉ DOSTUPNOSTI ÚČINNÝCH LÉČIV Postup a výsledky práce kategorizační komise k Praha,
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Tisková konference Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstva zdravotnictví České republiky Snížení cen léků – ušetří pacienti i pojišťovny ,
[ 1 ] © 2007 Státní ústav pro kontrolu léčiv Stanovení maximálních cen a stanovení výše a podmínek úhrad léčivých přípravků Změny od roku 2008 Praha 2007.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
ODVRÁCENÍ SOUDNÍCH SPORŮ S EU
MUDr. JUDr. Petr Honěk náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči
Financování inovativní léčby, příležitosti a limity
Přínosy inovativní léčby seminář
Praktický přístup SÚKL k posuzování výše a podmínek úhrady
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Procesní prostředky regulace správního řízení
Legislativní rámec Regulace cen a úhrad LP – novela 48/1997 Sb., součást 261/2007 Sb. Prováděcí předpisy Správní řízení – 500/2004 Sb. správní řád.
Lhůty ve správních řízeních
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
HOSPITAL MANAGEMENT 2017 PharmDr. Lenka Vostalová, Ph.D.
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Mgr. Jan Zapletal – vedoucí oddělení správy zdravotních pojišťoven MZ
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Očekávané změny v úhradovém systému v roce 2019
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Transkript prezentace:

Stanovení maximálních cen a stanovení výše a podmínek úhrad léčivých přípravků Změny od roku 2008

Dosavadní stav Cenová regulace Stanovení úhrady MF ČR proces prvky správního řízení Publikováno v Cenovém věstníku Stanovení úhrady MZ ČR Kategorizační komise Vyhláška

Proč změna? „Transparenční direktiva“ (směrnice Rady č.89/105/EHS o průhlednosti opatření upravujících tvorbu cen u humánních léčivých přípravků a jejich začlenění do oblasti působnosti vnitrostátních systémů zdravotního pojištění) Nález ústavního soudu (PL ÚS 36/05 16.1.2007) Transparentnost systému Odvolatelnost proti rozhodnutí Součást reformy systému ZP

Požadavky Předvídatelnost a transparentnost Jasná a ověřitelná kritéria Dodržení lhůt Ochrana práv účastníků - možnost odvolání a soudního přezkumu

Legislativní rámec Regulace cen a úhrad LP – novela 48/1997 Sb., součást 261/2007 Sb. Prováděcí předpisy Správní řízení – 500/2004 Sb. správní řád

Regulace cen léčivých přípravků a PZLÚ – MZ ČR MZ vykonává působnost při uplatňování a regulaci cen LP a PZLÚ Vydává cenový předpis – určuje způsob regulace LP a PZLÚ Cenový předpis není vydán - v návrhu

Regulace cen léčivých přípravků a PZLÚ SÚKL SÚKL vydává rozhodnutí o stanovení maximálních cen LP a PZLÚ - u přípravků, u nichž je podle Cenového předpisu vydaného MZ stanoven tento způsob regulace formou individuálního správního řízení SÚKL provádí cenovou kontrolu

Stanovení výše a podmínek úhrady MZ ČR Vydává prováděcí předpisy Stanoví seznam referenčních zemí Odvolací orgán

Stanovení výše a podmínek úhrady SÚKL rozhoduje o výši úhrad LP a PZLÚ podmínění úhrady LP a PZLÚ nepřiznání úhrady LP a PZLÚ o zařazení LP do referenční skupiny (x vyhláška MZ)

Stanovení výše a podmínek úhrady SÚKL vydává opatření obecné povahy, kterým se stanoví výše úhrady IPLP radiofarmak transfúzních přípravků

Opatření obecné povahy I Správní řád §171 – §174 návrh doručen veřejnou vyhláškou – po dobu 15ti dnů kdokoliv, jehož práva, povinnosti nebo zájmy mohou být dotčeny, může písemně uplatnit připomínky povinnost SÚKL vypořádat připomínky v odůvodnění

Opatření obecné povahy II OOP obsahuje odůvodnění oznámeno veřejnou vyhláškou účinnost 15tým dnem po vyvěšení

Individuální správní řízení Účastníci držitel rozhodnutí o registraci, výrobce/ dovozce zdravotní pojišťovny předkladatel SLP pokud je žadatel Správní orgán SÚKL (zaměstnanci + experti) – 1. instance Ministerstvo zdravotnictví – 2. instance Správní soud – konečné rozhodnutí

Individuální správní řízení nutnost podložit návrh důkazy zlepšení pozice žadatele informace o průběhu řízení odůvodněné rozhodnutí možnost odvolání proti rozhodnutí

Individuální správní řízení nárůst nároků bezchybné vedení spisové agendy dostupnost dat – tržní situace, cenové údaje, spotřeba LP umožnění nahlížení do spisu, zveřejňování informací – webový portál

Individuální správní řízení Odborná veřejnost nahlížení do dokumentace na žádost (§ 39n odst. 3) expertní posudky podněty

Podrobnosti stanovení maximální ceny LP a PZLÚ Referenční koš – členské státy EU s paritou kupní síly blízkou ČR Průměr výrobních cen Snížení při vstupu prvního generika

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ Posouzení nároku na úhradu (§ 15 odst 6) Ústav nepřizná úhradu pokud se jedná o LP a PZLÚ - podpůrné a doplňkové - jejichž používání je z odborného hlediska nevhodné - nemají dostatečné důkazy o terapeutické účinnosti - nesplňují podmínky účelné terapeutické intervence

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ Zařazení přípravku do referenční skupiny skupiny LP v zásadě terapeuticky zaměnitelných s obdobnou nebo blízkou účinností a bezpečností a obdobným klinickým využitím rozhodnutím x seznam stanovený vyhláškou MZ nezařazeno – pokud žadatel prokáže nezaměnitelnost

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ Stanovení základní úhrady shodná pro RS nejnižší cena pro konečného spotřebitele v EU (přípravky dostupné v ČR) denní náklady jiné srovnatelně účinné terapie Cenová soutěž písemné ujednání ve veřejném zájmu ZP a držitel registrace

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ První generikum snížení o 20% Snížení základní úhrady na 60% nízká terapeutická účinnost nepoužívají se k příčinné léčbě onemocnění používají se k léčbě nezávažných onemocnění

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ Snížení / zvýšení úhrady oproti základní způsob stanoví prováděcí předpis – v přípravě

Podrobnosti stanovení výše a podmínek úhrady LP a PZLÚ Stanovení podmínek úhrady hledisko bezpečnosti terapeutická hodnota pro určité pacienty, indikace, podmínky klinické praxe nezbytné k zajištění účelného a hospodárného užívání vysoce nákladná léčba (1/10 HDP/os) omezení uplatňováno v EU

Proces SŘ je k připomínkování na webu

„Hic sunt leones“ aplikace některých ustanovení zákona (Příloha 2) prováděcí předpisy, např. způsob posuzování některých kritérií zdroje cenových/úhrad. referencí

Začátek roku – přechodné období stanovené maximální ceny LP a PZLÚ platí do rozhodnutí SÚKL o stanovení max. ceny u LP a PZLÚ, které nepodléhají regulaci maximální cenou, platí maximální ceny do vydání cenového předpisu (MZ) výše a podmínky úhrady stanovené podle dosavadních předpisů se považují za výši a podmínky podle tohoto zákona – platí do rozhodnutí SÚKL o stanovení výše a podmínek úhrady

Praktické změny Průběžné zařazování LP do systému CaÚ Číselníky měsíčně – nelze v předstihu (spíš naopak)

Současně – neřeší SÚKL „Poplatková novela“ Započitatelné doplatky ve výši doplatku na nejlevnější na trhu dostupné přípravky s obsahem stejné účinné látky a cesty podání Seznam LP s uvedením výše úhrady a započitatelného doplatku zveřejňuje MZ

Současně novela z. 265/1991 Sb. nový ZoL kompetence k cenové kontrole přechází z MF ČR na SÚKL – pro LP, PZLÚ a ZP nový ZoL sledování dostupnosti LP nová vyhláška o výrobě a distribuci LP evidenční povinnosti DIS