Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Advertisements

Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Speciální péče na naší škole
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Brebtavost - Breptavost
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Motivace ve výuce přírodopisu
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Zvuková stránka jazyka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Metodika počátečního čtení
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Vývojová dysfázie.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Diagnostické metody.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Sociální čtení.
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
Metody výuky počátečního čtení
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Transkript prezentace:

Příprava pro rozvoj počátečního čtení a psaní na počátku školní docházky

Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické výuce čtení/psaní (převládá názor, který upřednostňuje rozvoj přirozeného zájmu o čtení/psaní a orientuje se na rozvoj tzv. podpůrných funkcí)

Příprava na čtení rozvoj vyjadřování (rozvoj slovní zásoby, správná artikulace, přirozená intonace, hospodaření s výdechovým proudem, „břišní“ dýchání....) rozvoj zrakového vnímání (zraková analýza a syntéza, zraková diferenciace) rozvoj sluchového vnímání (sluchová analýza a syntéza, sluchová diferenciace) rozvoj paměti (sluchová, zraková) rozvoj pozornosti

Příprava na čtení rozvoj paměti (sluchová, zraková) rozvoj pozornosti rozvoj představivosti rozvoj pravolevé a prostorové orientace

Příprava na psaní rozvoj hrubé a jemné motoriky rozvoj grafomotoriky rozvoj koordinace zraku a motoriky vedoucí horní končetiny

Přípravné období na počátku školní docházky cíl : připravit žáka na systematickou výuku čtení/psaní, podpořit motivaci žáka délka : individuální dle schopností žáků (4-8 týdnů) obsah : individuální zaměstnání na rozvoj jednotlivých schopností a dovedností (využití didaktických materiálů a pomůcek) metody : herní činnosti, podpora aktivity a zájmu žáka

Přípravné období - pokračování hodnocení : pozitivně motivační, dle individuální vztahové normy organizace : přirozené začlenění zaměstnání do vyučování, projektové vyučování, integrace s ostatními činnostmi pomůcky : učebnice čtení pro 1. ročník, pracovní listy pro předškolní období, dětské hry, časopisy, počítačové programy atd.

Přípravné období - problémy Kdy začít s výukou písmen? Jak integrovat jednotlivá zaměstnání? Jak připravit přípravné období pro žáky, kteří již umí číst?

Analyticko-syntetická zvuková metoda princip : analýza mluvené řeči na věty slova, slabiky, hlásky – přiřazení hlásky k příslušnému písmenu, syntéza písmen (hlásek) do slabik, slov a vět využití : v letech 1951 – 1996 jediná metoda, v současnosti stále nejrozšířenější učebnice : 11 souborů kritika : často tradiční pojetí výuky

Současné pojetí A-S metody důraz na variabilitu a individualizaci výuky důraz na včasnou práci se smysluplným textem důraz na rozvoj porozumění důraz na rozvoj čtenářství (využití různých textů, aktivní metody výuky, rozvoj zájmu)

Etapy výuky čtení v analyticko-syntetické metodě přípravné období na čtení předslabikářové období – období „Živé abecedy“ (poznávání písmen, slabik, slov) slabikářové období - čtení slov různých struktur, čtení vět, rozvoj porozumění čteným textům poslabikářové období – čtení souvislých textů, čtení různých žánrů

Systematický rozvoj čtení v A-S metodě první písmena otevřené slabiky zavřené slabiky a jednoslabičná slova zavřená dvojslabičná slova složená z otevřených slabik slova zakončená zavřenou slabikou víceslabičná slova z otevřených slabik

Systematický rozvoj čtení v A-S metodě slova se slabikotvorným-r,l slova s dvěma souhláskami na různé pozici slova s dvouhláskou – au, ou slova se slabikami – dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě slova se slabikami – di,ti,ni slova s písmeny – ď,ť,ň slova se souhláskovými shluky

Problémy při výuce A-S metodou pozdní práce se slovy (se smysluplnými texty) – ztráta motivace pro čtení preference techniky čtení před rozvojem porozumění a čtenářství (mechanické slabikování) frontální výuka bez individualizace využití pouze školních učebnic čtení tradiční „zaběhlé“ vyučovací postupy a tradiční organizace výuky

Problémy při výuce A –S metodou (pokračování) přecenění významu hierarchického uspořádání jednotlivých struktur slov při výuce čtení – čtení omezeného repertoáru textů (ztráta motivace), chybějící podpora rozvoje vlastních čtenářských strategií žáka