Příprava pro rozvoj počátečního čtení a psaní na počátku školní docházky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické výuce čtení/psaní (převládá názor, který upřednostňuje rozvoj přirozeného zájmu o čtení/psaní a orientuje se na rozvoj tzv. podpůrných funkcí)
Příprava na čtení rozvoj vyjadřování (rozvoj slovní zásoby, správná artikulace, přirozená intonace, hospodaření s výdechovým proudem, „břišní“ dýchání....) rozvoj zrakového vnímání (zraková analýza a syntéza, zraková diferenciace) rozvoj sluchového vnímání (sluchová analýza a syntéza, sluchová diferenciace) rozvoj paměti (sluchová, zraková) rozvoj pozornosti
Příprava na čtení rozvoj paměti (sluchová, zraková) rozvoj pozornosti rozvoj představivosti rozvoj pravolevé a prostorové orientace
Příprava na psaní rozvoj hrubé a jemné motoriky rozvoj grafomotoriky rozvoj koordinace zraku a motoriky vedoucí horní končetiny
Přípravné období na počátku školní docházky cíl : připravit žáka na systematickou výuku čtení/psaní, podpořit motivaci žáka délka : individuální dle schopností žáků (4-8 týdnů) obsah : individuální zaměstnání na rozvoj jednotlivých schopností a dovedností (využití didaktických materiálů a pomůcek) metody : herní činnosti, podpora aktivity a zájmu žáka
Přípravné období - pokračování hodnocení : pozitivně motivační, dle individuální vztahové normy organizace : přirozené začlenění zaměstnání do vyučování, projektové vyučování, integrace s ostatními činnostmi pomůcky : učebnice čtení pro 1. ročník, pracovní listy pro předškolní období, dětské hry, časopisy, počítačové programy atd.
Přípravné období - problémy Kdy začít s výukou písmen? Jak integrovat jednotlivá zaměstnání? Jak připravit přípravné období pro žáky, kteří již umí číst?
Analyticko-syntetická zvuková metoda princip : analýza mluvené řeči na věty slova, slabiky, hlásky – přiřazení hlásky k příslušnému písmenu, syntéza písmen (hlásek) do slabik, slov a vět využití : v letech 1951 – 1996 jediná metoda, v současnosti stále nejrozšířenější učebnice : 11 souborů kritika : často tradiční pojetí výuky
Současné pojetí A-S metody důraz na variabilitu a individualizaci výuky důraz na včasnou práci se smysluplným textem důraz na rozvoj porozumění důraz na rozvoj čtenářství (využití různých textů, aktivní metody výuky, rozvoj zájmu)
Etapy výuky čtení v analyticko-syntetické metodě přípravné období na čtení předslabikářové období – období „Živé abecedy“ (poznávání písmen, slabik, slov) slabikářové období - čtení slov různých struktur, čtení vět, rozvoj porozumění čteným textům poslabikářové období – čtení souvislých textů, čtení různých žánrů
Systematický rozvoj čtení v A-S metodě první písmena otevřené slabiky zavřené slabiky a jednoslabičná slova zavřená dvojslabičná slova složená z otevřených slabik slova zakončená zavřenou slabikou víceslabičná slova z otevřených slabik
Systematický rozvoj čtení v A-S metodě slova se slabikotvorným-r,l slova s dvěma souhláskami na různé pozici slova s dvouhláskou – au, ou slova se slabikami – dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě slova se slabikami – di,ti,ni slova s písmeny – ď,ť,ň slova se souhláskovými shluky
Problémy při výuce A-S metodou pozdní práce se slovy (se smysluplnými texty) – ztráta motivace pro čtení preference techniky čtení před rozvojem porozumění a čtenářství (mechanické slabikování) frontální výuka bez individualizace využití pouze školních učebnic čtení tradiční „zaběhlé“ vyučovací postupy a tradiční organizace výuky
Problémy při výuce A –S metodou (pokračování) přecenění významu hierarchického uspořádání jednotlivých struktur slov při výuce čtení – čtení omezeného repertoáru textů (ztráta motivace), chybějící podpora rozvoje vlastních čtenářských strategií žáka