Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Pedagogická psychologie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Postnatální období–předškolní věk
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Pedagogická psychologie
City DUM_15.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Právo sociálního zabezpečení
Andragogika Vzdělávání.
Současná společnost a životní styl, generační problémy
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Předškolní období Dítě ve věku 3-6 let.
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Právo sociálního zabezpečení
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Transsexualita.
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild

Kdo je to žák? Po dobu školní docházky se z dítěte stává dospělý. Prochází mnoha fázemi vývoje. Je třeba k němu v každé fázi vývoje přistupovat s ohledem na psychický vývoj. Problémy dospívání, vzdoru autoritám.

Periodizace psychického vývoje žáka Od vstupu do školy prochází žák těmito obdobími psychického vývoje: Období vstupu do školy (6-7 let) Mladší školní období (7-11 let) Období pubescence (11-15 let) Období adolescence (15-20 let)

Období vstupu do školy Velký psychický nátlak na dítě, změny. Začátky logického myšlení, realistického pohledu na problém. Důležité zvládnutí emočních stavů a odmítání vlastních potřeb ve prospěch skupiny. Uznávání autorit. Předčasně zařazené dítě ve škole – neuznávání autority učitele a neschopnost citové kontroly. Záleží zčásti na biologickém vývoji, z části na okolních faktorech (domácí prostředí, docházka do školky apod.).

Mladší školní období Období „latence“, klidné období, středem zájmu je škola. „Střízlivý realismus“ – žák se snaží o pochopení podstaty věci bez fantazijních představ (předškolák) nebo názoru okolí (pubescent). Začíná být kritickým. Vývoj jemné i hrubé motoriky, plynulý růst. Upevňování sexuální role (muž x žena).

Období pubescence Biologický pohled: vývoj jedince od prvních náznaků pohlavního zrání po pohlavní zralost. Psychologický pohled: o pozornost se hlásí nové pudy, hledání sebe sama a svého zařazení ve společnosti, vzdor autoritám. Velký vliv sociálních skupin, první kontakty s opačným pohlavím, emoční labilita a nesmělost. Reakce pubescenta na změny svého těla a postojů jeho okolí k němu – vyžaduje k sobě přístup jako k dospělému.

Období adolescence Období střední školy – dokončení fyzického vývoje, významný psychický vývoj. Vývoj sexuality a pevných vztahů s partnery. Snaha se osamostatnit, na konci období vstup do praktického života a emancipace od rodiny, školy. Mění se sebepojetí, utvoření si názoru na sebe i okolí, emoční uklidňování. Racionální pohled na svět, pochopení pojmů spravedlnost, právo apod. Nejednotný výklad konce období adolescence - VŠ?

Sebepojetí = jak dítě vnímá samo sebe, co si o sobě myslí. Ve školním věku přibývá i školní hodnocení a tím srovnání s ostatními jedinci v sociální skupině. 3 rok – uvědomuje si svojí existenci, používá slovo „já“. Předškolní věk – připisuje si určité vlastnosti. Mladší školní věk – zaměření do sebe, schopnost ventilovat svoje vnitřní stavy mysli. Pubescence – snížení sebehodnocení, hodnocení vnějšího vzhledu. Sebehodnocení závislé na hodnocení vrstevníků, okolí. Adolescence – dosažení jasného pocitu vlastní identity, svých názorů a životní role. Spoléhání na sebe. Vědomí svých budoucích rolí – rodič, partner.

Využití v praxi učitele Dbát na věk žáka a jeho současné problémy. Být si vědom rozdílů ve vývojových obdobích mezi žáky. Nenutit pubescentům věci, které by je zesměšnili a snižovali jejich hodnocení mezi vrstevníky. Mít pochopení pro „puberťáky“, podporovat jejich „zdravé sebepojetí“.

…děkuji za pozornost. Zdroje LANGMEIER,Josef,KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha, Grada, 2006. MACEK,Petr,Adolescence. Praha, Portál, 2003.