Duální vzdělávání Co duální vzdělávání je a co to může být.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Sektorové dohody Ing. Zdeněk Liška generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy České republiky.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Integrationsfachdienst Integrační odborné vzdělávání Asistence při odborné přípravě.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
1 Národní kulatý stůl k problematice vyššího odborného vzdělávání Praha, 25. únor 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Organizační struktura
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Nástroje daňových úlev
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST 11. září 2015.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Spolupráce středních škol a firem v Pardubickém kraji Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Vyučení. Duální odborné vzdělání Mag. Michael Gassner Hospodářská komora Dolního Rakouska, oddělení – vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Individuální projekt OP VVV
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Budoucnost odborného školství
Škola jako partner firmy
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Jak dále s duálním vzděláváním v MSK?
PHmax ve středním vzdělávání
Polytechnické vzdělávání v praxi
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Pilotní projekt ověření prvků „duálního“ vzdělávání v MSK
Transkript prezentace:

Duální vzdělávání Co duální vzdělávání je a co to může být

Povědomí o duálním systému v ČR

Modely OVP v Evropě V EVROPĚ NEEXISTUJE JEDNOTNÝ PŘÍSTUP K OVP Přístupy k OVP se v Evropě a systémy OVP jsou často výrazně odlišné, mohou se lišit v jednotlivých regionech (zemích) v rámci států. Liší se terminologie a definice, i tak zdánlivě jednoduché pojmy jako „učňovství“ mohou mít rozdílné konotace a výchozí koncepty. Podle různého využití „work-based learning“ lze popsat 3 základní modely Různé přístupy se často různým způsobem kombinují.

prvky duálního vzdělávání duální vzdělávání duální systém odborného vzdělávání větev duálního vzdělávání prvky duálního vzdělávání work-based learning

Modely OVP v Evropě podle WBL 3 ZÁKLADNÍ MODELY DUÁLNÍ SYSTÉM – např. Rakousko nebo Německo. V tomto systému probíhá převážná většina výuky v podnicích (cca 70-80 %). Zaměstnavatelé jsou hlavním poskytovatelem odborné přípravy a školy je doplňují. ŠKOLSKY ORIENTOVANÝ MODEL S PERIODAMI PŘÍPRAVY V PODNICÍCH, které mají typicky různou podobu stáží. Do oborů OVP bývají zapracovány povinně nebo jako volitelná složka. Pokrývají kolem 25-30 % studia. Zpravidla jsou chápány jako mechanismy usnadňující přechod ze školy do zaměstnání. UČENÍ SE PRAXÍ, KTERÉ JE INTEGROVÁNO PŘÍMO DO ŠKOLSKY ORIENTOVANÝCH OBORŮ OVP. WBL probíhá ve školních laboratořích, dílnách, kuchyních a restauracích, fiktivních firmách, prostřednictvím simulací nebo realizací projektů definovaných podniky. Cílem je simulovat podmínky „reálného života“.

Duální systém OV – charakteristiky Systém se nazývá duální, protože jeho podstatou je příprava na povolání na dvou místech: u zaměstnavatele a v odborné škole Převážná většina výuky (+- 75 % času) probíhá formou „učení se praxí“ ve firmě, zbytek v odborné škole Duální systém bývá zpravidla využíván u učňovských oborů Legislativní oporou pro duální systém bývá zákon o odborném vzdělávání (v ČR tento zákon neexistuje) Ze zákona v DS hrají silnou roli sdružení zaměstnavatelů (komory): udílí osvědčení učebním firmám, administrují příslušné smlouvy a údaje, organizují závěrečné zkoušky, dále poskytují kurzy pro podnikové instruktory a poradenství pro učební podniky

Duální systém OV – charakteristiky II Osvědčení k poskytování přípravy podnik získává, pokud doloží potřebné materiálně-technické vybavení a disponuje instruktory pro přípravu učňů (požadavky na instruktory jsou uvedeny v zákoně o odborném vzdělávání) I v duálním systému se podniky do značné míry řídí vzdělávacími standardy jednotlivých kvalifikací Učně si vybírají podniky samy ve výběrových řízeních, na základě přijetí do podniku se učni stávají i žáky odborné školy Učeň a podnik podepisují smlouvu o učební přípravě; tato smlouva nepodmiňuje reálný nástup absolventa do podniku po ukončení vzdělávání Učni za svou přípravu na povolání pobírají od zaměstnavatele příjem (např. v Německu je jeho výše součástí kolektivního vyjednávání) Náklady na vzdělávání v podniku nese učební firma

Dualita na různých úrovních - Německo

Duální systém OV - definice RAKOUSKO Rakouské spolkové ministerstvo hospodářství (BMWFJ) definuje duální systém následovně: „Vzdělávání se koná na dvou místech (podnik a učňovská škola), učni mají s příslušným vzdělávacím podnikem uzavřenou smlouvu o vzdělávání a současně jsou žáky učňovské školy, přičemž vzdělávání v podnicích tvoří výrazně větší část doby výuky (80 % z celkové doby vzdělávání). Závěrečná učňovská zkouška se skládá před experty v daném oboru a důraz je kladen na praktické dovednosti a poznatky vzdělávajících se, které jsou pro budoucí profesi potřebné.“

Charakteristika systému OVP v ČR Zásadní rozpor: ČR nemá zákon o odborném vzdělávání a přípravě ČR má dlouhodobě celoevropsky nejvyšší podíl středního odborného vzdělávání v poměru k všeobecnému vzdělávání – nyní 73 % Zaměstnavatelé v OVP nemají žádné kompetence

Charakteristika systému OVP v ČR Legislativní rámec OVP v ČR: školský zákon a související vyhlášky Hlavním institucionálním orgánem OVP na národní úrovni je MŠMT, na regionální úrovni krajský úřad. Silná autonomie škol (ředitelů). Obsah vzdělávání je vymezen dvoustupňově: RVP (národní), ŠVP (školní) Vzdělávací soustavu v ČR tvoří pouze školy a školská zařízení Systém odborného vzdělávání a přípravy v České republice je orientovaný školsky. Na zaměstnavatele nebo jiné sociální partnery nejsou v oblasti OVP delegovány žádné rozhodovací ani výkonné pravomoci

Kompetence zaměstnavatelé na úrovni ŠZ Oblast Statut Partner Forma Odpovídá soustava oborů vzdělání povinnost zaměstnavatelské svazy (zákon o HK a AK, RHSD) připomínkové řízení, RHSD MŠMT RVP zaměstnavatelské svazy připomínkové řízení ŠVP předpoklad firma/y vzájemná spolupráce ředitel SŠ Dlouhodobý záměr MŠMT, následně kraje místo realizace praktického vyučování předpoklad/ možnost závěrečné zkoušky maturitní zkoušky absolutorium ředitel VOŠ

Praktické vyučování – odlišnosti od duálu Praktické vyučování žáků může (avšak nemusí) probíhat v podniku, pokud se školou podepsal příslušnou smlouvu a podniká v odpovídajícím oboru. Nemusí se vždy jednat o plné přenesení disponibilní praxe do podniku. Podíl praktického vyučování nedosahuje podílů podnikové odborné přípravy typických pro duální systém vzdělávání (až 80 %). Není stanoveno, aby odborná příprava žáka v podniku probíhala po celou dobu trvání oboru u jedné organizace (konsorciích). Zatímco v ČR je mladý člověk absolvující OVP vždy žákem školy, v duálním systému jde primárně o podnikového učně, firmou vnímaného jako budoucí zaměstnanec podniku – přestože není povinností učně po skončení přípravy v podniku nastoupit jako zaměstnanec.

Praktické vyučování – odlišnosti od duálu V ČR nejsou aplikovány přímé smluvní vztahy mezi žákem a zaměstnavatelem. V ČR jsou smlouvy firma-žák do jisté míry nahrazovány dobrovolnými dohodami o poskytování motivačních příspěvků. Standardy na materiálně-technické a personální kapacity podniků realizujících odbornou přípravu žáků nejsou definovány, resp. nejsou povinné. Způsobilost podniku uskutečňovat odbornou přípravu nekontrolují organizace zaměstnavatelů jako v duálním systému.

Odborná příprava v prostředí firem – Model SP ČR a MS Paktu Principy a prvky modelu jsou popsány v příručce „ODBORNÁ PŘÍPRAVA V PROSTŘEDÍ FIREM: PRVKY DUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRAXI“ zpracované pro SP ČR a Moravskoslezský pakt zaměstnanosti Model je plně v souladu se stávajícím systémem OVP a jeho parametry MODEL JE POSTAVEN NA MAXIMÁLNÍM VYUŽITÍ SOUČASNÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ

Principy modelu SP a MS Paktu Společné definování odborné přípravy Společná příprava a definování obsahu a struktury odborné výuky: ŠVP, tematické plány, koncepce rozvoje školy, účast na ZS. 4 Partnerství podniku se školou Základ, podmínka zahájení i dalšího rozvoje spolupráce v odb. přípravě. Spolupráce nad rámec smlouvy o praktickém vyučování v podniku. 1 Žák jako budoucí zaměstnanec Vnímání žáka jako svého budoucího zaměstnance. Žák si v podniku osvojuje kompetence potřebné pro výkon povolání. 5 Dlouhodobost spolupráce Dlouhodobost spolupráce nad rámec okamžitých potřeb. Rozvaha a plánování závazků podniku. Rámcová smlouva o spolupráci. 2 Principy modelu SP a MS Paktu Maximální rozsah praxe v podniku Maximální možný přenos praktického vyučování do prostředí firem. Limity jsou možnosti podniku, parametry ŠVP, požadavky JZZZ. 6 Orientace na žáka V centru spolupráce podniku se školou jsou vždy žáci. Požadavky firmy i školy je třeba sladit s ohledem na prospěch pro žáka. 3 Po dobu oboru tentýž zaměstnavatel Odborná příprava žáka ve stejném podniku po celé období studia. Škola zajišťuje soulad s dalšími požadavky. 7